Камарата на архитектите в България (КАБ) е изготвила софтуер за електронно досие на всеки строеж. Програмата е изработена от фирмата, която е създала и Регистъра на Нотариалната камара. Системата дава възможност на всеки, който желае да си купи жилище например в нова сграда, да проследи цялата история на постройката – от издаването на разрешително за строеж до сметките за ток, парно и вода, които се плащат. „От КАБ са готови да дарят платформата на държавата и общините”, каза в интервю за ФАКТИ арх. Петкана Бакалова – заместник-председател на Камарата.
Арх. Бакалова, какво точно проследява системата, която сте създали?
Тя обхваща целия процес от създаването на инвестиционния проект до техническия паспорт. Започва със заявлението за издаване на разрешението за строеж – самият инвестиционен проект и изходните данни. Това е първият етап – одобряване на проекта и разрешение за строеж.
Следващият етап обхваща процеса на изпълнение на строежа. В системата се качват всички актове, протоколи издадени по време на строителството. Може да се прикачва снимков и видеоматериал към заповедната книга.
Електронното досие завършва с технически паспорт в електронна форма. Всичките тези данни, които се проверяват от общините или които са необходими и ги има в техническия паспорт, накрая са достъпни през тази електронна система. Електронното досие се създава за строеж на обект и се прикачва към кадастралната карта по местоположение.
На практика създаваме съдържателната част на системата и има възможност тя да обменя данни с общините, с министерствата и други институции. Може веднага да подава съдържателната част и да се свърже с всички останали институции – експлоатационни дружества, общини, министерство на културата и други, т.е. има възможност да осъществява обмен на данни с тях.
От кого е създадена системата?
Системата е създадена от Камарата на архитектите, като дава възможност и инженерите да качват инфраструктурни проекти. Принципът е доброволен. Искаме да покажем, че сме готови и може да пуснем системата буквално от утре.
Водели ли са разговори тя да бъде въведена в нормативната уредба?
Да. Предложението ни е да мине през Наредба №4. Законът за устройство на територията делигира на въпросната наредба да се определи цифровото предаване на проектите. Желанието ни е това да става през електронната система. Предвиждаме и събиране на данните от сметките за вода, ток, т.е. да могат да се проследяват експлоатационните характеристики на самата сграда. Да може реално да проследим колко енергийно ефективна е тя.
Няма ли да се получи дупка – от една страна имаме нови сгради, които ще имат детайлно електронно досие, а от друга – старите сгради, където голяма част от информацията липсва? Има ли опция да се допълни само техническия паспорт, например?
Да, съществува такава опция. Ако някой има желание и време може на вече съществуваща сграда да направи електронен вариант на технически паспорт.