Отидете към основна версия

9 043 35

Орязват обезщетенията при смърт на пътя

  • обезщетения-
  • смърт-
  • застрахователи-
  • катастрофи

Максимумът да стане 80 000 лв. при сегашни 150 000 лв.

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Нов спор се оформя с обезщетенията, които се изплащат от застрахователите при смърт на пътя.

Методиката беше представена днес от Асоциацията на застрахователите. В петък е приета от Гаранционния фонд. Методиката ще бъде публикувана за обществено обсъждане, а след това ще се превърне в наредба. Отговорни за това са министъра на труда и социалната политика, министъра на здравеопазването и Комисията за финансов надзор (КФН).

Този документ трябваше да е готов до 7 декември 2019 г. От представените днес текстове е видно, че те отново ще предизвикат дискусия.

Точки ще оценяват обезщетенията при катастрофа

Представената методика предвижда изчисленията на неимуществените вреди да става на базата на т. нар. травматични точки. Това се отнася за паричната компенсация за болки и страдания при телесно увреждане. Стойността на травматичната точка в проекта се предлага да бъде обвързана с минималната работна заплата за страната, която за тази година е 560 лв.

По-леките травми, като счупвания на ръка, ще бъдат с по-малко точки. Най-тежките и с най-много точки ще са травмите по вътрешни органи или мозъчните травми, защото те могат да бъдат фатални.

Най-тежък коефициент и съответно най-голямо обезщетение ще се плаща на деца до 18 г., които са загубили и двамата си родители в катастрофа.

Доходът ще се гледа за три години назад, ще се доказва с документи и ще се взима най-високата сума. Обезщетението ще се изчислява като се взема предвид колко още години е имал загиналият до пенсиониране. Освен това ще се взема предвид как доходите биха се увеличавали в бъдеще заради инфлацията.

Оттам нататък се умножава броя на травматичните точки по стойността на минималната работна заплата за страната и се дава размерът на обезщетението за неимуществени вреди. Към него след това се добавя и обезщетението за имуществена вреда - като загуба на доход при телесните увреждания.

При тях травматичните точки са така разчетени, че максималният им брой да е 200. Но те могат да бъдат допълнително коригирани с определени коефициенти в зависимост от особеностите на случая. От гледна точка на тези 200 точки може да се каже, че има някакъв горен праг. Това заяви Константин Велев, председател на Асоциацията на българските застрахователи.

Той даде пример с млад мъж, който е с ампутирана ръка и му е изплатено обезщетение в размер на 150 000 лв. по сегашната методика, а според новата система - той е щял да получи 200 000 лв.

Това методика на българските застрахователи ли е или е на цялото общество.

От информацията, с която се запознах съвсем бегло, на пръв прочит между три и 5 пъти по-ниски обезщетения ще получават пострадалите в ПТП от сега действащата съдебна практика.

Така репликира председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофа Владимир Тодоров.

Той уточни, че в предлагания документ се говори за обезщетения от 80 000 лв. за смъртен случай. Това ще най-голямото изплащано обезщетение при положение, че в момента съдът присъжда между 120 000 и 150 000 лв. без лихвите. Виждате, че говорим за разлика от почти два пъти, уточни Владимир Тодоров.

"Надявам се, че това ще бъде един работен проект, който Комисията за финансов надзор няма да допусне да се случва в тези граници", коментира още той. На въпрос дали е правилно да се обвързва с доходите и с размера на минималната работна заплата, Тодоров заяви, че това което е чул е, че наследниците на по-бедните ще получават по-ниски обезщетения, а наследниците на по-богатите - по-високи. Сами си задайте въпроса дали това е справедливо. Гаранционният фонд от всички застраховки, които ние плащаме, са около 4 млн. полици гражданска, а от тях 12 лв. отиват в Гаранционния фонд - как той ги харчи и колко плаща на консултанти - това ние искаме да разберем, каза още Владимир Тодоров.

Той бе категоричен, че

застрахователите искат да плащат по-малко.

Обезщетенията трябва да се определят по измерими критерии, а такъв е загубата на доход, загубата на издръжка, имуществената вреда и съответно да бъде лимитирано обезщетението за неимуществени вреди. Това настоя Константин Велев. Той беше категоричен, че не може да се говори за увеличаване на цените на застраховката.

В момента е известно, че максималното обезщетение при смърт на пътя, което ще се изплаща на близки родини, става 80 000 лева, а за далечни ­ 5000 лева.

Припомняме, че таванът беше въведен със задна дата от 21 юни 2018 г. – денят на постановяването на тълкувателното решение на трите колегии на Върховния касационен съд (ВКС), с което кръгът на близките, които могат да търсят компенсация за смърт, на практика беше отворен.

Тогава ВКС постанови, че право на обезщетение при смърт имат не само съпругът и децата, но и братята, сестрите, бабите, дядовците и внуците, а по изключение и „всяко друго лице, което е създало трайна и дълбока емоционална връзка с починалия и търпи от неговата смърт продължителни болки и страдания, които в конкретния случай е справедливо да бъдат обезщетени“. Почти незабавно след постановяването му пред застрахователите и в съда бяха предявени десетки претенции за компенсации от „новите“ близки, припомня сайтът lex.bg. Застрахователите заплашиха с ръст на Гражданската отговорност в пъти и прогнозираха фалити.

Тогава с промени в Кодекса за застраховането беше регламентирано, че ще бъде създадена специална методика за определяне на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди при увреждания или смърт след катастрофа.

Методиката трябваше да е готова до 7 декември 2019 г. Представеният днес документ породи дискусии.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 6 гласа.

Свързани новини