Отидете към основна версия

1 870 4

В търсене на истината за състоянието на летище „София”

  • летище-
  • софия-
  • директори
Снимка: М. Богданова ©

След като през миналата седмица новият директор на летище „София” – Пламен Станчев, обясни в какво състояние е намерил аеропорта, неговият предшественик Христо Щерионов опроверга редица от твърденията му като започна с финансовото състояние на дружеството. „Изнесеното финансово състояние не отговаря на истината и е абсолютно подвеждане на аудиторията, че е плачевно. Първо, съгласно одита на Сметната палата, в частта за финансовото състояние на дружеството, се констатира, че на базата на закона на счетоводството, летище София отговаря на всички условия за действащо предприятие, като всичките показатели - обща ликвидност, бърза ликвидност, незабавна ликвидност, коефициентна рентабилност на продажбите, които са характерни за действащо предприятие, са над съответно минималните нива и норми, които е необходимо да бъдат достигнати и твърдя, че към настоящия момент летище София няма никакви финансови затруднения”, казва Щерионов.

Изнесените данни за печалба също не са точно така, както твърди Станчев. Печалбата на летището не е свързана с броя на преминаващите пътници. Основен елемент на печалбата на дружеството е наземното обслужване. Другите елементи, които са - наеми, реклама и съответно покупко-продажби, са допълнителни елементи, които формират печалбата на дружеството. „През 2008 година, по времето на Пламен Станчев, тъй като дружеството беше монополист на пазара, печалбата се формираше на максимален брой обслужени самолети. Печалбата на дружеството от наземното обслужване е на базата на броя на обслужени самолети. Поради тази причина печалбата на дружеството тогава беше 20 млн. лв., но с влизането на директива 96/67 за достъп до пазара на наземното обслужване, тя намаля. Други фактори за това нещо са например това, че 50% от наемите след това бяха дадени на държавата, поради обстоятелствата, че лихвите като финансов инструмент намаляха и загубата на пазарния дял на горивата, беше причината съответно за намаляване на печалбата на дружеството”, обяснява Щерионов.

По време на пресконференцията на Станчев стана ясно, че униформите на летищния персонал са на стойност 3000 лв. Облеклото включва два панталона, две ризи и сако. „Абсолютно невярно е и това твърдение. Договорите ги има налични на летище София и може да се провери на какви цени сме купували зимните и летните облекла на служителите на дружеството”, допълни Щерионов.

Относно изравняването на летищните такси на Терминал 1 и Терминал 2, бившият шеф на летището смята, че то е напълно обосновано като се имат предвид капацитетът им. „Считам, че тези мъгляви анализи трябва или не, без да се дава конкретика са съответно проява на чиста некомпетентност от страна на Пламен Станчев. Има нормативната база (директива 12), и също има практика на европейския съд по този въпрос. Това, че Пламен Станчев е некомпетентен и не се е запознал с тази практика, води до неговите неясни изводи по тази тема”, допълва Щерионов.

Относно концесията на летище „София, бившият директор на столичното летище, смята, че това е въпрос на политическа преценка и въпрос на Министерството на транспорта как ще се проведе правилно или не този процес. Дали ще се дават пари на един вид транспорт, не е в отговорностите на изпълнителния директор да коментира, или да прави анализ на концесионна процедура. Анализът й е в правомощията единствено на Министерството на транспорта. „Относно провеждането на процедурата и твърдението, че няма генерален план на летището, аз отговорно заявявам, че лично съм изготвил техническо знание, изготвен е и проект на документация на обществена поръчка за генерален план. Процедурата просто е спряна, тъй като е включена в състава на концесията, защото концесионерът ще развива летището във всичките 35 години”, обяснява в интервю пред БЛИЦ Щерионов.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини