Last news in Fakti

6 Април, 2022 09:34 4 806 18

Lada Niva стана на 45. И продължава да е основната надежда на АвтоВАЗ

  • lada-
  • niva-
  • лада-
  • нива-
  • юбилей
Lada Niva стана на 45. И продължава да е основната надежда на АвтоВАЗ - 1

На 5 април легендарния руски всъдеход празнува своя рожден ден - първите екземпляри на VAZ-2121 Niva започват да слизат от поточната линия на тази дата през 1977 г. Това всъщност е и първата независима разработка на АвтоВАЗ, която за известно време е и най-скъпият и престижен модел на марката.

„Lada със задвижване на всички колела, както подсказва името ѝ, е предназначена за селските райони на бившия СССР. В началото Niva струва 10 500, което по днешния обменен курс се равнява на 115 евро, приблизително. По онова време обаче средният доход в СССР е около 200 рубли на месец, а в селата получават още по-малко.

Lada Niva стана на 45. И продължава да е основната надежда на АвтоВАЗ

По същото време за 7700 рубли (85 евро) се продава ВАЗ-2103, а ВАЗ-2101 или познат у нас като Жигули струва 5600 рубли (61 евро). По-късно цената на Niva е намалена до 9000 рубли (100 евро), но дори и с такава сума е проблематично за руснаците да си купят нова кола. Недостигът на автомобили продължава до разпада на СССР.

Една от причините е, че износът и валутните приходи тогава са приоритет за държавата: има периоди, когато до 70% от моделите на Niva се изнасят в чужбина. Около 700 000 екземпляра от Lada Niva са изнесени в сто различни страни по света. В някои държави (Еквадор, Гърция, Украйна, Казахстан) колата се сглобява на място.

Lada Niva стана на 45. И продължава да е основната надежда на АвтоВАЗ

Днес този модел продължава да се произвежда под името Niva Legend. По-точно: през март АвтоВАЗ работи само в определени дни, а през април, заводът обяви триседмична ваканция. Въпреки това сега основните надежди на компанията са свързани със старите ѝ разработки - Niva и Granta, които имат най-малко вносни части. Granta всъщност не е много по-млада от Niva. Тя е базирана на модела ВАЗ-2108, който започва да се произвежда през 1984 година. Днес официалните цени за Niva започват от 898 900 рубли - приблизително 9 800 евро.

Зад създаването на легендарния модел стоят имената:
Владимир Соловьов, главен конструктор
Петър Прусов, главен дизайнер
Валери Семушкин, дизайнер
Лев Вихко, дизайнер
Вадим Котляров, водещ изпитател


Поставете оценка:
Оценка 4 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Nick

    16 8 Отговор
    Както е тръгнало, това ще им остане. Перспективата е да разчитат на китайски внос и собствено производство, което изостава с 40 г. от съвременното автомобилостроене. И на нелегален внос на западни модели, на съответните завишени контрабандни цени, за който може да си го позволи.

    Коментиран от #4

  • 2 ха ха

    18 10 Отговор
    щом това им е надеждата е ясно защо не можаха да стигнат до Киев
  • 3 Последния Софиянец

    14 16 Отговор
    Путлер връща Русия назад във времето. Скоро ще карат всички чисто нови Лади 5-ци, но разбира се след 5 години чакане на ред

    Коментиран от #9

  • 4 Христо Божилов

    14 9 Отговор

    До коментар #1 от "Nick":

    Нещо като Кореком викаш...ех, ще се радват русначетата на кашу от кутия или шоколад с лешници, както бе едно време...
  • 5 хахах

    14 9 Отговор
    Да ви с...а на империята.Хората за 45 години сменика по 10 модела.
  • 6 Българин

    11 7 Отговор
    Надежда тука всяка оставете!
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Германеца

    13 5 Отговор
    Тоя да научи валутите, сравнява рублата преди 45 години с рублата днес
  • 9 Българин 681

    8 4 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    Те чакат колите си, ние самолетите си?!?!?
    Ама ще долетят - 2030-та........
  • 10 Гошо

    11 5 Отговор
    Ще взема 3 от по-евтините, за 100€. Все ще изкарат до края на годината и пак ще е по-тънко от автомобил под наем.
    Трябва да си пълен тъпанар, да сравняваш валути, които ги дели половин век време, или да са ти платили някакъв кренвирш за обяд, за да изкараш, че хората са взимали 2,30€ заплата.
    А сигурно и редакция е минала статията. Я да си разделите кренвирша.
    И за да не се обиждаш, авторе, другия път пиши само за колата, цените ги остави на хората дето ги разбират.
  • 11 smeh

    10 5 Отговор
    За Нивата не знам, но на приятел бащата имаше навремето Москвич 8-мак. По семейно му викаха Марийка. Не го караше много, но за сметка на това, събота и неделя си опъваше гърба под него да човърка. Мислех, че с жена му не се разбират и си търсеше извинение да не си е у дома. После мина на западна кола и спря да виси в гаража. Освен детските спомени, още се чудя какво толкова се разваляше по тея коли, то буквално нямаше нищо в тях.
  • 12 То няма отлежало вино или уиски

    5 6 Отговор
    на толкова години, жалки ми русофоби и американофили... А това се оказа автомобил, който все още се произвежда и продава, и то на символична цена. И по тази причина вероятно е на върха на аналоговата технология, защото съвременните коли са вече дигитална технология - бордови компютри, датчици, навигации, дисплеи, аудио-видео музикални системи, мобилна и сателитна връзка и какво ли не още, което никак не е свързано със задачата за предвижване на човешко тяло без човек да върви с краката си...

    Коментиран от #14, #17

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Гост

    3 1 Отговор

    До коментар #12 от "То няма отлежало вино или уиски":

    Бил е някога върха на аналоговата техника. И никой няма нищо против аналоговата техника. Просто е скъпа за производство и не може да се препрограмира за друг модел, както електрониката. Затова производителите залагат на електроника. Но днешните Ниви нямат нищо общо с Нивите преди 1990г. Пълни коптори. Пожелавам ти да си купиш 2 такива.
  • 15 Класика

    5 4 Отговор
    Това е!.... Не като новите...,срам ме е да ги нарека коли,а те са скрап с никому ненужна електроника или капсули за следене и психясване на хората!!!!
    Каквото и да се каже за Нива е малко!!!! А за Лада Нива Урбан с 5 врати е значимо само едно:....-. Съвършенството не търпи промяна !!!!!! Точка и край!.....
  • 16 Гост

    3 0 Отговор
    7700 рубли (85 евро) Не знам Радославчо кой набор си ама пишеш глупости моето момче 7700 рубли от соца нямат нищо общо със сегашните рубли . Старите имаха златно покритие и доста по голяма покупателна стойност. Старите левове от соца имаха покупателна способност 1 към 10 сегашни за сведение. Пример цени тогава баничка 8 стотинки бензин 28 ст. киловатчас 2 ст дневна 1 нощна. парно за месец на двустаен 16 лв при спане на отворени прозорци зимата.
  • 17 али

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "То няма отлежало вино или уиски":

    нивата не еприрупана и без стартер-манивела
  • 18 пламен

    1 0 Отговор
    нивата есъвършенна, могат да я произвеждат още 90години ипи повече