На 5 април легендарния руски всъдеход празнува своя рожден ден - първите екземпляри на VAZ-2121 Niva започват да слизат от поточната линия на тази дата през 1977 г. Това всъщност е и първата независима разработка на АвтоВАЗ, която за известно време е и най-скъпият и престижен модел на марката.
„Lada със задвижване на всички колела, както подсказва името ѝ, е предназначена за селските райони на бившия СССР. В началото Niva струва 10 500, което по днешния обменен курс се равнява на 115 евро, приблизително. По онова време обаче средният доход в СССР е около 200 рубли на месец, а в селата получават още по-малко.
По същото време за 7700 рубли (85 евро) се продава ВАЗ-2103, а ВАЗ-2101 или познат у нас като Жигули струва 5600 рубли (61 евро). По-късно цената на Niva е намалена до 9000 рубли (100 евро), но дори и с такава сума е проблематично за руснаците да си купят нова кола. Недостигът на автомобили продължава до разпада на СССР.
Една от причините е, че износът и валутните приходи тогава са приоритет за държавата: има периоди, когато до 70% от моделите на Niva се изнасят в чужбина. Около 700 000 екземпляра от Lada Niva са изнесени в сто различни страни по света. В някои държави (Еквадор, Гърция, Украйна, Казахстан) колата се сглобява на място.
Днес този модел продължава да се произвежда под името Niva Legend. По-точно: през март АвтоВАЗ работи само в определени дни, а през април, заводът обяви триседмична ваканция. Въпреки това сега основните надежди на компанията са свързани със старите ѝ разработки - Niva и Granta, които имат най-малко вносни части. Granta всъщност не е много по-млада от Niva. Тя е базирана на модела ВАЗ-2108, който започва да се произвежда през 1984 година. Днес официалните цени за Niva започват от 898 900 рубли - приблизително 9 800 евро.
Зад създаването на легендарния модел стоят имената:
Владимир Соловьов, главен конструктор
Петър Прусов, главен дизайнер
Валери Семушкин, дизайнер
Лев Вихко, дизайнер
Вадим Котляров, водещ изпитател