Трудно е да се надцени степента, до която 2024 година ще определи какъв набор от държави, ценности и сили оформят глобалното бъдеще, пише Фредерик Кемпе, президент и главен изпълнителен директор на "Атлантическия съвет".
От много отдавна толкова много значими събития не са се развивали едновременно: войни в Европа и Близкия изток, тлеещо напрежение между САЩ и Китай, ускоряване на технологичната конкуренция (не само за изкуствения интелект) и претъпкан глобален изборен календар с особено разделящи и решаващи президентски избори в САЩ през ноември.
Улавянето на залозите за поколения през 2024 г. изисква надхвърляне на годишното упражнение за изброяване и оценка на най-големите рискове през следващата година. Вместо това висши служители в администрацията на Байдън, с които разговарях в последните дни на 2023 г., свързват точките сред предизвикателствата, знаейки, че ще трябва да се справят с всички тях, за да изкарат годината успешно.
Служители на администрацията, които пожелаха анонимност, за да говорят откровено, разделят проблемите в приблизително пет категории. Това, което прави управлението на 2024 година толкова сложно е, че нито един от тези въпроси не може лесно да бъде отделен от другия - и нито един не може да бъде пренебрегнат, без да се плати висока цена. Ето моето разбиране за това как служителите на администрацията мислят за тези предизвикателства.
Прочетете по-долу и може и да се съгласите с мнението ми, че историческият момент изисква още по-амбициозно мислене и действие. Без това или противниците, или хаосът биха могли да определят бъдещето. Слушането на висши административни служители, които се борят с този неспокоен свят обаче, дава по-добра представа за това как те възприемат границите на своите действия.
1. Русия и Украйна
Според тези служители Украйна трябва да възвърне инерцията на бойното поле през третата година от пълномащабната война на Русия срещу нея, като по-добре поддържа и съсредоточи военните си ресурси на юг, Черно море и Крим. Длъжностни лица, с които разговарях, смятат, че Украйна едва ли ще спечели войната през 2024 г., така че междувременно трябва да избягва загубите, като същевременно постига някои реални печалби. Преди всичко тя трябва да превърне контролирания от Москва Кримски полуостров от руски стратегически актив в уязвимо място.
За да помогне за постигането на това, Киев трябва да разшири скорошните си придобивки в Черно море и да направи едно съгласувано военно усилие на юг, като същевременно държи и защитава своя север и изток. Това ниво на успех изисква продължителна и устойчива финансова и военна подкрепа от САЩ и Европа, без която опциите на Украйна ще станат чисто отбранителни.
2. Китай и Източна Азия
Според служители на администрацията на Байдън Съединените щати трябва да се опитат да стабилизират допълнително отношенията си с Китай, следвайки печалбите, постигнати през последната година, като същевременно продължават да изграждат по-силни връзки с всички регионални партньори на САЩ.
Един високопоставен служител нарече усилието "задържащ сервиз". За да направят това, Съединените щати в същото време ще трябва да се справят с редица опасности, като Северна Корея тества междуконтинентална балистична ракета в седмицата преди Коледа, като изборите в Тайван потенциално ще предизвикат китайска реакция и винаги - настояща възможност за "нелинейно" събитие в Южнокитайско море (като потъване на кораб или тестване на спорни граници) и потенциален обратен удар.
3. Израел, Газа и по-широкия Близък изток
Като минимум Вашингтон трябва да избегне ескалация на конфликта Израел-Хамас, който би завлякъл по-дълбоко Съединените щати или Иран - а това само по себе си няма да е лесно, както се вижда от напрежението в Червено море, което включва американския флот, който потапя корабите на подкрепяните от Иран бунтовници хуси и Техеран, разполагащ военен кораб в района.
Но освен този минимум служителите на администрацията на Байдън искат да върнат Израел и Саудитска Арабия към пътя на нормализиране, който беше изоставен след терористичните атаки на Хамас от 7 октомври. За да постигне този резултат, Израел ще трябва да приеме формула за бъдеща палестинска държава, която да успокои настоящата криза. За да приеме това, Израел трябва да осъзнае, че неговата дългосрочна устойчивост като държава зависи толкова от постигането на траен мир и нормализиране с неговите умерени арабски съседи, колкото и от изкореняването на Хамас.
Един служител на администрацията на Байдън вижда 2024 г. като "тиктакащ часовник за провеждане на тази игра за нормализиране". Колкото повече наближават изборите в САЩ, толкова по-малко гъвкаво може да стане израелското ръководство под ръководството на премиера Бенямин Нетаняху, особено ако израелската страна очаква победа на Доналд Тръмп.
4. Технологичната надпревара
Администрацията на Байдън е уверена, че Съединените щати могат да спечелят надпреварата с изкуствен интелект (предвид драматичния напредък през 2023 г.) по начин, който защитава работните места и ценностите на САЩ, като същевременно работи с глобални партньори за установяване на общи регулаторни стандарти за технологията.
Там, където служителите на администрацията на Байдън остават по-притеснени и по този начин ще положат по-големи усилия през 2024 г., е да се справят с това, което според тях е лидерство на Китай в чистите технологии, вариращи от електрически превозни средства, до слънчева енергия, до модерни батерии - и контрол на критичните минерали, за да се запази всичко в действие. Американски служители смятат, че страната е постигнала напредък в справянето с тази празнина чрез Закона за намаляване на инфлацията и други мерки, но че Съединените щати остават далеч от затварянето ѝ.
5. Изборни предизвикателства
Едва ли има разговор на служители от администрацията на Байдън с техните международни партньори, който да не включва някакъв вид препятствия на изборите в САЩ през 2024 г. и въздействието, което те ще окажат върху пълен набор от глобални проблеми. Противници като руския президент Владимир Путин ще се опитат да изчакат края на 2024 г. с надеждата, че подкрепата на САЩ за Украйна ще продължи да отслабва. Много европейски държави се притесняват от победата на Тръмп, като се има предвид неговият скептицизъм към НАТО и критиките към европейските партньори като цяло. Дипломатите на повечето страни ще се борят да се срещнат с който и да е най-влиятелен в републиканската администрация, като същевременно поддържат възможно най-близките връзки с екипа на Байдън.
Аз бях един от тези, които твърдяха, че администрацията не действа достатъчно смело или с достатъчна визия, предвид историческите залози на тези предизвикателства, или достатъчно бързо, като се има предвид, че Джо Байдън може да бъде президент с един мандат. Тези служители твърдят, че за разлика от периода след Втората световна война и дори от Студената война, няколко фактора, които преди са позволявали на Съединените щати да диктуват събитията, вече не са налице.
В края на Втората световна война, например, Съединените щати имаха половината от световния брутен вътрешен продукт, техните два основни противника бяха в руини (както и голяма част от Европа), Глобалният Юг не беше политическата сила, която е сега и глобалната индустриализация бе в полза на Съединените щати.
"Дайте ми същата тази ръка, с която да играя, и тогава мога да спечеля на покер масата", ми каза един високопоставен американски служител.
С ръката, която Съединените щати имат сега, твърди служителят, е възможно да се управлява успешно 2024 г. и да се оформи положително това, което Байдън често нарича историческа инфлексна точка. "За да работи", каза служителят, "трябва да се борим адски за всеки сантиметър. Все още можем да спечелим с малко хитрост, малко късмет и работа".
Предизвикателствата варират от достъпа до надеждни източници на кобалт в Демократична република Конго до поддържането на корабните пътища в Червено море отворени и от мобилизирането на заеми от Световната банка за подкрепа на Глобалния Юг до работата с Конгреса за избягване на поражението на Украйна.
Изводът: 2024 г. може да бъде една от най-значимите години - за Съединените щати, техните съюзници, техните интереси и глобалните правила и институции - след края на Втората световна война. Възможно е да надделеем, но само с признаване на важността на тази година, нови и по-иновативни форми на координация с партньори и съюзници, повишен фокус върху изпълнението и резултатите и целенасочени усилия, които се издигат до залог за поколения.
Не мога да избягам от мисълта обаче, че Съединените щати все още се нуждаят от повече от амбицията след Втората световна война, която оформи следващите десетилетия, дори и да признава, че нарастващата сложност на света изисква изцяло нов набор от умения, подходи и последователност на целта.