Договорите за зимно поддържане облагодетелстват близки до властта малък брой фирми и струват на държавата два пъти по-скъпо, отколкото сключените от предишното правителство. Това са два от изводите на БСП за договорите за зимно почистване, които съобщи Димчо Михалевски, депутат от БСП.
Димчо Михалевски посочи още, че договорите не осигуряват възможност за инвестиции за много от фирмите, а вместо това те трупат загуби. Той изчислява и че общо похабените пари за мандата на сегашното правителство ще бъдат около 100 млн. лв. за 4 години. От БСП твърдят, че това е корупция и договорите трябва незабавно да бъдат прекратени.
Димчо Михалевски посочи, че формално договорите са направени законово, но не защитават интереса на обществото и данъкоплатеца. "Първото и най-ефективното нещо е да прекратим тези договори, а институции като Сметна палата и Държавна финансова инспекция спокойно от днешната пресконференция могат да се самосезират и аз ги призовавам да направят това", каза Михалевски. Той поиска двете институции, които имат достатъчно експерти да излязат с подробни доклади доколко ефективно, ефикасно и целесъобразно АПИ и МРРБ, когато е възлагало тези договори е спазило този интерес.
Димчо Михалевски посочи, че при предното правителство, част от което беше и той до 2009 г. на година се давали между 22 млн. лв. и 30 млн. лв. за зимно почистване на всичките 19 500 км. пътища у нас. Те са част от 120-те милиона лева, отделяни за текущ ремонт и поддръжка. Сметките на БСП показват, че сегашната власт дава по 50 млн. лв. за година за зимно почистване. Официално за тази зима пък парите са 52 млн. лв. при разходи общи за текущ ремонт и поддръжка от 114,5 млн. лв. за 2011г. и 103, 5 млн. лв. за 2012 г.
Според БСП за почистване са проведени с ограничения и това е довело до липса на конкуренция. Така се е стигнало до там, че в 11 области е имало подадена само по една оферта, в 9 области по две оферти, а в 5 области по 3 оферти. Само в две области имаше над три оферти, обясни Михалевски.
Според БСП с този подход се стигнало до там, че три компании в държавата получават право да поддържат над 56% от цялата републиканска пътна мрежа. Това са Трейс Холдинг, Холдинг Пътища, и Интегрирани пътни системи. "За нас е необяснимо как три съседни области цената за ниво А варира три пъти. Това са цени за три сходни области като климатични условия и тази разлика е необяснима", каза Михалевски. Така се получава разлика в пъти. В Плевен е 2857 лв., Ловеч 780 лв., Габрово 573 лв.
Той припомни, че 2007г. имало лимит - горен праг за цените, за да може да се защити интересът и на държавата, и на изпълнителя. Сега такова нещо нямаше и цените като обща стойност скочиха в пъти, подчерта бившият зам.-регионален министър в кабинета "Станишев". Според него със сегашните договори се губи по 25 млн. лв. на година, допълнително на сезон, което за 4 години означава 100 млн. лв. Димчо Михалевски пресметна, че така заради безхаберието на властта ще изтече една голяма спортна зала.