Националното сдружение на българските превозвачи определи взетото решение за стартиране и провеждане на процедура по обществена поръчка за избор на изпълнител, който софтуерно и хардуерно да внедри ТОЛ системата, чрез която ще се събират приходи за преминаване от тежкотоварни транспортни средства над 3,5 т по републиканската пътна инфраструктура на база изминато разстояние, като ”тайна масонска сбирка”. Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи, заяви пред Факти.бг, че липсата на обсъждане на проблема ще доведе до сериозни протести, заради които ще „изгорят” много хора. Според него по-важно е върху какво се разпростира ТОЛ – системата. Ето и пълният текст на коментара на Лалов:
Въвеждането на ТОЛ - системата няма да стане преди 2017 г. Само че въпросът е върху какво се разпростира ТОЛ – системата? И доколко е обосновано това простиране? Към момента публично обсъждане с участие на превозвачите и на заинтересованата общественост няма. Има някакви предложения и решенияq може би на Министерски съвет. Вече е много модно всичко да се качва някъде, а, ако има някакъв търг, трябва да го търсиш във в. „Пионерче” или „Септемврийче”. Но ние нямаме нито времето, нито възможността да търсим кой, къде и какво качва. Въпросът е много принципен – каква ще е системата и върху какво ще се простира тя? Имаше една кръгла маса преди 5-6 месеца, бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев я бе организирал, като на нея стана въпрос, че ние искаме нещо сходно с турската система, която е много елементарна и не допуска в същото време неплащане на ТОЛ - таксата. От тази гледна точка ние предлагахме, както в много нормални държави, аутобаните да се покрият от ТОЛ - таксите за всички и от камиони и от леки коли. В същото време останалата пътна мрежа да бъде освободена от винетки и други подобни такси. С това се цели по-бързата направа на останалата част от магистралите, които да покрият страната. Глобата да се завиши и прихода от ТОЛ - таксата. Важно е самото обслужване на аутобаните. Тази система, която предлагаме, има и една социална функция, която в момента не се дооценява от средствата за масова информация. А именно, когато някой бърза за морето се качва на аутобана и си плаща, а по-бедната част от населението минава по Подбалканския път и пак си стига до там. Така че има много неща, които трябва да се обсъдят по системата. Към момента никой нищо не обсъжда, а вече се възлага да се търси и изпълнител, т.е., самият проект вече е готов и сме поставени пред свършен факт.
Явно решението е взето на високо ниво...
То всички тези решения, които започнаха да се взимат на високи нива и уж са прозрачни, се вижда, че след това някой прегражда Орлов мост и трябва да има крачки назад. А ако обсъждането между шефа на АПИ Лазар Лазаров и финансовия министър Владислав Горанов е публично и прозрачно, аз шапка свалям, който може да даде това определение. Но осъзнавайки как стоят нещата, мога да ви кажа, че ако се продължи по същия начин ще има много сериозни протести в цялата страна. Ние никога не сме били политическа структура, но мога да ви кажа, че от един такъв протест ще „изгорят” много хора.
Според предложението на управляващите, винетка няма да се изисква само за 3000 км. от общо 20 000 км. третокласна мрежа ...
Такъв път е от последното село до някоя хижа. ТОЛ - таксата се плаща от камионите, а винетките от автомобилите. В момента слагат и едно име електронна винетка. Тези хора, които останаха по малките градове и села разбират от компютри колкото ..., хайде да не казвам груби думи. Много ми е интересно защо в Унгария има електронна винетка, отиваш попълваш откъде - докъде ще пътуваш?! Представям си дядото от с. Чуковци как отива и го попълва това нещо?! Просто да се разплачеш и да изпаднеш в екстаз! Примерно ТОЛ – таксата, която се събира в Турция, е най-подходящият начин, защото тя е свързана или с предварително плащане или с гарантирано плащане. Всички МПС плащат ТОЛ – такса за магистралите. Чрез кредитни карти, които са издавани от специални картодържачи, се нанася регистрационния номер на превозното средство и данните от паспорта на водача. При пътуване с картата се начислява определена сума, картодържача изпраща фактура на шофьора, а той си плаща. Другият случай е, когато стъпвам аз на границата или където има такъв пункт, слагам си в картата на колата стикер, като се минава автоматично, тегли се от сумата в картата и съответно тя се презарежда. При липса на средства в картата, веднага ме стопират. Всъщност информацията се подава от пунктовете за ТОЛ – таксуване, обикновено разположени на входа и изхода на аутобаните, а нередовните шофьори са издирвани на момента. Само че това го прави една Турция, много просто и много елементарно. Като се има предвид какъв е трафикът на двата моста в Истанбул, нали разбирате, че хората са пипнали нещата. Но въпросът е, че ние трябва да вземем нещо от ЕС... Така че се очертават доста проблеми. Аз очаквам, че този път протестите няма да са така вяли и безжизнени, поради простата причина, че ти не може да опашеш цялата страна с ТОЛ система, защото планът ти бил да събереш 400 милиона лева, а не се знае дали по другия начин ще можеш да събереш и 200 милиона. Тук не е целта как да се построят автомагистрали и после да събират такси. Тези 400 милиона за какво ще се използват, за Бога?! Има много неясноти, но всички обвързани с тези работи го правят конспиративно, почти от времето на 9 септември 1944 г..
Някои си мислят, че топлата вода се е появила с тяхното раждане
Този път протестът няма да е просто хей така, а ще питаме защо никой не посмя да се изправи и защити тази теория. Не може така, някой си на чужд гръб да взима решения, той не е суверена, а е назначен от суверена. Но някои от тях си мислят, че топлата вода се е появила с тяхното раждане, звучи доста грубо. Аз не твърдя, че нашето виждане е най-доброто, но всеки ще има право да каже своето мнение и да го защити пред обществото, а не решенията да се взимат на някакви тайни масонски сбирки или нещо подобно.