Ница, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Тези от вас, които редовно четат рубриката ни знаят, че следим новото Renault 5 от момента в който французите го показаха като концепция. През пролетта на тази година те демонстрираха и серийния вариант, а сега, в Ница, проведоха първите динамични тестове на модела. Наш екип беше на мястото на събитието, като впечатленията ни от новата електрическа кола са основно положителни.
Екстериор
Новото Renault 5 Е-Tech е първото от поредицата ретро-вдъхновени електромобили на френския производител, безсрамно черпейки дизайнерско вдъхновение от оригинала от началото на 70-те години на миналия век. Детайлите и технологията под тази симпатична обвивка обаче са изключително актуални. Основното, което ни направи силно впечатление е, че французите са успели да направят електрическа кола, която се кара изключително приятно, което се дължи основно на факта, че теглото ѝ (за електромобил) е доста ниско.
Романтичната и същевременно супер модерна визия на колата ѝ отрежда само два преки съперника - Fiat 500e и Mini Cooper Electric. И без колебание можем да кажем, че от Renault са се справили с нелеката задача да направят модерна кола с ретро визия. Карахме новото Renault 5 на европейското му медийно представяне в и около град Ница във Франция, борейки се с трафика в града, прекарвайки известно време по бързо движеща се магистрала и доста шофиране по забавните криволичещи пътища покрай Лазурния бряг.
Интериор
Най-общо казано интериорът на "петицата" представлява комбинация от модерни технологии и материали с някои ретро детайли. Най-удобни са седалките отпред, което не би трябвало да е изненада в компактен автомобил като този. Те заслужават специално внимание, тъй като техните H-образни облегалки имитират тези на оригиналния R5 Turbo с прилични странични опори, които ви държат на място, без да прищипват бъбреците ви.
Тапицерията на седалките варира в зависимост от версията, въпреки че винаги е направена от рециклирани материали. Но на допир въобще не се усеща евтина. Тапицерията има качество, подобно на деним, в по-ниските версии или сиво покритие със смели жълти панели в най-наточените варианти. Платът е тактилен на допир, като интересно решение е, че той присъства и на подплатеното арматурно табло пред пътника. Това, както и текстурираната облицовка на покрива, е в унисон с ретро дизайна отвътре, въпреки че правоъгълните вентилационни отвори наистина препращат към отличителния светлинен подпис отпред, който се вижда над изпъкналите фарове за мъгла.
Зад масивния волан е позиционирано изцяло цифрово табло с 10-инчови дисплей пред водача и 10.1-инчов сензорен екран за мултимедията. Самата мултимедийна система е последно поколение на добре познатата ни OpenR на Renault, поддържана от софтуера на Google, което значително улеснява работата с нея. Ако приемем, че използвате Google Maps и вече имате акаунт в Google, колата безпроблемно се свързва с останалата част от вашия онлайн живот.
За щастие не всичко по таблото е сензорно. Предвидена е отделна група от физически превключватели отдолу, които служат за управление на отоплението и климатизацията, По волана и основно от дясната му страна, също има физически джойстици, така че не всичко се извършва чрез сензорния екран, което е добре, поне според нас.
Докато бутоните на волана са солидно изработени и лесни за използване, пространството около кормилото е малко претъпкано, особено отдясно, тъй като има индивидуален лост за управление на звука и музиката, както и един за чистачките, а там е и селекторът играещ ролята на скоростен лост. Позицията му не е от най-удобните, но собственикът вероятно ще свикне с него достатъчно бързо.
Позиционирането на селектора за задвижване обаче освобождава пространството между предните седалки и там французите са наместили пространство за безжично зарядно устройство за телефон, поставки за чаши и малко допълнително място за съхранение.
Що се отнася до позицията на водача, то седалката и волана са особено комфортни и разполагат с всички необходими регулировки, така че повечето размери и форми на водачите трябва да намерят подходяща позиция за шофиране. Седалките също се оказаха удобни след дълъг ден зад волана.
Струва си да припомним, че с дължина под четири метра, Renault 5 си е компактно мини. Съдейки по това, мястото за краката отзад е повече от приемливо, като основна роля за това има новата електрическата платформа. Салонът разполага с напълно плосък под отзад, като минус на задния ред е, че там не се откриват вентилационни отвори или портове за зареждане. И има три предпазни колана отзад, но средното място е предназначено единствено за деца. Двама обаче се чувстват напълно комфортно.
@mobile.bg_official Запознайте се с новото Renault 5 . . #renault #renault5 #r5 ♬ Vlog ・ Stylish city pop(1275391) - orino
Като компенсация багажникът е с прилични размери, побиращ 326 литра товари. Това е повече от това, което преките конкуренти предлагат, като освен това е и функционален със своя спретнат "джоб" на пода, който е достатъчно голям, за да побере и кабела за зареждане. Освен това задните седалки се делят в съотношение 60:40 и се сгъват, ако трябва да поберете по-дълъг товар.
Двигател и ходови характеристики
Renault 5 е направен само на платформа за електромобили EV, така че не очаквайте бензинова версия в бъдеще. Електрическият мотор е монтиран отпред, което прави този автомобил изключително със задвижване на предните колела, но пък има избор от мощност и капацитет на батерията. Ето и кратък преглед на спецификациите на автомобила, който тествахме:
Задвижване - Едномоторно електрическо
Батерия - 52kWh литиево-йонна
Мощност - 110 kW (150 к.с.)
Въртящ момент - 245 Нм
Задвижващи колела - Отпред
Ускорение от 0 до 100 км/ч - 8.0 секунди
Консумация на енергия - по време на нашия тест - 16kWh/100км
Заявен диапазон - WLTP 410км
Макс. AC скорост на зареждане -11kW
Максимален DC заряд -100kW
Батерията се намира под пода на салона между колелата и включва четири отделни модула. Те могат да бъдат заменени поотделно в случай на срив или повреда на клетката. Има и отвор за достъп за пожарникари в горната част на батерията, който позволява пълното ѝ наводняване в случай на пожар.
А когато потеглите с този автомобил, ще разберете, че в шасито на Renault 5 има тази особена закачливост, която сме срещали единствено в Mini Cooper и която предизвиква усмивка на лицето при всякаква скорост. R5 обаче не е толкова дързък и има "вял" волан. Кормилото се усеща леко и малко неотзивчиво при ниски скорости и нормални режими на шофиране. Този недостатък обаче се компенсира от режима Sport, при който кормилното управление става директно и отзивчиво.
Renault работи усилено, за да поддържа теглото под 1 500 кг и това е възхитително в свят, привидно доминиран от двутонни електромобили. И разбира се, най-голямото тегло – това на батерията – се намира ниско под пода на кабината, което определено е в полза на идеалното разпределение и ниския общ център на тежестта. Това се усеща веднага от начина, по който тази кола се справя със серия от завои, усещайки се пъргава и същевременно стабилна. С минимален крен в завоите и с по-неутрална позиция от повечето автомобили с предно предаване.
Мигновеният въртящ момент на електрическия мотор също допринася за забавлението, тъй като колата бързо възстановява всяка загубена скорост. Това е особено полезно в натоварена градска среда, тъй като можете да влизате и излизате от задръствания с динамиката на мотоциклет.
Бутон на волана с надпис „Multi Sense“ позволява бърз избор на режимите на шофиране Comfort, Eco, Sport или Perso (това е индивидуалният режим, който можете да персонализирате), но тези режими променят единствено реакцията на педала на газта и кормилното управление. Усещането обаче е различно и осезаемо.
С мощност от 150 конски сили, производителността постепенно се изчерпва с нарастването на скоростите, но това се усеща, чак след 140 км/ч и смело можем да заявим, че новото Renault R5 E-Tech притежава мощност, достатъчна за нормално и същевременно забавно шофиране. Всъщност, независимо от тегло и мощ, въртящият момент е този, който при натискане на десния педал може за миг да преодолее повечето трудности на пътя.
Въпреки това автомобилът не е непокорен и контролът на стабилността действа перфектно. А спирачките заслужават специално внимание. Много електрически и хибридни автомобили страдат от непостоянно усещане на спирачния педал поради сложните изисквания за балансиране на регенерацията на спирачната енергия за зареждане на батерията и традиционните фрикционни спирачки. И в това отношение инженерите на Renault биха могли да научат другите, тъй като педалът на R5 е невероятно добре преценен.
С други думи новото R5 успява да съчетае забавлението с гъвкавостта, така че дори и тези, които просто искат да стигнат от точка А до точка Б, ще го намерят за забавно и същевременно комфортно. Окачването е удивително комфортно за такава малка кола, правейки возенето удобно, гладко и изключително при поглъщане на неравности. Освен това колата е тиха, дори по стандартите на електромобил, с малко шум от пътя, едва долавящ се шепот от монтирания отпред електрически мотор и добре подтиснати аеродинамични шумове.
Заключение и цени
Renault 5 E-Tech electric ще се предлага у нас в пет нива на оборудване: Five, Evolution, Techno, Iconic Five и специална серия Roland-Garros.
Първите автомобили, които вече могат да бъдат поръчани в България са в нива Techno и Iconic. И двете нива са оборудвани с 52 кВч батерия с комфортен пробег до 410 км по WLTP (реален около 350 км), както и със система, позволяваща зареждане до 80% за под 30 минути с до 100 кВт DC зарядна станция.
Цените на новото Renault 5 E-Tech electric в България стартират от 66 490 лв. за ниво Techno и 70 490 лв. с ДДС за ниво Iconic. Но впоследствие ще се появи и по-евтина, но и по-маломощна и с по-малка батерия версия, която, според предварителните изказвания на представителите на марката ще струва, 25 000 евро или под 50 000 лева.
От всичко казано дотук можем да заключим, че предвид цените на електромобилите, новото R5 E-Tech е атрактивно предложение, впечатляващо с различна визия, радост от шофирането и не на последно място - отличен комфорт за кола с тези габарити.