Спомняте ли си за впечатляващата акция от миналата година, при която бяха претърсени всички казарми на Бундесвера? Тогава бяха иззети всички оръжия, ордени, униформи, модели и символи от времето на Хитлер. От онзи момент нататък те вече нямаха място в германската армия.
Един фюрер без шофьорска книжка
Какво ли би станало, ако подобна акция се проведе днес в концерна Фолксваген във Волфсбург? Защото за разлика от германските въоръжени сили, които съществуват още от времената преди Хитлер, то Фолксваген, световноизвестната "костенурка" и град Волфсбург са създадени по желание на фюрера. Той е човекът, който макар че не притежава шофьорска книжка лично одобрява конструкцията на Фердинанд Порше. Той е човекът, който основава новата фирма, след като никой друг автомобилен концерн не иска да произвежда автомобили според представите на фюрера и на заповяданата от него цена. И той е естествено човекът, който преди точно 80 години прави първата копка на фабриката Фолксваген, стратегически разположена в центъра на германския Райх.
Фолксваген - както обещава и името му* - трябваше да се превърне в "народен автомобил", който да влезе във всеки дом. Дотам обаче така и не се стигна, защото още преди да бъде завършена фабриката, Фолксваген се превърна във военен автомобил, с който германците се движеха из цяла Европа и Северна Африка. Конструкторите около Фердинанд Порше надали са били изненадани. Защото още от самото начало е било планирано и производство за военно предназначение.
21 000 000 "костенурки"
"Костенурката" на Хитлер проходи едва след войната и по ирония на съдбата се превърна в символ на германското икономическо чудо. "Костенурката" се произвеждаше чак до 2003 година, когато бе обявен краят на този модел. До онзи момент от конвейерите на различните заводи в Германия и Мексико бяха слезли 21 милиона "костенурки".
Моделът минаваше за надежден и едва ли не "вечен", но за малко не провали бившата държавна фирма. През 1970-те години все по-малко клиенти искаха да купуват технически остарелия автомобил със задно предаване и боксерен двигател. Концернът Фолксваген се справи с кризата, като открадна технологиите на "завладените" преди няколко години марки Ауди и NSU. Благодарение на това за кратко време моделите Голф, Пасат и Поло, които са успешни и до днес, превърнаха концерна в най-големия автомобилен производител в света. Не, Хитлер вече не е отговорен за това развитие, въпреки че алегорията за "крайната победа" приляга добре на тази история.
Автомобилът. Чистият автомобил.
Наскоро федералната министърка на отбраната Урсула фон дер Лайен въведе новата директива за традициите в Бундесвера. В нея се набиват на очи два основни принципа: всичко, което произхожда от времето на Хитлер, не отговаря на нашите ценности и не може да подхранва традициите. И още: следвоенната история е достатъчно дълга, за да обоснове в достатъчна степен собствените ни традиции.
Какво означава това за Фолксваген? С тази марка отдавна се свързват продукти и идеи, разработени и развити след 1945 година. И преди всичко Фолкваген Голф, който още преди 16 години измести "костенурката" от първото място по произведени екземпляри. Перфектно! А от три години бушува дизеловият скандал. И това не е толкова хубаво.
Концернът Фолксваген обяви, че идната година ще промени фирменото си лого. То трябва да бъде представено официално заедно с новата гама електромобили. Дали обаче Волфсбург ще се откаже от назъбените линии на буквите V и W от времето на култа към фюрера от 1930-те години? Едва ли. Въпреки новата директива за традициите, Бундесверът все още не се е разделил с железния кръст, украсявал навремето и танковете на Вермахта.
Вероятно рекламният слоган на Фолксваген обаче ще се промени. В момента той е следният: "Автомобилът". Занапред обаче би могъл да гласи: "Чистият автомобил". Това би бил добър опит за преодоляване на - поне най-близкото - минало.
*Фолксваген идва от немските думи "Volk" и "Wagen", които означават "народ" и "автомобил"