Каква ще е ролята на „Демокрация, права и свободи“ в управлението и как се стигна до тяхното участие. Има ли червени линии в коалицията… Пред ФАКТИ говори Левент Мемиш, депутат от крилото на ДПС около Ахмед Доган.
- Г-н Мемиш, от крилото на ДПС около Ахмед Доган влязохте в преговорите за управление в последния момент. Защо?
- Първо, бих искал да поздравя вас и вашите читатели. Що се отнася до въпроса ни – ние влязохме в преговорите в момента, в който бяхме поканени. Не защото властта е самоцел за нас, а защото през цялата предизборна кампания и след нея неведнъж сме заявявали, че България има нужда от стабилно, редовно правителство. Отлагането на проблемите не само че не ги решава, но и задълбочава кризите, в които се намира държавата. Освен това, ние сме длъжни пред избирателите си и пред обществото да положим максимални усилия за спиране на порочния цикъл от предсрочни избори. Време е държавата постепенно да се отърси от задкулисните влияния, които са плъзнали като метастази в различните ѝ институции. Неслучайно веднага след изборите дойде и призив от нашия почетен председател Ахмед Доган, който бе свързан с това лидерите на парламентарно представените формации да загърбят партийните си интереси и да проявят държавническа отговорност.
- Първият кабинет „Желязков“ разцепи ДПС, а сега част от ДПС сте част от втория кабинет „Желязков“. Какво ви накара - вашата част от ДПС, да се промените…
- Въпросът ви е изключително важен и трябва да бъде ясно разграничен. Става въпрос за два принципно различни модела на управление. При първия кабинет „Желязков“ решението беше взето еднолично, с авторитарен подход – без предварителни дебати, без ясна визия за политиките, които ще се реализират. Беше ни съобщено в последния момент, без реална възможност за обсъждане или корекции. Във втория случай процесът беше напълно различен – решението беше взето колективно, с ясен механизъм, дебати и прозрачност. Още в самото начало разбрахме, че трите политически субекта вече са се договорили за коалиция и ни търсят за парламентарно мнозинство. В отговор на това свикахме заседание на Централното оперативно бюро и Председателския съвет, където дискутирахме над 5 часа и изслушахме всички гледни точки. В резултат подписахме споразумение, което включваше ясно заложени принципни политики. Целият процес беше публичен и прозрачен. Ние винаги сме отстоявали колективния модел на вземане на решения – и в партията, и в държавното управление. Именно тук е основната разлика между двете ситуации. В момента в ДПС (а и в държавата като цяло) се води борба между два различни управленски модела – едноличното и авторитарното управление срещу колективния, прозрачен и демократичен процес.
- Ясно е, че без гласовете на формацията ви правителство нямаше да има. Това ваш коз ли беше в преговорите.
- Разбирам въпроса ви, особено в контекста на внушенията, които някои медии, свързани с кръга „КОЙ“, упорито се опитват да наложат – че сме извивали или в момента извиваме ръце за различни цели. Това обаче е невярно. Истината е, че д-р Доган винаги ни е учил първо да мислим за държавата и да ръководим действията си именно през тази призма. Затова и сме предвидим партньор – не действаме на базата на конюнктурни интереси, а на принципи. Впрочем, това не е нищо повече от смисъла на клетвата, която всеки народен представител полага в началото на мандата – да се ръководи единствено и само от интересите на народа. Разбира се, напълно нормално е всяка парламентарна група да има своята тежест в преговорите – тежест, която ѝ е дадена от избирателите. Именно въз основа на този мандат всяка формация се стреми да реализира своите политики, като това е част от демократичния процес.
- Каква ще е оперативната роля на Ахмед Доган в тази конфигурация – ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН. Връща ли се в политическата играта?
- Краткият отговор на въпроса ви е – не. Както неведнъж е заявявал, д-р Ахмед Доган изпълнява ролята си съгласно чл. 9 от устава на ДПС като почетен председател. Той е еталон за лидерство и пример за подражание, но винаги е насърчавал развитието на партията без неговата пряка намеса. Истинските лидери дават свобода за развитие. Те не управляват чрез зависимости, сила или страх. Безспорно е, че подобни методи могат да бъдат ефективни в краткосрочен план, но те не водят до устойчиво и градивно развитие. Историята показва, че краят им почти винаги е един и същ.
- Странно е, но ДПС – визираме само една част, след повече от 10 години пак е в управлението. Другата част от ДПС е опозиция. Сякаш има добра и лоша страна на ДПС…
- Истината е, че в момента в ДПС се сблъскват два различни управленски модела. От едната страна стои колективният, демократичен и прозрачен начин на вземане на решения, основан на диалог и политическа отговорност. Този модел винаги е бил в основата на ДПС и е в съответствие с принципите, които отстояваме – защита на конституционния ред, евроатлантическата ориентация на България и ясни правила в управлението. От другата страна има опити за едноличен, авторитарен стил на управление, вземане на решения в тесен кръг и прокарване на политики чрез зависимости и задкулисие – класически пример за плутокрация. Този модел е несъвместим както с визията ни за ДПС, така и с принципите на демократичното управление. В този контекст трябва да сме благодарни, че съдбата ни даде възможност да съхраним автентичния образ на ДПС – като демократична, предвидима и конструктивна политическа сила. Иначе ДПС винаги се е стремило да бъде стабилизиращ фактор, който гарантира предвидимост, институционална устойчивост и реални политики в полза на гражданите.
- Дайте най-точното определение на статута на ДПС на Доган в управлението. Каква е точно вашата роля в коалицията – нямате министри...
- Да, ние нямаме министри, но както вече подчертахме – за нас властта не е самоцел, а инструмент за реализиране на политики, които смятаме за полезни за обществото. В момента „Демокрация, права и свободи“ е част от парламентарното мнозинство, като ролята ни е ясно дефинирана в приложението към коалиционното споразумение. В него са разписани конкретните цели, принципи и механизми на взаимоотношенията в управлението. Това гарантира предвидимост, стабилност и прозрачност в процеса на вземане на решения.
- Вие сте част от управляващата коалиция и нямате министри, а ПП-ДБ казват, че вашият противник Пеевски има министри в кабинета „Желязков“. Как става това?
- Продължителната политическа нестабилност и серията от предсрочни избори само засилиха влиянието на Делян Пеевски в държавните институции, съдебната власт и ключови репресивни инструменти на държавата. Това е обективен факт, който не може да бъде пренебрегнат. Днес сме поставени в сложна ситуация – от една страна трябва да гарантираме сформирането на редовно правителство, а от друга – да изпълним ролята си на гарант за изграждането на санитарен кордон срещу задкулисието.
Основната ни цел е постепенно да отърсим държавата от тези зависимости и влияния, които през годините са се вкоренили дълбоко в институциите.
Разбира се, даваме определен кредит на доверие, но наблюдаваме процеса отблизо и няма да се примирим с практики, които противоречат на принципите ни.
- Как изглежда „Демокрация, права и свободи“ като част от управлението, но в очите на хората, гласували за вас. Какво ви казват?
- Избирателите и структурите на всяка партия очакват тя да бъде във властта, за да реализира предизборните си ангажименти. Това е смисълът на политиката – да превеждаме идеите в реални действия. В момента нашите избиратели и партийни структури оценяват усилията, които полагаме за сформиране на редовно правителство и стабилно управление. Държавата има нужда от сигурност, предвидимост и устойчиви решения – именно това се стремим да гарантираме.
Разбира се, решението ни не беше лесно и оставаме с известни резерви, но отговорността ни пред обществото и пред бъдещето на страната надделя. Длъжни сме да опитаме и да дадем шанс на стабилността, но не на цената на всичко - това ясно го заявяваме. Иначе алтернативата е нов цикъл от кризи и несигурност.
- С гласовете на управляващото мнозинство парламентът отказа да свали имунитетите на двама депутати от вашето ДПС – Джейхан Ибрямов и Марио Рангелов. Защо?
- Позволете ми да ви напомня, че гласуването по двата имунитета беше шарено и не може да се приписва изцяло на управляващото мнозинство. Важно е да подчертаем, че всеки такъв казус трябва да се разглежда индивидуално, с уважение към принципите на правовата държава и през призмата на реални факти, а не на политически внушения. Решенията на парламента по въпросите, свързани с имунитети, трябва да се основават на обективни юридически аргументи, а не на политически натиск или конюнктурни интереси.
- Е ли е това като част от сделката, за да има управление…
- Има определени медии, които се опитват да внушат подобна теза. Преди гласуването всяка парламентарна група проведе заседание, на което обсъди въпроса и взе своето решение. След това всеки гласува според приетата позиция, като аргументите бяха публично представени. След гласуването колегите изразиха уважение към взетите решения, независимо от различията в позициите. Това е част от нормалния демократичен процес в парламента.