Предвид въведените от ЕС мита на китайски електромобили, експертите очакват значително повишение на цените им. Най-засегната е компанията SAIC, която продава MG в Европа, но и при другите китайски марки митата ще се усетят осезателно.
Но това увеличение на митническите такси не се отнася само за китайските марки.
Всъщност всички електрически автомобили, произведени там, се санкционират, включително и тези, сглобени от чуждестранни производители. Така в списъка на засегнатите модели намираме и доста европейски автомобили, като един от примерите е електрическата Dacia Spring.
От едно интервю, което шефът на Dacia Денис Льо Вот даде пред екип на mobile.bg по време на автомобилното изложение в Париж тази година, стана ясно, че конкретно Dacia има от къде да компенсира увеличението на цената заради новите мита и крайната цена на новата Dacia Spring няма да претърпи промени заради митата. Другите европейски марки, произвеждащи част от моделите си в Китай обаче засега мълчат.
Знае се за решението на Geely, които вече са предвидили тази допълнителна такса, особено за Volvo. Все още сглобявани в Китай в момента, електрическите кросоувъри EX30, предназначени за Европа, ще започнат да се произвеждат в Белгия, като това ще се случи още през следващата 2025 година.
Явно всеки се спасява както може, но ние извадихме калкулатора и сметнахме какво ще е увеличението, ако от компаниите прехвърлят новите мита върху потребителите, без да ги компенсират. Цените на моделите са средните за ЕС и включват досегашния десетпроцентов данък. Добавяме новите мита и получаваме новата цена с ДДС, както и какво е увеличението в евро за всеки конкретен модел.