Звездата на Red Bull и бивш пилот от Формула 1 Дейвид Култард посети България, като целта на посещението му бе триминутен рекламен клип на отбора и град Пловдив. Под тепетата пилотът сподели интересни подробности за личните си коли, Формула 1 и други неща.
- Формула 1 е доста по-различна сега от времето, когато ти се състезаваше, харесва ли ти развитието и какви са основните разлики?
- Формула 1 винаги еволюира, винаги има новости в състезателните технологии. Днес имаме най-ефикасните двигатели правени някога. Има много технологии, които ще продължат да се развиват във формула 1 и впоследствие ще бъдат приложени в цивилните автомобили. Но в крайна сметка Формула 1 е състезание - пилот и машина придвижвайки се възможно най-бързо по пистата. Пилотите днес са на много високо ниво, супер професионалисти. Има също и млади пилоти, които е много приятно да наблюдаваш.
- Какво мислиш за новите правила този сезон?
- Правилата никога не са ме притеснявали като пилот, не ме притесняват и като коментатор защото някой друг взема тези решения. правилата просто трябва да се разберат и да се съобразиш с тях по начин, който да ти даде предимство пред твоите конкуренти. Естествено мога да погледна назад и да кажа - на мен ми харесва да има зареждане с гориво, да има повече свобода с гумите. Но това би било просто лично мнение, живеем в настоящето и през 2022-ра има нова ера в състезателните болиди, което прави първенството оспорвано.
- Ред Бул доминира в последно време, каква е тайната?
- Ред Бул са много последователни и силни в конструирането на болида. Мерцедес беше доминиращият отбор през последните няколко години в хибридната ера, но тази ера приключва с новите правила и регулации. Тимът на Ред Бул продължава да бъде последователен в представянето си. Ще видим дали Макс Верстапен ще защити титлата, която спечели миналата година и дали отборът ще успее да вземе тази при конструкторите защото това е важно. В същото време обаче има един много мотивиран отбор на Ферари, страхотният отбор на Мерцедес, който се опитва да разбере и реши проблемите при своите коли. Сега сме след деветото състезание за сезона, докато стигнем например до 15-тото може да има промени.
- Говориш за Мерцедес и Ферари. Люис Хамилтън и отборът му бяха много силни миналата година, защо се случи това отстъпление през тази?
- Името пак е Формула 1, но правилата станаха напълно различни. Концепцията за дизайна се промени фундаментално. По някаква причина в момента те не могат да отключат потенциала си, но все пак говорим за Мерцедес - те имат ресурсите, имат хората да разберат проблема си и да го решат. Историята показва, че никой отбор не може да доминира за цяло десетилетие. Винаги идва край.
- Ферари се справя много добро този сезон, може ли отборът да се завърне към славните си дни?
- Ферари има много бърза кола, имат двама страхотни пилоти. Слабата брънка досега беше стратегията. В Монте Карло изпуснаха възможност да спечелят. Силен отбор на Ферари е добре за Формула 1, това е исторически бранд. Всичко е в техните ръце, те имат бърза кола, а с бърза кола можеш да печелиш.
- Добре, Дейвид, нека завършим интервюто с блиц въпроси: Кой ще бъде световен шампион?
- Към днешна дата - Макс Версткапен
Най-добрият болид във Ф1?
- Най-бърза и изпипана в момента е Ферари, но да видим как ще се развие Ред Бул.
- Може ли Люис Хамилтън да подобри рекорда на Михаел Шумахер от седем световни титли?
- Според мен Люис вече е повече от това. Той гонеше седем световни титли, беше много близо да спечели осма, защо не девета, десета. Лично аз мисля, че той няма нужда да спечели осма титла, за да бъде смятан за един от най-великите пилоти в историята на спорта. За мен той е такъв.
- Може ли Макс Верстапен или някой друг да достигне този рекорд?
- Не
- Любимият ти момент в състезателния уикенд?
- Харесвам квалификациите, защото там имаме чиста скорост и отдаденост на пилотите.
- Най-добрият млад пилот?
- Това е въпрос на лично мнение, а не на факти. Във Формула 1 има много млади пилоти, които са страхотни. Макс Верстапен спечели световната титла на 24, може да изберем Льоклер, Ландо Норис, Джордж Ръсел - списъкът расте. От друга страна имаме Люис Хамилтън на 35 със седем световни титли. Така че въпросът не до възрастта. Ако си достатъчно добър може да спечелиш Уимбълдън на 17 или титлата във Формула 1 на 40. Това е величието на спорта.
- Каква кола караш в цивилния живот?
- Имам Mercedes AMG, имам стар SL, имам Smart. Обичам Mercedes и брандовете свързани с него.