Знаете ли, че популярността на т.нар. електрическите микромобили помага на Китай да се превърне в най-големият в света пазар на електрически коли. Според представители на бранша, през 2017 г. в Поднебесната държава са продадени 1.75 милиона микро електрически коли, а продадените стандартни електромобили са само около 777 000.
Този пазар продължава да расте бързо, тъй като правителството предоставя щедри субсидии за производителите на електрически и микроколи. 400 китайски компании произвеждат въпросните превозни средства, които постепенно заливат Китай. Но евтините, бавните и примитивни модели не са това, което Пекин очаква. Много китайци искат забраната им, но не са малко и тези, които ги подкрепят. Повече по темата четем в една статия на The Wall Street Journal, която ви преразказваме накратко.
Напоследък властите на много китайски градове дори напълно забранят микроелектромобилите, надявайки се да увеличат търсенето на стандартни модели, задвижвани с електричество. Два са основните аргументи на противниците на миниатюрни електрически автомобили: те използват по-евтини оловно киселинни батерии, които са вредни за околната среда, и нямат никаква защита в случай на злополука.
Но такава политика е трудно да си представим в град Гаотан, където живеят около 500 000 души. Според местните жители, в почти всяко семейство има по няколко микроелектромобила. Заради инвазията на такива превозни средства правителството иска да установи правила, които позволяват продажбата само на висококачествени високоскоростни електрически превозни средства (LSEV). Според предварителната версия на новите правила, максималната им скорост трябва да бъде в диапазона 40-70 км/ч. Също така ще се приемат ограничения за масата и размера, както и за задължителната защита срещу катастрофи. Новите микроелектромобили трябва да са и с литиевойонни батерии.
Ако промените бъдат приети LSEV автомобилите ще бъдат с габарити като тези на Smart. Продуктът на Daimler обаче може да достигне скорост от над 150 км/ч, но и струва около $15 000, докато въпросните микро ел. коли в момента се продават на цени от порядъка на $ 1000. Те обаче не предпазват пътниците. Но сигурността е относителна величина, казва Джао Тонгвей от град Джинан. "Това определено е по-безопасно, отколкото да се вземат децата от училище със скутер", казва той. - А през зимата на децата няма да им е и студено.
Шофьорите на микроелектромобили използват също и вратички в закона за движение по пътищата в Китай, като избягват задръстванията минавайки по алеите за велосипедисти. Друго голямо предимство на микроелектромобилите, според китайците, е, че не се нуждаят от свидетелство за правоуправление, за да ги карат.
Микроелектромобилите подпомагат не само жителите в ежедневието им, но и икономиката на град Гаотан, например, където има няколко компании, които ги произвеждат. Jiujiuxing произвежда такива машини за всички нужди, включително миниатюрни модели за пожарната и за полицията. Във фабриката работниците получават готови компоненти в кашони и събират мини електромобилите ръчно, което, предвид евтината работна ръка в Китай, обяснява изключително ниската им цена.
Търсенето на такива коли обаче създава проблеми за големите производители на автомобили, които инвестират милиарди в технологии за безопасни електрически автомобили. "Ние знаем, че големите компании лобират за интересите си срещу нас, защото ние отнемаме голям пазарен дял от тях", - казва Ван Шихон, собственик на една от компаниите на микроелектромобили Hongdi.
Положението в тази индустрия потвърждава и още един негативен факт - този на безочливото копиране на имена и дизайн. Известно е, че все още търговските марки не са добре защитени в Китай. На ежегодното изложение в Джинан се предлагаха самоделни микро електрически коли под марките Mini, Subaru, Mitsubishi, Ford и дори модел с името Jeep, без те да имат нищо общо със съименниците си.
Въпреки недостатъците, микроелектромобилите се налагат все повече и в големите градове. Анализаторът Джеф Цай от J.D. Power China твърди, че на едно стандартно място за паркиране могат да се наредят три такива машини. Те лесно се маневрират и в задръствания. Поради тези причини, както и поради изключително ниската им цена, много хора ги предпочитат за кратки пътувания. Цай призовава за подобряване на качеството на микроелектромобилите чрез "меко регулиране", и се обявява твърдо против забраняването им.