Столичният общински съвет прие програмата за развитие на градския транспорт в София до 2015 г. Картата за две линии отпада, както и някои други видове документи за пътуване поради това, че те се използват от много малко хора – в порядъка от под 2,5% и около 3% за картата за една линия, според публични данни на Центъра за градска мобилност.
По настояване на кмета на Столична община Йорданка Фандъкова – картата за една линия остава, като алтернатива за наземен транспорт. Тя ще е с цена 23 лева в персонализиран вариант, и 28 лева - в неперсонализиран.
Отпадат също билетите за пътуване с пет талона и комбинираният билет "метро - наземен транспорт". Картата за метро ще е със същата цена, но след пускането на втората линия на метрото ще се повиши на 35 лева.
Въвеждат се няколко промоционални пакети, свързани с картите за всички линии. При купуването на пакети от родители и ученик общата им стойност ще е 60 лева.
Всяка организация или предприятие може да заявят по минимум 50 карти за пътуване за период една година, като ще се плаща стойността им за 10 месеца, а те ще са валидни 12 месеца.
При заявени от 25 до 49 карти платените 11 месеца ще осигуряват 12-месечна валидност.
Промените в Наредбата за пътуване в градския транспорт в София влизат в сила от 1 май.
Разчетите не показват необходимост от увеличаване на цените на билети или карти, свързани с увеличаването на горивата, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.
След дълги дебати Столичният общински съвет прие промените в почасовото платено паркиране в Синя зона в София и новите карти за градския транспорт.
От септември се въвежда синя в зона в идеалния център, като там паркирането ще струва 2 лв./час. Зелената ще е в по-широкия център с 1 лв./час, съобщи Дарик.
Прието беше още и предложението за продължителността на двете зони от 8.00 до 19.00 ч. Освен това синята зона ще действа и в събота между 8.00 и 14.00 ч.
150 лв. годишно ще плащат живеещите в синя зона и 100 лв. - в зелена. За втори автомобил цената ще е три пъти по-висока.
Това е едно от предложенията, което срещна силна съпротива на заседанието на съвета, защото не е ясно как ще се реши кой автомобил е първи и кой втори за домакинството. Съветникът от Синята коалиция Вили Лилков предложи тази идея да отпадне, както и да няма „служебен абонамент" в София. Предложенията му обаче не се приеха.
Според съветникът от БСП Георги Свиленски в крайна сметка това, което се предлага днес е повишение на всички цени - и в синя зона и в картите за градския транспорт. Той заяви, че липсва анализ за по-високите цени и за дейността на частните превозвачи. Съветникът от Синята коалиция Атанас Атанасов пък даде за сравнение, че годишният винетен стикер за републиканската пътна мрежа струва 68 лв., а за центъра на София - 150 лв.
Голяма част от съветниците се обявиха и против служебния абонамент като цяло, защото според тях е незаконен.
Председателят на групата на ГЕРБ в СОС Малина Едрева заяви, че е проведено представително проучване сред столичани, като резултатите показват, че гражданите подкрепят предвижданите промени.
Според съветника от БСП Георги Кадев всички промени се правят с цел Центъра за градска мобилност да събира повече пари. Той се противопостави и на това, че все още няма построен нито един общински паркинг със събраните пари от синя зона.
Картата за пътуване по една линия на столичния градски транспорт се запазва.
Предложението и настояването е направено лично от кмета на общината - Йорданка Фандъкова. Картата за пътуване по две линии обаче отпада, тъй като я използват 2 процента от пътниците, съобщи зам. кметът по транспорт - Любомир Христов, цитиран от радио София.