Отидете към основна версия

3 347 17

Кабриолетите, купетата и минивановете са застрашени от изчезване

  • кабриолети-
  • купета-
  • миниванове-
  • електромобили-
  • suv-
  • тенденции

Автомобилните производители свиват сериозно своите разходи: кабриолети, купета, миниванове и много други нишови модели са застрашени от изчезване. Електрическата мобилност и бумът на SUV автомобилите са причина за намаляването на многообразието от автомобили, твърдят германски изследователи на световния пазар на автомобили.

С появата на унифицирани платформи, автомобилната индустрия разшири асортимента си: новите варианти никога не са били разработвани толкова бързо и евтино, колкото по времето на създаването на т.нар. ко-платформи. MQB, MFA или EMP2 почти са станали търговски марки. Така само на платформата MQB от VW групата са произведени повече от 50 модела по целия свят.

Но с течение на годините продуктовите линии станаха толкова обширни, че се превърнаха в тежест за производителите. Фердинанд Дюденхофер, професор в университета в Дуйсбург, отбелязва, че автомобилните гиганти вече не могат да си позволят разнообразие от модификации, които не са търсени. Учените смятат, че ниската рентабилност в индустрията през следващите няколко години ще намали обширните продуктови портфейли.

Шефът на Daimler мисли по различен начин - тенденцията за електрическа мобилност и бързото изграждане на свързани продукти ще доведе до растеж на определена гама превозни средства от отделни производители. Особено ако тези електрически автомобили като VW ID3 или Mercedes EQS използват собствена архитектура, а не като Opel E-Corsa, която е разработена на базата на масовия модел. Например, Mercedes-Benz обяви два електрически автомобила само за компактния клас, има EQC и планира да създаде семейство електрически луксозни модели, базирани на EQS.

Въпреки това и шефът на Daimler признава, че това разнообразие не може да се поддържа в дългосрочен план, продуктовите портфейли рано или късно ще трябва да бъдат намалени значително.

За Артур Киферлер, стратегически консултант в Berylls, премахването на нишови модели не е изненадващо. Конкурентният натиск и желанието да се поддържа рентабилност принуждават всички производители да включват строги икономии. Това се допълва от високата цена на модернизацията според новите стандарти за замърсяване на околната среда. И ако вземете предвид предстоящите глоби за неизпълнени задължения за намаляване на CO2, неспазващите новите екологични модели бързо ще станат аутсайдери, смята той.

Кои модели първо ще отпаднат от списъка?

Голямото изчезване отдавна е започнало, казват специалистите и това се отнася предимно за спортните модели, като версиите OPC в Opel. VW пък ще съкрати коли от платформата MQB: Golf Cabrio беше прекратен миналата година, Golf Sportsvan няма да има наследник, а в сестринската марка Audi моделът TT също е на прага на изчезване.

Друга причина за изчезването на много модификации, е, че за много клиенти удобният и функционален кросоувър е много по-добър от компактен ван, който беше популярен преди десет години. Компактните купета имат една и съща трудна ситуация, поради което T-Roc измести Scirocco във VW.

Изборът все още е достатъчно широк, отбелязва Киферлер, но не се знае дали да се радвате или не. „За всеки преустановен модел с двигател с вътрешно горене ще има поне едно ново електрическо превозно средство“, убеден е анализаторът. Да, и SUV-та, които изтласкаха толкова много други модели извън играта, ще направят пазара по-разнообразен. Ще видим много повече опции за джипове - сегментът има потенциал, а големия избор от продукти в този тесен сегмент е гарантиран.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.

Свързани новини