Избори ще има, а до ротация не се стигна... Служебният кабинет ще има правомощията на редовното правителство. Какво да очакваме в следващите седмици на работа на парламента… Пред ФАКТИ говори политологът проф. Милена Стефанова.
- Проф. Стефанова, имаме предложен нов вид служебен кабинет. За кои е удобен и за кои – не…
- Да, по нов начин се сформира служебният кабинет. Когато приемаха промените в Конституцията, едва ли си представяха колко скоро ще се наложи процедурата да бъде проверена в практиката. Не мога да проумея и да приема като нормално напускането от ПП-ДБ на консултациите при президента, защото разговорът отново се завъртя около личностите на някои министри. Можеше да си кажат възпитано и аргументирано всичко, което искаха да си кажат.
Но чак да се фръцнеш и си тръгнеш без да чуеш какво мислят другите, е не само невъзпитано, но и погрешно.
Тезата „Ако нямаме в МВР и Министерството на електронното управление наши хора, то изборите са нечестни“ е несъстоятелна. Такова поведение руши държавността и институциите. Сходно е и поведението на БСП, които въобще не уважиха тези консултации. Не е коректно да говорим за удобството или неудобството на предложения служебен кабинет за едни или за други. Това намерил, това предложил избраният от президента кандидат за служебен премиер. И прави впечатление, че е търсил хора с опит, балансирал е състава на правителството, осигурил е приемственост и поема отговорност. Историята помни случаи, в които министър от служебен кабинет след това остава такъв и в редовно правителство. И обратното също не е новост. Освен това, служебното правителство ще работи и при условията на парламентарен контрол, което също се случва за първи път. Да го контролират!
- Президентът Радев се дистанцира, но каза, че ще подпише указ. Има ли друг ход?
- Президентът Радев непрекъснато изтъква, че той се съобразява изцяло с Конституцията. Някои млади политици и изследователи намират за нормално президентът да откаже да подпише указ на назначаване на служебно правителство, защото ПП-ДБ не го харесва. Да, но в Конституцията не е записано, че служебният кабинет се назначава след постигане на консенсус, а след консултации с парламентарно представените партии и коалиции. Консултациите бяха проведени едновременно с всички и аз приветствам този избор на президента. Както са си приели текстовете, сега да се съобразяват.
Президентът намери поне един от „домовата книга“, който се нагърби да състави служебен кабинет.
Главчев го състави и оповести в разумни срокове. Президентът даде срок до понеделник вечер, ако има промени в състава да го уведомят. И във вторник ще издаде указ със състава, който му е предложен. Всички останали ситуации са плод на нездрави и недопустими очаквания. Да откаже Радев да подпише указа, означава да вземе страна в спор между политическите партии и да наруши Конституцията, която му вменява да е обединител, а не разделител на нацията.
- Името на вътрешния министър Калин Стоянов, който остава, предизвика скандали. Ще имаме ли честни избори, гарантирани от МВР?
- Не МВР прави изборите честни или нечестни! Да твърдиш това е направо глупост! МВР може да служи като гарант, че няма да се правят компромиси със схемите на партиите и корпорациите за купуване на гласове. А от нас – гражданите, зависи дали ще се поддадем на натиск от някои партии. На местни избори купените гласове винаги имат по-голяма тежест – с по-малко купени гласове можеш да спечелиш кметското място. На парламентарни, а още по-малко на европейски избори контролираните гласове не могат да окажат кой знае какво въздействие. Разбира се, трябва да излезем и да гласуваме по съвест. Споровете в МВР, митниците и в службите оставям без коментар. Твърде скоро е, има много въпроси без отговор все още, а поведението на премиера в оставка Николай Денков е недопустимо!
Не можеш да говориш публично, че по слухове, които са достигнали до теб, там нещо се случва. Това е скандал! Значи от теб премиер не става.
Или не си бил истинският, а подставения премиер.
- В служебния кабинет "Главчев" има силни политически фигури. Това добре ли е, или не?
- Аз лично не виждам нито една силна политическа фигура. Всеки има своята професионална биография, която по някое време го е поставила в полезрението на една или друга партия. По-правилно е да се говори дали има или няма обвързаност по партийна линия. Има/имаше такава при министър Гвоздейков с ПП. Изявени партийни кадри, обаче не виждам. Важно е да няма обвързани с някой мафиотски кръг.
- Каква кампания очаквате. Ясно е, че вотът за европарламента ще е на втори план…
- Ако въобще станем свидетели на европейска кампания във всеки смисъл на това понятие, ще е чудо.
Мръсна и кална ще е кампанията.
Само дето този път мантрата „ГЕРБ и ДПС са лоши“ няма да сработи. Когато си се „сглобявал“ и си работил заедно, макар и само 9 месеца, вече нямаш оправданието, че си чист и неопетнен. Съветът ми е да се обърнат към реалните проблеми на държавното управление и да спрат с популистките приказки и действия. По-малко опорки, които кандидатите да повтарят като папагали, често без да ги разбират. Пък ако някоя формация ни каже и как вижда ролята на България в ЕС след европейските избори, би било проява на отговорност и надскачане на детинското в днешния ни вътрешен политически живот.
- „Синя София“ прераства в обединение „Синя България“ (Вили Лилков, Петър Москов). Нови други политически играчи очаквате ли?
- Ще има нови субекти, които ще се появят и в лявото пространство, и в дясното, и в патриотичното крило. Всички те ще са някакъв тип коалиционни формации, доколкото време за поява и налагане на бранд на нова политическа партия няма, а няма и изявен харизматичен лидер, както беше навремето с НДСВ, например. Разочарованието на обикновените гласоподаватели е толкова голямо, че ниши има.
Дясното е твърде замъглено в момента,
колкото и да се опитват да олицетворяват дясното с ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ и двете коалиции не отговарят изцяло на дефиницията за дясно. Нито с програмите си, нито с действията си като управляващи. Четох внимателно обръщението на лидерите на „Синя София“ (да припомним, че те се явиха на избори в Столична община като коалиция от партии КОД, Демократично действие – Д3 и БДФ) и имат представителство от трима общински съветника в СОС. Напълно възможно и за мен очаквано е към тези партии да се присъединят и други, така че на предстоящите избори да има една по-широка коалиция вече под името „Синя България“. Засега тези формации са единствените, които говорят за християнски ценности и консервативно поведение. Такава ниша безспорно има.
В лявото също текат процеси, които ме навеждат на мисълта, че БСП този път няма да успее да разпери крила над многобройни формации, които влизат в коалиция с тази партия, но гласът им се губи някъде. Сформираното движение „Бузлуджа“ е една такава възможност. Появи се информация, че ще има и друга лява листа, освен тази на БСП, за европейските избори. Та, ще видим и там какво се случва.
Обявеното вече движение „България може“, отъждествявано с лицето на Кузман Илиев, е всъщност нещо като ВМРО, ама по-иначе. То ще се опитва да събере „родолюбци и можещи българи“. Доколко и как би се сформирал един нов патриотичен блок или съюз, предстои да видим.
- Борисов каза, че дори ГЕРБ и ДПС да имат 150 депутати, двете партии няма да управляват заедно. Защо?
- Думите му бяха, че няма да управляват само двете партии заедно, а това дава друг прочит на казаното. Разбираме, че ДПС е възможен партньор за ГЕРБ, но в по-широка коалиция. Да си припомним, че по решение на конгрес на ГЕРБ има ясна позиция, че само с БСП не се допускат съвместни коалиционни действия. Тъй като думите на Борисов бяха по повод на изречени от ПП-ДБ обвинения, от казаното се разбира също, че ДБ и донякъде ПП са по-желан партньор от ДПС. Всъщност ДПС е фактор в управлението на страната от дълги години. И това обстоятелство го прави възможен участник в коалиционно управление. Но поради заемането на лидерската роля от Делян Пеевски, върху когото тегне силно негативен образ от „списъка Магнитски“, от наследството от Доган с „обръчите от фирми“ и други неща, правят не съвсем приемлива коалиция само с ДПС. И това е валидно не само за ГЕРБ-СДС, а и за останалите политически играчи. Обективността изисква да отбележа, че ДПС доста често има по-рационално политическо поведение от ПП, например.
- И след мъглата, пак мъгла. Това ли да очакваме след вота на 9 юни…
- Надявам се времето да е ясно и слънчево. С временни бури и превалявания. Но в политически план ще е горещо, доколкото има обреченост на коалиционно управление. Към днешна дата се очаква отново ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС да са играчите, които могат да сформират управление на страната. Всичко зависи обаче от изборните резултати, а тях ги определяме ние, избирателите. Нека видим дали някой от новите субекти, които се заявяват, няма да поднесе изненада и да стане възможен коалиционен партньор на някоя от “големите“ сили. Но каквито и да са резултатите, коалиция ще управлява България. Задължително е тази коалиция да се сформира по правилата на политиката и да не е от двама играчи, които се хващат за гушите при всяко предизвикателство. Балансьор би помогнал за по-нормалното управление.
- Трябва ли вече да се страхуваме, когато чуем, че партия ще прави „Конституционна реформа“…
- Конституцията е основният закон. Тя не трябва да се променя често, още по-малко промените да се правят на парче, текстовете да се пишат на коляно. Не е въпрос на страхове от партии, които заявяват някакви Конституционни промени. Към такива заявки трябва да се подхожда внимателно и съдържанието им може да бъде индикатор доколко сериозни и работещи за публичния интерес са въпросните партии. За съжаление, не видяхме тази компетентност и сериозност при последните промени. Ние имаме един много опорочен законодателен процес. И тук визирам именно процеса, а не съдържанието на поправките. И аз по-скоро се притеснявам какви законодателни действия и решения ще се вземат от парламента, докато в нажежената вече предизборна ситуация депутатите работят.