Рядко се случва дадена марка да стъпи на нов пазар, след като автомобилите є вече са се сдобили с популярност на него. Точно това обаче стана с луксозното поделение на Nissan. Официалният дебют на Infiniti на европейска земя се състоя през пролетта на 2008 г., когато по пътищата на Стария континент вече се срещаха немалко коли на елитния производител. Заслуга за нетипичната ситуация имаха доста фактори, но най-важният от тях несъмнено бе валутното съотношение. Курсът на американския долар благоприятстваше вноса на скъпи возила от Щатите, които излизаха по-евтино от европейските им варианти дори след обмитяването и утежняването на цената с транспортни разходи.
Един от първите модели, на които заможните купувачи започнаха да обръщат по-специално внимание, бе кросоувърът FX. Произвежданият, но не и продаван в Япония автомобил нямаше аналог в гамата на нито една от големите компании. Представляваше по-скоро спортно купе с повишена (поне на хартия) проходимост, отколкото традиционен SUV. В комбинация с екзотичната марка това го направи примамлива алтернатива на утвърдените, но доскучали заради широката си разпространеност заглавия в жанра. Днес доста “имигранти” на Infiniti вече се появяват на вторичния пазар. Времената са трудни и подобни престижни модели с огромни двигатели далеч не са най-ликвидната стока, но от друга страна цените им надали ще бъдат по-ниски някога. Макар и изключително скъпа, поддръжката им се улеснява поне донякъде от официалното присъствие на марката в България.
Инвестицията в автомобил като употребяван FX може би поставя много въпросителни от финансово естество, но като качество на продукта колебания практически липсват. Кросоувърът на Inifniti, разбира се, има и недостатъци. Подводните камъни от констктуктивно естество обаче съставляват много малка част от тях. Както подобава на премиум марка, изработката не търпи никакви критики. Притеснения за “здравето” на
каросерията
трябва да предизвикват само особеностите на модела и - респективно - нрава на собствениците му. FX има откровено спортен характер и заради излишъка от мощност немалко екземпляри са записвали в актива си удари, някои от които доста тежки. Съвсем не е изключено привлекателната цена да крие именно такива тъмни петна от биографията на колата.
За оборудването на луксозен японски автомобил, предназначен за американския пазар, надали има смисъл да се отделя специално място. Пределно ясно е, че с дребни вариации в
салона
на FX не липсва почти нищо от внедрените в серийно производство към 2003 г. екстри. По-бедната комплектация на някои коли общо взето се изчерпва с липсата на течнокристален дисплей на тавана. Като стаднарт се подразбира общо взето всичко останало от кожения салон до електрическото затваряне на багажника и камерата за движение на заден ход. От нея впрочем има абсолютно непреодолима нужда, тьй като дизайнът на задницата и масивните колони на покрива свеждат видимостта до почти нулеви стойности. Заради високата позиция над пътя обзорът напред си го бива, въпреки че за позицията на предния десен калник понякога само може да се гадае.
Във вътрешната архитектура, материалите и избаротката на интериора е много трудно да се открият недостатъци. Препатили обаче продупреждават да не се допуска наличието на предмети под предните седалки по време на надлъжна регулировка. В противен случай възниква риск от повреда на задвижващия механизъм, а той се доставя в комплект с хоризонталната част от креслата.
Infiniti FX никога не е бил замислян като модел за европейския пазар или тукашните цени на горивата. Това обяснява защо дори при по-малкия от общо двата
двигателя
монтирани на кросоувъра, икономичността съвсем не е била сред приоритетите на инженерите. Същият шестцилиндров VQ35DE се среща под предния капак на спортните купета 350Z и Skyline (V35), като гарантира на тежкия близо два тона автомобил доста сходни динамични показатели. Още по-главозамайващи характеристики притежава осемцилиндровата модификация с мотор VK45DE, която разполага с над 320 коня. FX45 се среща доста по-рядко на вторичния пазар, а и цените са осезаемо по-високи. За разлики в надеждността на двата агрегата обаче не може да се говори. В състояние да ги съсипе е единствено съвсем небрежен собственик, който не дава пет пари с какво зарежда колата си. Некачественият бензин уврежда катализатора, частици от който попадат в цилиндрите. Иначе инвестициите по поддръжката се свеждат до нова горивна помпа в комплект с филтър за фино пречистване на 100 000 км, свещи с иридиеви накрайници на 80-90 000 и читаво масло.
Освен със задвижване на четирите колела, Infiniti FX се произвежда и само със задно предаване. Независимо от модификацията обаче, надеждността си остава на върхово ниво. Електрониката на вариантите с повишена проходимост включва предния мост само при пробускуване и му предава до 50% от въртящия момент. В комбинация със стабилизиращата система това позволява имитация на функциите на самоблокиращи диференциали, но експерименти с преодоляването на пресечени местности са силно непрепоръчителни. FX си остава кросоувър, чиято стихия са асфалтираните пътища. С такова предназначение са съобразени и особеностите на
трансмисията
която поощрява активиня стил ва шофиране. Работи безупречно, стига маслото да се сменя на 60 000 км. Със същата периодичност трябва да се обновява смазката и в двата редуктора.
Кандидат-купувачите, които очакват от модела американска возия, биха останали изненадани. Настройките на
ходовата част
определено поставят управляемостта над комфорта, благодарение на което FX извлича максимума от потенциала на шасито. Независимото окачване с алуминиеви носачи и мощни стабилизатори, информативната кормилна уредба (2.8 оборота на волана от упор до упор) и липсата на крен в завой са в састояние да доставят истинско удоволствие на пътя. Собственици се оплакват само от недотам адекватните реакции на ESP-то и недостатъчната ефективност на спирачките при по-продължително шофиране “под пълна пара”. Заради теглото на автомобила самите дискове също не са особено издръжливи и имат навика да се деформират. За сметка на това окачването разполага с нелош ресурс и рядко изисква капиталовложения. Дойде ли време за смяна на носачи обаче (120-150 000 в родни условия), разходите не са никак скромни. След 100 000 обикновено се предава шарнирът на кормилната колонка и започват да сълзят семерингите на рейката, макар че до сериозни течове се стига рядко.
Достатъчен е дори бегъл поглед към мускулестата осанка на Infniniti FX, за да се заключи, че този автомобил не е за всеки. Макар да показва образцова надеждност, а цените на употребяваните екземпляри да изглеждат съпоставими с тези на някои нови седани от долния сегмент на средния клас, японският кросоувър се нуждае от квалифициран сервиз и скъпа поддръжка, а към покупка никога не бива да се пристъпва без щателна диагностика на техническото състояние на конкректната кола и проучване на историята й.
СПРАВКА ЗА МОДЕЛА
Infiniti FX (S50)
ИСТОРИЯ
Януари 2003 |
На автосалона в Детройт дебютира новият кросоувър Infiniti FX. Моделът използва платформата FM, върху която е изграден и Nissan 350Z. Предвидени са както варианти със задвижване на четирите колела, така и със задно предаване. Гамата от двигатели се състои от 3.5-литров V6 и 4.5-литров V8 с мощност 280 и 320 к.с. съответно. |
Март 2008 |
Дебютира второто поколение на FX, а Infiniti стъпва официално на европейските пазари. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Спирачни накладки, предни/задни |
99/55 EUR |
Въздушен филтър |
22 EUR |
Горивна помпа с филтър |
435 EUR |
Филтър за салона |
40 EUR |
Предна главина с лагер |
261 EUR |
Лагер на задна главина |
142 EUR |
Амортисьор, преден/заден |
325/158 EUR |
Преден носач, комплект |
264 EUR |
Кормилна щанга |
80 EUR |
Каре | 362 ЕUR |
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Daewoo Kalos 1.4 /83 к. с./, произведен 2003 г.
Infiniti FX (S50) И АЛТЕРНАТИВИТЕ
Infiniti FX (S50 |
BMW X5 (E53) | Lexus RX (XU3) | Volvo XC90 (C) |
Работен обем | 3 498-4 494 куб. см | Работен обем |
2 926-4 799 куб. см | Работен обем | 2 995-3 456 куб. см | Работен обем | 2 401-4 414 куб. см |
Мощност | 280-328 к. с. | Мощност |
184-360 к. с. | Мощност | 204-276 к. с. | Мощност | 163-315 к. с. |
Максимална скорост | 221-233 км/ч | Максимална скорост |
200-246 км/ч | Максимална скорост | 180-200 км/ч | Максимална скорост |
152-210 км/ч |
Ускорение до 100 км/ч |
7.1-6.3 сек. | Ускорение до 100 км/ч |
10.5-6.1 сек | Ускорение до 100 км/ч | 9.0-7.6 сек. | Ускорение до 100 км/ч |
12.3-7.3 сек. |