Порто Ерколе, Тоскана, Италия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Със задвижване на всички колела, по един двигател на предната и задната ос, общо 300 к.с. мощност и 460 Нм въртящ момент, спортната, наклонена линия на покрива и емблематичната приставка към моделното обозначение, нашият ярко червен тестов автомобил Skoda Enyaq Coupé RS iV всъщност има всички признаци на спортен електрически SUV. Но дали е така? Подложихме на първи тест най-мощната Skoda. Ето и впечатленията ни.
Екстериор
Докато дизайнът на предната част не се отличава съществено от стандартния Enyaq , задната част изглежда много по-елегантна и по-малко обемиста от тази на модела, който е на пазара от началото на 2021 г. и който бързо се превърна в електрически бестселър във вселената на Skoda.
Но това, което е красиво, не винаги трябва да е практично и за марка, която се гордее със слогана "Simply Clever" и предлага на клиентите си чадъри във вратата, стъргалки за лед в капака на резервоара, практични джобове и специални места за кабелите за зареждане, такъв дизайн, разбира се, е донякъде контрапродуктивен.
Въпреки това, инженерите от Skoda са успели да запазят пространството за главите на пасажерите отзад, при това говорим за хора с ръст над 1.80 метра. Впечатление прави и стандартния панорамен стъклен покрив. А въпреки скосяването на тавана, багажникът на спортния лифтбек побира цели 570 литра - постижение, което е само с 15 литра по-малко от това на стандартния Enyaq.
Моделът RS може да бъде разпознат по специфичния му орнамент с две съответстващи табели, осветената псевдорадиаторна решетка с черна рамка, наречена "Crystal Face", със стандартните матрични LED светлини и огромните 21-цолови джанти. Тези по-скоро технически характеристики не са се сторили на специалистите от Skoda додтатъчно емоционално решаващи и затова дизайнерите са поставили акцент и върху цветовете. Най-впечатляващи от тях са рекламното зелено "Mamba Green", както и червеното, с която беше решен нашият тестов автомобил.
Но ако нямате смелостта да шофирате дълъг 4.65 метра, широк 1.88 метра и висок 1.61 метра (версията RS е около един сантиметър по-ниска от обикновените модели на модела купе), в тези поразителни цветове, от компанията предлагат и далеч по-стандартни.
Интериор
Skoda също така "завинтва" типичните RS отличителни знаци и в интериора на Enyaq Coupé RS iV. В допълнение към тях на очи се набиват спортния, перфориран волан, компоненти с карбонов вид, декоративните шевове, които могат да бъдат изпълнени в различни цветове, таблото, частично покрито с алкантара (или други скъпо изглеждащи материали), както и спортните седалки с интегрирани подглавници, които правят най-голямо впечатление в салона.
Страничните подпори изглеждат изключително смели, но са толкова меко подплатени, че странична опора почти не се усеща. Спортните кресла обаче държат водача и пасажера до него в позиция, доста по-добре от нормалните седалки. С други думи те са нещо средно между удобни и спортни, а видът им определено впечатлява.
Както при всички модели на новата MEB платформа на VW Group , малкият инструментален панел се намира зад волана . В предното стъкло обаче няма как да не се забележи уникалния head-up дисплей с AR функция, който визуализира допълнителна информация, а между седалките на водача и пътника е разположен свободно стоящ 13-инчов екран, показващ ни данни от инфотеймънт системата. Самата система все още има доста забележки, но от компанията поне полагат усилия да я подобрят и в резултат на последната ревизия, вече са възможни актуализации и по въздуха.
Двигател и ходови характеристики
Но сега на големия въпрос... дали Enyaq Coupé заслужава обозначението RS и има ли наистина смисъл от такъв модел? За да отговорим, карахме доста по криволичещите и понякога недотам добри пътища в Тоскана ...
Както вече споменахме, в RS версията работят два електромотора, както при моделите 80x на Skoda. На предния мост има асинхронен електродвигател, а на задния е налична по-мощна PSM машина (синхронен електромотор с постоянни магнити). Този силов тракт ускорява Enyaq Coupé RS до 100 км/ч за 6.5 секунди, а максималната скорост е ограничена до 180 км/ч. Бързо е, но не е много спортно. И по отношение на максимална скорост, и по отношение на ускорение.
Независимо от това, "ритникът" при стартиране е наличен и създава определени емоции. По интересно е шасито, което се превръща в "точка на преплитане". За шасито в Enyaq Coupé RS от Skoda залагат на адаптивния DCC срещу допълнително заплащане от 500 евро, който може да се управлява чрез познатите режими. При comfort неравностите почти не се усещат, но кренът в завоите е осезаем. той значително намалява при режим sport, но въпросното люлеене не изчезва и купето, което тежи 2.3 тона, все още не накланя неприятно, особено за спортна кола.
И ако сега очаквате, че това ще доведе до поне високо ниво на комфорт при нормални ситуации на шофиране, ще трябва да ви разочароваме. Във връзка с 21-цоловите джанти дупките и напречните фуги винаги се пренасят грубо в интериора. Но на добра пътна настилка новата Skoda се усеща мека като масло, а асистиращите системи осигуряват допълнителен релакс. Точно като озвучителната система на Canton.
Освен по-големия крен, най-вече заради теглото на колата, останалата част от поведението при шофиране е на ниво. Кормилното управление полага много усилия и успява да овладее с лекота тежкото купе със задвижване на всички колела. Воланът е директен и силно информативен.
С други думи, на електрониката и е добре известно теглото на превозното средство и големия потенциал за опасност при твърде бързо завиване и точно поради тази причина се намесва бързо, преди нещата да станат неконтролируеми. Така че прекалено голямата маса не е съществен проблем за най-мощната Skoda.
Зареждане
За разлика от скоростта на движение, тази на зареждане е много по-бърза. Със 135 kW, новата Enyaq вече може да се зареждат с новия софтуер. При перфектни условия това трябва да позволи на батерията от 82 kWh да се зареди от 10 до 80 процента за около половин час. Според WLTP капацитетът може да бъде достатъчен за 505 км - което би съответствало на теоретична консумация от 17.2 kWh/100 км.
Трябва да е ясно, че тези числа нямат особен смисъл, като това не се отнася само за RS версията, нито само за чешките електромобили, а е валидно за всички нови електромобили. В случая трябва да си предвидите поне 20 kWh/100km. Пробното ни шофиране показа, че отметката 400 км пробег с едно зареждане е напълно постижима.
Цена
Свикнали сме автомобилите с марка Skoda да ни впечатляват с атрактивни цени, особено за това, което предлагат. Тук случая е по-различен. Не, че ще получите по-малко за парите, но те съвсем не са малко. Това всъщност е най-скъпата Skoda в историята на марката, но ако искате електрически спортен SUV, при това с много добро ниво на комфорт и с ефектна визия, то ще трябва да се разделите със шестцифрена сума.