Колесният бронетранспортьор БТР-60 от 60-те години на миналия ХХ век е бронетранспортьор само по име. Да, той превозва личен състав. Не, той не е брониран, пише Forbes.
Ето защо новото голямо дарение на България за Украйна от сто модернизирани на местно ниво БТР-60 не е толкова вълнуваща новина, колкото изглежда на пръв поглед. БТР-60 е по-добър от алтернативата, ако алтернативата е пикап. Но той не е по-добър от модерен миноустоичив камион или гъсенична бойна машина на пехотата, се казва в публикацията на изданието, цитирана от БГНЕС.
Фактът, че Украйна изобщо ще си направи труда да въведе в експлоатация сто стари БТР-а, говори за бездънния апетит на украинските въоръжени сили за бойни машини, докато войната навлиза в своя 19-и месец, пише още Forbes.
Българският министър на отбраната Тодор Тагарев обяви прехвърлянето в понеделник. Но той побърза да обясни, че машините няма да пристигнат бързо, тъй като дарението изисква одобрение от парламента. "Веднага след като парламентът се върне към заседанията си през септември, смятам, че това ще бъде една от приоритетните задачи и до края на септември или началото на октомври ще имаме ратификация на това споразумение. Мисля, че тогава ще може да започне прехвърлянето", каза Тагарев.
БТР-ите вероятно ще бъдат 11-тонни БТР-60ПБ-МД1, които имат същото осемколесно шаси със 17 места и 14,5-милиметрова картечница на кулата като другите БТР-60, но могат да се похвалят и с уникални български модификации, включително по-добро нощно виждане и нов дизелов двигател Cummins с мощност 250 конски сили.
Но подобренията от началото на 2000 г. не са допринесли за подобряване на най-голямата слабост на БТР-60: деветмилиметровата му стоманена броня. Защитата е толкова слаба, че един целеустремен картечар лесно може да извади от строя един БТР, се казва в статията.
Българската армия придобива около 150 БТР-60ПБ-МД1. Днес те са на склад. Прехвърлянето на стотина от колесните БТР-и няма да се отрази на собствените отбранителни способности на България, заключава правителството.
Това, че старите модели БТР са уязвими, е очевидно от статистиката. Украйна влезе във войната през февруари 2022 г. само с шепа БТР-60, реактивира десетки стари складирани БТР-и, най-вече за да добави мобилност на резервни и национални гвардейски формирования, и вече е отписала 20 от тях. Руската армия разполага предимно с по-нови БТР-70 и -80, като е загубила стотици от тях, добавя Forbes.
БТР не трябва да се доближава до фронтовата линия и украинското министерство на отбраната знае това, твърди изданието. Когато украинската фирма "Практика" предложи да модифицира старите съветски БТР-60 с нова кула и по-дебела броня и да ги преименува на БТР-60М, планът беше модернизираните машини да ескортират пътни конвои - роля, която не би трябвало да изисква тежка бронирана защита.
Руската инвазия през февруари 2022 г. наруши плановете за серийно производство на БТР-60М, но един-единствен модернизиран БТР-60 се появи за кратко през февруари.
Бившият български БТР-60ПБ-МД1 не е толкова тежко брониран, колкото е БТР-60М, но би трябвало да е напълно способен да придвижва камиони по пътищата зад фронта. Само че не очаквайте да издържи много дълго на фронта, добавят от Forbes.