Съюзниците на Украйна ще отделят още 244 млн. долара в допълнение към специално оборудване за нуждите на страната от хуманитарно разминиране. Това съобщи украинският първи вицепремиер и министър на икономиката Юлия Свириденко пред „Ройтерс“. Целта е да се разминира цялата територия на Украйна. В началото на декември Държавният департамент на САЩ изчисли, че около 160 000 квадратни километра украинска земя трябва да бъдат проверени за опасност от поставени взривни устройства. Това е почти половината от територията на Германия. За българските БТР-и, за Българската армия, за позицията на президента Радев относно войната в Украйна. Пред ФАКТИ говори военният експерт Ивайло Иванов, който е финансов секретар на клуба СОР „Атлантик“ – София.
.
- Г-н Иванов, темата „Украйна“ разделя обществото. Президент срещу премиер, партия срещу партия. Колко реално България е ефективна в помощта си за Киев?
- Всъщност, България се оказа изненадващо ефективна в оказването на помощ на Украйна срещу руската агресия. Доказателство за това са признанието и благодарността на Киев, които бяха потвърдени и с посещението на президента Володимир Зеленски.
- Парламентът гласува да дадем на Украйна прословутите стари 100 БТР-а. Как ги виждате като действие – за фронта не ставали, но за логистика…
- Вече знаем, че страната ни е предоставила значима помощ в първите критични месеци на войната под формата на боеприпаси и горива. Финансовите данни за износа на българските военни заводи за 2022 г. и за първото полугодие на тази година показват, че тази подкрепа за Украйна не е намаляла и дори се засилва. Украйна води буквално война на живот и смърт и всяко нещо, което е от помощ срещу руската агресия и е в нашите възможности, но и без да застрашава отбранителния ни потенциал, трябва да ѝ се предостави. Относно тези БТР-и би трябвало да имаме в предвид три неща. Първо, в никоя демократична страна полицията и жандармерията не разполагат с тежко бойно въоръжение. Причината за това е, че огневата мощ и пораженията, които те нанасят, далеч надхвърлят задачите, които тези две институции трябва да решават. В демократичните страни подобно ниво на насилие от страна на държавата срещу обществото е немислимо и недопустимо. Обществото не е враг и държавата не води война с него!
Второ, предоставяйки, в случая тези стари и ненужни за нас БТР-и, България може да получи финансова компенсация от съществуващите фондове за подпомагане на Украйна, който да използва за укрепване на отбранителните способности на страната.
И трето, с предоставянето на тези БТР-и МВР първо ще спести средства свързани с тяхната поддръжка, които могат да бъдат насочени към придобиването на наистина необходими способности и обновяване на материалната база, а и ще избегне необходимостта в някакъв бъдещ момент да трябва да отдели значителни средства за тяхната утилизация.
Как Украйна ще използва тези БТР-и е нещо, която тя ще прецени най-добре.
След като е готова да приеме тази помощ, тя е преценила, че ще ѝ е необходима, дори и да не може да бъде пряко включена в бойните действия. Със сигурност БТР-те ще повишат мобилността на украинските въоръжени сили (способността бързо да придвижваш сили от едно място до друго е от решаващо значение по време на война) и едновременно с това ще осигурят по- надеждна защита на личния състав. Една значителна част от военната помощ, която Украйна получава от държави като Австралия и Канада, е именно бронирани превозни средства, които не са предназначени за преки бойни действия. Разбира се, техните са много по-съвременни, но всеки помага с това, което има. Важното е да се помага на Украйна да се защити от руската агресия.
- Скоро военният министър Тагарев обяви, че в България се предвижда да се създадат няколко структури от системата за командване и управление. Най-същественото от тях е създаването на многонационален дивизионен щаб за сухопътна дивизия. Преведете го на разбираем език. Какво означава това?
- Създаването на многонационален щаб на дивизия в България е резултат от взетите решения на срещите на НАТО в Мадрид миналата година и във Вилнюс тази. Миналата година в Мадрид НАТО прие нова стратегическа концепция, която отчете агресията на Русия срещу Украйна и се постави недвусмислен акцент върху защитата на източния фланг на организацията.
В тази връзка беше прието решение силите за отговор на НАТО да бъдат увеличени от 40 000 на над 300 000.
Те могат да бъдат активирани в рамките от 5 до 30 дни, а част от тях наречени сили с много висока степен на готовност само за 2 до 3 дни. Тази година на срещата във Вилнюс НАТО прие нови регионални отбранителни планове, в които детайлно бе разписано как и с какви сили ще се отбраняват държавите от източния фланг при нужда. Успоредно с това се взе решение многонационалните батальонни бойни групи на НАТО в източноевропейските страни членки да се превърнат в бригади, тоест техния състав от 800 -1 500 човека да бъде увеличен до около 5 000 военнослужещи във всяка страна, а целта е ефективно възпиране и при нужда отбрана срещу евентуална руска агресия или провокации.
Разбира се,
в случай на агресия от страна на Русия ще са необходими много повече сили на НАТО разположени на територията на България
и именно това изисква създаването на този многонационален щаб на дивизия. За да имате надеждна отбрана, освен сили със съответните бойни способности и логистика, която да ги осигурява непрекъснато с всичко необходимо, имате нужда от система за командване и управление, която да планира как и къде ще използвате тези сили, как ще ги осигурявате и какво им е необходимо - от боеприпаси до нужна инфраструктура. Всичко това трябва да е предварително изградено, за да може да започне да действа веднага в момента, когато се появи такава нужда. Многонационалният щаб на дивизия гарантира именно това, че във всеки един момент три до четири бригади в България могат веднага да започнат заедно и координирано да изпълняват приетите във Вилнюс отбранителни планове.
Същевременно трябва да отбележим, че като изключим предоставеното с двата пакета военна помощ до момента, всичко останало, което Украйна е получила, макар и чрез посредници, е в резултат на търговски сделки или с други думи предоставените боеприпаси са били платени по пазарни цени. В тази връзка е добре да се повтори изнесената информация от министъра на икономиката, че 70 000 човека са пряко заети в тази сфера и още 200 000 непряко, а военното производство се равнява на 2% от икономиката на страната. Тези факти не трябва да се забравят от онези, които не намират достатъчно основания в моралните аргументи защо е нужно да се помага на Украйна.
- Министър Тагарев също така коментира и проекта за общо закупуване на боеприпаси на ниво ЕС. За какви мащаби говорим?
- Идеята за общо закупуване на 155мм боеприпаси за попълване на запасите на страните членки е всъщност е само една част от много мащабната инициатива на ЕС. Другите две части включват изпращането в Украйна на 155 мм боеприпаси от наличните запасите на държавите в Съюза и инвестиции във военните заводи на страните членки за увеличаване на производството на боеприпаси и ракети. Средствата, отделени за първите две части на инициативата, са в размер на 1 милиард евро за всяка, а за третата са предвидени 500 милиона. България, тъй като не разполага с подобни боеприпаси, не може да предостави такива на Украйна, но това, което новото правителство предприе, е да заяви участие в инициативата за обща покупка на 155 мм снаряди. Сумата, както споменах, е 1 милиард евро, което не е никак малко. Същевременно ние трябва да погледнем отвъд това число, защото, включвайки се в тази инициатива,
българската отбранителна индустрия ще получи достъп до тези 500 милиона евро за модернизация и разширяване на производството,
което ще ѝ позволи да започне да произвежда боеприпаси по стандартите на НАТО. Това от една страна ще гарантира дейността на тези фирми за десетилетия напред, тъй като оценките са, че ще са нужни години само да се възстановят изразходваните до момента боеприпаси, но без да се отчитат новите изисквания приети от НАТО във Вилнюс за поддържането на по-големи запаси. От друга страна това ще гарантира, че българските въоръжени сили и след модернизацията няма да се налага да разчитат на внос, а потребностите им ще бъдат осигурявани от български производители, което несъмнено дава по- високо ниво на сигурност.
Както се вижда, трудно може да се пресметне какъв е потенциалният мащаб отвъд тези 1 милиард евро за покупки и 500 милиона за инвестиции, но това, което със сигурност може да се каже, е, че този проект е повече от значим и ние трябва да направим всичко възможно да се възползваме от тази възможност.
За мен остават нелогични и неразбираеми твърденията, че в името на мира не трябва да се оказва помощ на една международно призната държава да защити своя суверенитет, независимост и териториална цялост от чужда агресия. Подобно поведение и политика е най-голямата заплаха за мира, защото насърчава всеки, който е решил, че разполага със сила, да я използва, за да постигне своите цели.
Следва продължение…