Пет банки са внесли иск за обявяване в несъстоятелност на "БДЖ Холдинг" в Лондонския арбитражен съд, научи "Труд".
Причината е, че националният жп превозвач е натрупал просрочия по кредит в особено големи размери. Става дума за т.нар. втори облигационен заем, който е на стойност 120 млн. евро. Кредитът бе изтеглен по време на управлението на тройната коалиция, но вноски не са плащани от много месеци.
Новината бе потвърдена от високопоставени източници от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и лично от председателя на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров.
Просроченият кредит е договорен
с банков синдикат, в който влизат 4 чуждестранни банки и една българска. Това са френските БНП Париба и "Сосиете Женерал", австрийската "Кредитанщалт" и белгийската "Дексиа". Около 15 процента от общата сума на кредита са отпуснати от българската Първа инвестиционна банка (ПИБ). Съвсем наскоро същият трезор подаде документи за участие в приватизационната процедура за "БДЖ-Товарни превози", която се очаква да приключи през март т.г. Експертите в областта на жп транспорта бяха доста изненадани за подбудите на ПИБ да се включи в състезанието и прогнозираха, че едва ли става дума за сериозен интерес. Внасянето на съдебния иск в Лондон обаче по-скоро е довод в обратната посока.
Завеждането на делото е истински шок за БДЖ, тъй като обезпечение по облигационния заем са 1500 вагона на продаваната "БДЖ-Товарни превози". Точно те са в най-добро техническо състояние и без тях на практика в дружеството остават само вагони за ремонт.
"На банките просто им писна от номера. Не можеш да очакваш нещо различно, след като три години не плащаш и дори не им вдигаш телефона, когато питат защо ги няма парите", обясни за "Труд" източник от транспортното министерство.
Според Владимир Владимиров обаче целта на подадения иск не е обявяването на компанията във фалит, а банките просто искат да получат гаранции, че ще си получат парите. Ако искат несъстоятелност, трябва да предявят претенциите си към български съд, добави шефът на борда на "БДЖ Холдинг". На това мнение били юридическите екипи както на жп превозвача, така и на транспортното министерство.
БДЖ спря да плаща вноските към облигационерите през последните три години и вече се е натрупало забавяне от 32 милиона евро.
Сега предстои нов тур от преговори с кредиторите на жп компанията. Целта им е БДЖ да получи нова отсрочка поне до продажбата на фирмата за товарни превози.
И Германия удари шамар
В петък основната банкова сметка на "БДЖ-Пътнически превози" е запорирана, съобщиха източници от компанията. Причината за това е друг иск - този път наложен от германската държавна банка "Кредитанщалт фюр видерауфбау" (Ка Еф Ве).
Финансовата институция отпусна парите за закупуването на електрическите и дизеловите мотриси "Дезиро" от "Сименс". В момента те обслужват повече от една трета от влаковете в България.
Така БДЖ са в ситуацията на кръстосан огън. Всички големи кредитори искат да получат необслужваните заеми и да не калкулират загуби при обявяване в несъстоятелност на държавния жп превозвач. За такъв сценарий се говори отдавна, а проектопромените в Закона за железопътния транспорт, с които на Национална компания "Железопътна инфраструктура" се дава правото да извършва и транспортна услуга, наляха допълнителни страхове сред кредиторите.