В писмо до Федералната търговска комисия на САЩ в края на миналата седмица американските сенатори Рон Уейд и Едуард Марки разкриха, че автомобилните компании Honda и Hyundai са продали данни за водачи на Verisk Analytics, брокер на данни, срещу изненадващо малка печалба.
През последните няколко месеца производителите на автомобили бяха подложени на засилен контрол по отношение на техните политики за събиране на данни и как получават съгласие да споделят тази информация с трети страни. Разследванията разкриха, че някои производители на автомобили са продавали информация за шофьори на брокери на данни, които са я обработвали и продавали на застрахователни компании.
Според писмото Honda е споделила данни от 97 000 автомобила с Verisk между 2020 и 2024 година. Собствениците, които са избрали програмата за обратна връзка на шофьорите на Honda чрез мобилното приложение на компанията, са разкрили своите данни на компанията за анализи, която е платила на Honda $25 920 - или само 26 цента на кола.
Hyundai е продал доста повече данни на Verisk между 2018-а и 2024 година за потребители, които са активирали интернет свързаността на автомобила си, автоматично записвайки тези водачи в програмата Driving Score на автомобилния производител, „без да им казват“, според американските сенатори. Корейската марка е продала данни от 1.7 милиона превозни средства за приблизително 1 милион долара, или 61 цента на кола.
През април Verisk затвори продукта, който оценява шофьорите по техните навици на шофиране въз основа на данни от свързани с интернет автомобили. General Motors също продава данни от потребители, включени в програмата Smart Driver на Verisk; компанията обаче не разкри броя на участващите коли или платената сума.
Писмото също така обвинява производителите на автомобили, че правят измамни твърдения относно потенциалните резултати от съответните им програми, подчертавайки потенциални отстъпки вместо възможни повишения на лихвите. Уейд и Марки помолиха председателя на FTC Лина Кан да проучи как производителите на автомобили разкриват и споделят потребителски данни.
Автомобилните производители изглеждат нетърпеливи да могат да събират вашите данни за шофиране и да знаят повече за вашите навици на шофиране от всякога, но на каква цена? Всичко с компютърен чип, интернет връзка и сензор или два може да събира и предава данни, които една компания може след това да споделя и продава на различни трети страни, включително вашата застрахователна компания, които пък могат лесно да възстановят това, което са платили, за да получат тези данни с минимално повишение на вноската по застрахователната ви полица.
Honda отговори на искане за коментар относно писмото със следното:
„С базираната на абонамент програма за обратна връзка на водача, Honda сключва договор с Verisk за улесняване на услуга за клиентите на Honda, при която, при изрично включване, техните данни за шофиране се събират и им се дава оценка за шофиране, която клиентът ще получи заедно с контекстуален преглед на техните поведение при шофиране.
На някои потребители с благоприятни резултати при шофиране са представени възможности да се включат за получаване на оферти за отстъпка от конкретни участващи застрахователни компании. Без това ясно съгласие от страна на клиента, никаква идентифицируема потребителска информация не е споделена с нито една застрахователна компания.
„Събирането и използването на данни от Honda се извършва отговорно и при спазване на всички приложими закони за поверителност. Нашите клиенти могат да се чувстват сигурни, че Honda ще разкрие прозрачно както събирането, така и използването на данни и винаги ще предлага избор на нашите клиенти по отношение на споделянето или продажбата на техните лични данни. Удовлетворението на клиентите е наш най-висок приоритет.“