Палма де Майорка, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Едва ли за някой е тайна, че марката Volkswagen е една от тези, която задава тенденциите. Неслучайно модели като Golf са пример за подражание от всички останали автомобилни производители, но що се отнася до кросоувъри и SUV-та, то германците от Волфсбург се включиха малко късно в борбата за надмощие в този сегмент. Това обаче не им попречи да напреднат с много бързи темпове и днес те имат модели във всички класове от сегмента - Touareg, Tiguan, Tharu, Tayron, Teramont, Tarek, T-Roc...
Единственият клас от сегмента на кросоувърите, в който VW нямаха представител до момента бе този на субкомпактните кросоувъри. Там в Европа господстват Captur и Juke, но сега Volkswagen се намесва и там. Това германците правят с малко кросоувърче, направено на базата на Polo, което също започва с буквата Т. Става дума за Т-Cross, един модел, който беше показан съвсем скоро, а сега в Испания се проведоха първите му тестове. Наш екип беше на мястото на събитието и успя да изпробва качествата на най-евтиния кросоувър на VW.
Екстериор
Рецептата за създаване на T-Cross съвсем не е сложна - платформа MQB-A0 от новото Polo с увеличен клиренс, усилено окачване, по-дълги пружини и ефектна кросоувърска визия. Оригиналната каросерия прави T-Cross 14 сантиметра по-висок от Polo, а самите пропорции и линии са типични за марката. Кросоувърският вид е постигнат за сметка на по-големи светлини против мъгла, псевдо подкартерна защита и подобната такава в задната част, както и със защитен пластмасов обвес по цялата долна част на автомобила.
Модните нотки се долавят от иновативните задни LED светлини, които са свързани с обща светлоотразителна линия, а предницата (фарове и решетка) дават нужната фирмена идентичност на T-Cross. Това, че колата е насочена основно към млади и активни хора си личи от смелите цветове, с които се предлага T-Cross, както и с цветните джанти, които са налични като част от опционното оборудване. Като цяло екстериорната визия е модерна и същевременно консервативна по германски.
Интериор
Подобно е и впечатлението от салона на колата. То много зависи от цветовото изпълнение. Ако изберете контрастни комбинации салонът е свеж и оригинален, а ако те се са в сиво-черната гама, то колата изглежда точно като по-големия Tiguan. Иначе картинката в купето е обичайна и е като тази във всички нови модели на марката - отлична ергономика на седалките, волан, който се регулира в голям диапазон и високо монтиран екран на мултимедийния комплекс.
Като цяло салонът е максимално просторен за автомобил от този клас, задните седалки могат да се регулират в предно-задна посока, а багажният отсек е с равен под. Единственият недостатък в салона на T-Cross са твърдите материали. Ако искате по-меки интериорни детайли, то определено трябва да се ориентирате към T-Roc или дори към Tiguan. Иначе сглобката е отлична, оборудването e доста богато, а електронните уреди на таблото - модерни и информативни.
Ходови характеристики
За разлика от по-големите кросоувъри на VW, този се предлага само с предно предаване. Това обаче е единственото, което може да разочарова любителите на кросоувъри. Всичко останало е като по учебник. Возията е приятно твърда и въпреки по-високия общ център на тежестта не прави колата нестабилна. Напротив. T-Cross ни впечатли с изключително малък крен в завоите. Воланът е информативен и "остър", като оборотите му от упор до упор са 2.7.
В колата определено се усеща спорт, което е постигнато и заради умишлено повишената твърдост в задния мост и по-масивната стабилизираща щанга отпред. Недостатъкът, който открихме тук е свързан с по-слабата шумоизолация, както от пътя, така и от двигателния отсек. Въпреки това, по черните пътища в Испания, колата се държи много прилично. Неравности и малки камъни се "поглъщат" ефектно от окачването на T-Cross. В обобщение можем да кажем, че возията на T-Cross е впечатляваща и ще изненада и най-големите критици на подобен род "повдигнати" автомобили.
Двигатели
За Европа и респективно у нас се предлагат три мотора - еднолитров турбо агрегат с три цилиндъра, който е в два варианта на форсировка - 95 и 115 конски сили, четирицилиндров 1.5-литров TSI двигател със 150 коня, който е от семейството EA211 evo и турбодизел с мощ от 115 конски сили. Моделът стартира в България с трицилиндровия бензин (115 к.с.) и с дизела. Това, което ни изненада е, че харесахме най-много трицилиндровите бензинови агрегати, особено този с повечето конски сили.
Въпросният мотор е настроен така, че прави колата изключително пъргава, динамика не липсва в нито един от оборотните режими, като дори доускорението при висока скорост е отлично. Разходът пък може да съперничи с този на дизела - под 5 на 100. Без съмнение TSI моторът е по-динамичен и ще се справя отлично със сравнително лекото купе, но ние не успяхме да го тестваме, защото той ще бъде представен по-късно през година. Дизелът пък е най-икономичен, но при ниски обороти се усеща леко муден. Като цяло и трите двигателя са оптимално подбрани за автомобила, но трицилиндровият със 115 коня (като изключим факта, че е малко по-шумен) е най-добрият вариант според нас.
Цена
Най-евтиният кросоувър на Volkswagen стартира у нас с цена от 33 000 лева. В зависимост от нивата на оборудване, двигателят и скоростната кутия (изборът е между механична с 5 и 6 предавки и 7-степенен DSG автомат), цената може да се покачи с 10 000 лева. За тези пари получавате малък отвън, но просторен отвътре автомобил, който е направен на базата на Polo, но всъщност ви дава много повече. С други думи е Polo-во съзрял. Ето и стартовата ценова листа на VW T-Cross у нас.