Отидете към основна версия

3 849 0

Новото лице на Ford Mondeo

  • ford-
  • ford mondeo-
  • ford motor com­pany

Вече 75 години американският концерн Ford Motor Com­pany произвежда автомобили в Германия. Няма друга фирма в Европа където стилът да се изменя така драстично - от старовремски към свръх-модерен, до твърде нестандартен и закачлив. Типичен пример за това е новият Ford Mondeo. Независимо от критиките, единодушно бе признато, че това е “разумен” автомобил, който ще се хареса на европейците.

Отдалечаването му от стила на “автомобилното семейство” (“смачканият” фасон на Ford Ка, разлятите форми на Scorpio, “смръщеният” поглед на сегашния Mondeo), е голямо предимство. Стабилно стъпил на своите 16-цолови колела, дизайнът на новия топ-модел на Ford вдъхва доверие с европейското си излъчване. С новата си “звезда”, конструкторите от Кьолн смело могат да погледнат към Волфсбург. Твърдо са убедени, че ще надминат основния си конкурент VW Passat. В сегмента на средния клас, новото Mondeo има предимство с високото си ниво на пасивна безопасност и обширно пространство за пътниците. Като прибавим и коренно различния от “семейните черти” интериор, везните значително се накланят в негова полза. Целта - елегантност и стабилност, е постигната.

С дължина от 4.73 метра и ширина 1.81 метра, новият Mondeo се доближава до размерите на BMW 5-та серия (4.77 м / 1.80 м) и Mercedes E-клас (4.82 м / 1.80 м). В сравнение със своя предшественик се е удължил с цели 17 см и “наддал” с 6 см (междуосие - 2754 мм). От това ще са най-доволни пътниците на триместната задна седалка. При модификацията хечбек широката задна колона и малкото стъкло значително ограничават видимостта. За сметка на това капакът на двигателя не е вече така силно “скосен” и “гледката” напред е по-ясна. Това ще улесни по-ниските водачи. Новата конструкция оба­че влияе отрицателно на коефициента на въздушно съпротивление (Сх =0.30). С “подмладения” интериор и оборудване, дизайнерите се опитват да “скъсат” с изградения в Европа лош имидж на марката - ниско качество и евтини материали. Един поглед към арматурното табло показва, че до голяма степен това е постигнато. Елегантни са алуминиевите спици на волана и овалният часовник. За съжаление Ford запазва добре познаната аудио-уредба от модела Focus, като при това не предвижда място за монитор на навигационната система. Грешката ще бъде поправена през 2001 г, когато ще бъде предложена нова Hi-Fi-уредба.

Срещу доплащане Ford Mon­deo може да бъде оборудван и с редица “глезотии”. Сред тях най-силно впечатление прави мултимедийната система с апарат за задна прожекция, съоръжения за компютърни игри и специални монитори в предните седалки.
Направена е крачка напред и при пасивната безопасност. Благодарение на новата конструкция на каросерията, коефициентът на неподаване срещу деформации е повишен с цели 60%. Специално подсилена е конструкцията на централните колони, представляващи комбинация от метални панели с различна дебелина, а във вратите са монтирани недеформируеми греди. Купето е обезопасено с шест въздушни възглавници (част от серийното оборудване), включващи и “Airbags” за прозорците. Под формата на “въздушни завеси”, т.нар. “Windowbags” предпазват главите на шофьора и пасажерите при страничен удар.

С Ford Mondeo концернът ще предложи изцяло нова генерация бензинови мотори “Duratac HE” с директно впръскане на горивото. Основният принцип на действие на свръх-икономичните двигатели не е новост, но прилагането им на практика стана възможно едва от няколко години. Основната разлика от конвенционалните мотори е, че дюзите не са разположени във всмукателните колектори, а са монтирани директно в горивните камери. Това позволява бензинът да се “инжектира” под високо налягане непосредствено до запалителната свещ.

Важно място сред прогресивните разработки заемат и всмукателните колектори, изработени от термоизолационен материал. По този начин се запазва високо съдържанието на кислород в постъпващия в цилиндрите въздух. Моторната гама обхваща три бензинови двигателя: два 1.8-литрови със 110 и 125 к.с., 2-литров (145 к.с.), както и добре познатият 6-цилиндров 2.5-литров агрегат (170 к.с.). Мощни, но икономични са двата дизелови агрегата (90 и 115 к.с.). Оборудвани са с най-модерна технология: турбокомпресор с променлива геометрия на лопатките и междинен охладител, централно разположени дюзи с по 6 разпръс­квателни отвора, кухи разпределителни валове и горивна уредба Common-Rail.
При разработване на ходовата част, конструкторите залагат на доказалото се във Ford Focus окачване (отпред - “Мак Ферсон” с долен “L-образен” носач; отзад - независимо с многораменен носач на допълнителна рамка).

До края на ноември т.г. се очаква новата “звезда” на Ford да се появи на западноевропейския пазар с начална цена от около 40 хил. германски марки.

Александър АТАНАСОВ

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини