Германските топ производители на премиум автомобили - великото трио Audi, BMW и Mercedes претърпяха сериозни удари през изминалата година, при това, както у дома в Германия, така и на най-големия автомобилен пазар в света - този в Китай. По информация на Ройтерс, и трите марки показват свиване на обема на продажбите, като най-видимо е то при Audi.
BMW отчита спад от 2.3% в общите продажби на автомобили, което е почти аналогично със спада от 3% при Mercedes-Benz. При Audi обаче общия спад е значителен - 12%.
В Китай и Германия обаче BMW регистрира спад от съответно 13.4% и само 5.3%, докато продажбите на Mercedes са намалели със 7% и 9%, съответно. Продажбите на Audi са намалели с 11% в Китай и с цели 21% в Германия.
Вътрешният пазар на Китай, най-големият в света, поддържа стабилен растеж през 2024 година, но чуждестранните производители на автомобили с по-малко конкурентни електромобили загубиха позиции пред китайските конкуренти.
Китайците, които правят само EV спечелиха най-много в Поднебесната държава, тъй като ценова война и субсидирани обмени за по-екологични превозни средства стимулираха търсенето именно на тяхната продукция.
В Германия търсенето на автомобили остава доста под нивата отпреди пандемията, с около 2.8 милиона продадени автомобила миналата година - около 1% по-малко от 2023-а и една четвърт под продажбите през 2019 година.
Продажбите на електромобили в Германия са намалели с една четвърт спрямо 2023-а, според данни на немския автомобилен орган, докато продажбите на коли с ДВГ са се повишили с 12%.
Продажбите на BMW само на електрически коли в световен мащаб се противопоставят на тенденцията, като се повишават с 13.5% до около 430 000, докато продажбите на електрически Mercedes-и падат с 23%.
Една светла точка за Mercedes обаче е скокът от 34% в продажбите на автомобили от най-висок клас през четвъртото тримесечие, подкрепен от стабилното търсене в САЩ, знак, че дилърите може да се запасяват преди Доналд Тръмп да наложи по-високи мита върху произведените в Европа автомобили.