27 Май, 2018 10:48 6 681 20

Хитлер беше човекът, който поръча всичко това

  • хитлер-
  • костенурки

Какво е общото между Фолксваген, Волфсбург и "костенурката"? Отговорът гласи: Хитлер. Той бе човекът, който поръча всичко това. Никой друг концерн не е искал да произвежда автомобили според представите на фюрера

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Спомняте ли си за впечатляващата акция от миналата година, при която бяха претърсени всички казарми на Бундесвера? Тогава бяха иззети всички оръжия, ордени, униформи, модели и символи от времето на Хитлер. От онзи момент нататък те вече нямаха място в германската армия.

Един фюрер без шофьорска книжка

Какво ли би станало, ако подобна акция се проведе днес в концерна Фолксваген във Волфсбург? Защото за разлика от германските въоръжени сили, които съществуват още от времената преди Хитлер, то Фолксваген, световноизвестната "костенурка" и град Волфсбург са създадени по желание на фюрера. Той е човекът, който макар че не притежава шофьорска книжка лично одобрява конструкцията на Фердинанд Порше. Той е човекът, който основава новата фирма, след като никой друг автомобилен концерн не иска да произвежда автомобили според представите на фюрера и на заповяданата от него цена. И той е естествено човекът, който преди точно 80 години прави първата копка на фабриката Фолксваген, стратегически разположена в центъра на германския Райх.

Фолксваген - както обещава и името му* - трябваше да се превърне в "народен автомобил", който да влезе във всеки дом. Дотам обаче така и не се стигна, защото още преди да бъде завършена фабриката, Фолксваген се превърна във военен автомобил, с който германците се движеха из цяла Европа и Северна Африка. Конструкторите около Фердинанд Порше надали са били изненадани. Защото още от самото начало е било планирано и производство за военно предназначение.

21 000 000 "костенурки"

"Костенурката" на Хитлер проходи едва след войната и по ирония на съдбата се превърна в символ на германското икономическо чудо. "Костенурката" се произвеждаше чак до 2003 година, когато бе обявен краят на този модел. До онзи момент от конвейерите на различните заводи в Германия и Мексико бяха слезли 21 милиона "костенурки".

Моделът минаваше за надежден и едва ли не "вечен", но за малко не провали бившата държавна фирма. През 1970-те години все по-малко клиенти искаха да купуват технически остарелия автомобил със задно предаване и боксерен двигател. Концернът Фолксваген се справи с кризата, като открадна технологиите на "завладените" преди няколко години марки Ауди и NSU. Благодарение на това за кратко време моделите Голф, Пасат и Поло, които са успешни и до днес, превърнаха концерна в най-големия автомобилен производител в света. Не, Хитлер вече не е отговорен за това развитие, въпреки че алегорията за "крайната победа" приляга добре на тази история.

Автомобилът. Чистият автомобил.

Наскоро федералната министърка на отбраната Урсула фон дер Лайен въведе новата директива за традициите в Бундесвера. В нея се набиват на очи два основни принципа: всичко, което произхожда от времето на Хитлер, не отговаря на нашите ценности и не може да подхранва традициите. И още: следвоенната история е достатъчно дълга, за да обоснове в достатъчна степен собствените ни традиции.

Какво означава това за Фолксваген? С тази марка отдавна се свързват продукти и идеи, разработени и развити след 1945 година. И преди всичко Фолкваген Голф, който още преди 16 години измести "костенурката" от първото място по произведени екземпляри. Перфектно! А от три години бушува дизеловият скандал. И това не е толкова хубаво.

Концернът Фолксваген обяви, че идната година ще промени фирменото си лого. То трябва да бъде представено официално заедно с новата гама електромобили. Дали обаче Волфсбург ще се откаже от назъбените линии на буквите V и W от времето на култа към фюрера от 1930-те години? Едва ли. Въпреки новата директива за традициите, Бундесверът все още не се е разделил с железния кръст, украсявал навремето и танковете на Вермахта.

Вероятно рекламният слоган на Фолксваген обаче ще се промени. В момента той е следният: "Автомобилът". Занапред обаче би могъл да гласи: "Чистият автомобил". Това би бил добър опит за преодоляване на - поне най-близкото - минало.

*Фолксваген идва от немските думи "Volk" и "Wagen", които означават "народ" и "автомобил"


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 вес

    42 2 Отговор
    Ха ха дори "либералите" в Германия едва сдържат копнежа си по Хитлер
  • 2 asex

    30 7 Отговор
    Браво,една истина,една кола,един народ, това VW
  • 3 Бай хой

    11 10 Отговор
    Малка подробност. Гитлеристката армия през ВСВ нахлуваше с американски грузовици. Опел блиц. Това са фактите. Едва в края на войната заводите на дженерала са национали ирани. Но интересното е че са били щадени и запазени при бомбардировките на сащисаните.

    Коментиран от #10, #11

  • 4 mediator37

    43 1 Отговор
    Одобрението може да е на Хитлер, но идеята е на Райхсфюрера на труда Роберт Лай, който иска след 6 години с отчисления по 5 марки от заплатата всяко работническо семейство да има собствена лека кола. Но идва войната.
    Националсоциалистическото правителство на Адолф Хитлер е защитавало интересите на дребната и средната класа, като е налагало 94% данък печалба на едрия капитал, който данък после е разпределяло за социални програми в полза на работниците и селяните.
    Те комунистите затова не могат да го дишат Хитлер, защото той е много по-комунист от тях, само че на практика, не само на думи.
  • 5 ПЕШЕВ

    21 21 Отговор
    Германците са най великата нация в света.Два пъти изплуваха от тинята и пак ставаха номер 1 .А сега погледнете прехвалената ви Русия .По време на войната имаше населени места,където няма ток и сега ги има ,и тогава имаше руснаци ,които изгребваха лайната от тоалетните и варяха самогон и сега ги има ,и тогава икономиката и беше дроб сарма и сега е такава ,дори по лошо.Путкин още се вози на МЕРЦЕДЕС а не на руска кочина.Руснаците ако не откраднат някоя технология не могат да измислят абсолютно нищо ново.Като тръгнем от мотора на Москвич ,който е едно към едно БМВ докато стигнем до танка Армата ,който е едно към едно с немска разработка на танк ,която е спряна заради разведряването ......

    Коментиран от #14

  • 6 Брат ми

    9 1 Отговор
    Дано има повече като него. 88
  • 7 ЗЕВС

    17 0 Отговор
    Тези цифри са приведени в реч на Хитлер, произнесена на 10. XII. 1940г. пред работниците от заводите на оръжейната индустрия в Берлин: «Като пример ще посоча, че английските капиталисти имат възможност да извличат от тяхната индустрия за въоръжаване 76, 80, 95, 140, дори 160% дивиденти.
    … Аз смятам, че 6 процента са достатъчни, даже от тези 6 процента ние вземаме половината, а за останалата половина трябва да ни се дадат доказателства, че са употребени в интереса на народната общност. Това значи: отделната личност няма право да се разпорежда с това, което трябва да се отстъпи на народната
    общност. Ако тя се разпорежда разумно с тази част — добре, ако не, тогава се намесва националсоциалистическата държава» (128–379).

    Коментиран от #17

  • 8 ЗЕВС

    17 0 Отговор
    Какви са били задълженията на Селскостопанските производители в националсоциалистическа Германия? Всеки селянин съобразно размерите на стопанството си получава от държавата план, чрез който последната му определя в какво количество да произведе: картофи, зърнени храни, мляко, яйца, месо, както и цената, на която ги продаде на държавата. Той не може да ги продаде на други покупатели освен на държавата.

    Коментиран от #16

  • 9 хитеp

    7 1 Отговор
    идейте са неостаряващи!
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Шаран БГ

    8 2 Отговор
    След Първата световна война, разорената и обезкръвена Германия е обречена на нечуван икономически гнет от Англия и Франция. Спасител се явяват САЩ!?!? Естествено срещу.......какво ?
    Разбира се , че камионите ще са на фирмата Опел, която е Щатска от двадесетте години. Как няма да си пазят заводите при бомбардирането на Германия. Те са специалисти и до сега в избиването на цивилно население. След Втората война Щатския капитал тотално прибира в лапите си германската икономика!!!
    Впрочем , какво в Германия е германско , освен наименованията на географските обекти ????
  • 13 Бай хой

    3 3 Отговор

    До коментар #11 от "хитеp":

    А откъде хамитата копираха тяхната молотовка? Да ти поясня. Молот на руски е чук. На английски е гамър или хамър. На американски тоже
    Опс те хамитата нямат език. Комуникират главно на английски и испански. Та хъмфритата са откраднати молотовки спорвд теб.
  • 14 НАТО ВЕЦ

    4 3 Отговор

    До коментар #5 от "ПЕШЕВ":

    Мойто момче, Германия за съществуването си е предизвикала две "Световни смешки", след които е възстановявана от външни инвестиции, с оглед следваща "Световна смешка". Може да провериш, само на България колко пари дължи. Пари, дето ще ги видим през крив макарон.
    Така и "Баба знае".

    Коментиран от #15

  • 15 Гост

    9 2 Отговор

    До коментар #14 от "НАТО ВЕЦ":

    Само че над звънеца на фамилното жилище на всеки себеуважаващ се германски младеж е чест да пише дипломиран инженер от политехниката Еди Кой си, а при нас мама напъва за докторче, адвокатче и тем подобни не добавящи стойност професии! Хватката с "учи мама, за да не работиш"! А хората произвеждат. Всичко! С отлично качество! Капиш?!

    Коментиран от #20

  • 16 бузьо

    6 0 Отговор

    До коментар #8 от "ЗЕВС":

    бре , то к'во излиза , че още Хитлер е измислил ТКЗС-то
  • 17 ААА

    6 0 Отговор

    До коментар #7 от "ЗЕВС":

    Тоест, Хитлер е осъществил на практика, това за което сега е много модерно да се говори , а именно - БОРБАТА С КОРУПЦИЯТА. И по всичко личи , че е успял.
  • 18 Yes

    3 0 Отговор
    Знаете ли,че костинурката е прекопирана от Татра.След войната фолксваген е платил няколко милиона обезщетение на татра след съдебен спор?
  • 19 filo

    2 0 Отговор
    Все повече се пише за Хитлер, като положителен герой и донякъде е точно така. Ако я питам тази министърка на отбраната дали нейният дядо не лизал някой по-интимни части на Фюрера, а тя сега ми се изказва по този начин, не зная какво ще ми отговори. Като че ли националсоциализма като идеология изглежда като нещо средно между социализма и капитализма и вероятно баланса между двете икономически строя е най-доброто нещо за развитието на една държава. Жалко, че националсоциализма просъществува толкова кратко. Всеки може да прочете основните икономически принципи на националсоциализма и да направи извод за себе си.
  • 20 НАТО ВЕЦ

    0 2 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    По твоята логика и инженерите не "произвеждат" добавена стойност. Мисли, преди да пишеш.