Електромобилите са прекалено скъпи и затова са недостъпни за повечето хора - така мислят мнозина. Те често струват с 50% повече, отколкото съизмеримите с тях конвенционални модели - с двигатели с вътрешно горене, уточнява германската обществена телевизия АРД.
Малки коли, малък избор
В Германия се предлагат само три електрически модела, които струват по-малко от 30 000 евро. А ако включим към сметките и държавната премия, както и уменията да се преговаря, палитрата на по-достъпните електрически коли се разширява до към десетина модела. Но и в този случай не може да става и дума за богат избор.
Ако някой си избере един от тези модели, той трябва да е готов на сериозни компромиси – най-вече по отношение на комфорта и вътрешното пространство в автомобила. Защото при въпросните модели на практика говорим за "микроавтомобили", в които няма място за съвременните асистиращи системи, подпомагащи водача. Да не говорим за семейства с деца, които пътуват с повечко багаж. Малки коли, малък избор: изглежда и през следващата година това няма много да се промени, пише още германската телевизия. Пред АРД експертът по темата Щефан Братцел, основател и директор на изследователския институт Център за автомобилен мениджмънт (ЦАМ), казва, че е възможно да се появят и още няколко нови модела от Европа, Америка и Китай от по-ниския ценови сегмент.
"Производителите искат колите да станат по-евтини"
Някои от германските автопроизводители искат електромобилите да поевтинеят, но не вярват, че това скоро ще е възможно, казва експертът. Той припомня, че германската автомобилна индустрия закъсня с електромобилността. САЩ и Китай са по-напред в това отношение.
За постигане на климатичните цели, до 2030 по пътищата на Германия трябва да се движат най-малко 15 милиона електрически автомобила. Засега обаче само хората с високи доходи могат да си позволят прехода към електромобилност: според данните на ЦАМ един електромобил излиза средно 52 700 евро. При това положение няма как броят на електрическите коли по пътищата на Германия да се увеличи бързо. Актуално в страната се движат едва 1,3 милиона електрически коли, което е по-малко от 3 процента от общия брой автомобили в страната, посочва АРД.
В края на 2023 германското правителство спря субсидиите за закупуване на електромобил - на фона на бюджетната криза. Те достигаха до 3000 евро за домакинство и закупен електрически автомобил. Но далеч не само това оскъпява покупката. Друг важен фактор в момента са високите лихви. "Това е фактор, който забавя вземането на решение за покупка", посочва Братцел.
Освен това Брюксел засилва натиска: законовите изисквания на ЕС за системите за безопасност повишават производствените разходи. Същото се случва и с митата: тъй като страните от ЕС още не са достатъчно напреднали в тази област, много батерии идват от Азия, а продукцията им се облага с 10% такса.
Търсене или предлагане: Какво липсва?
Половината от германските граждани живеят в жилища под наем и изграждането на собствена инфраструктура за зареждане, макар наемодателят да има законно право да го направи, не е никак приятно начинание - това е свързано с подаването на молби за разрешение и процедури за одобрение от страна на сдружението на собствениците. Освен това три четвърти от хората живеят в градове с екологичен местен транспорт и са по-склонни да използват електрически велосипеди или споделени автомобили. А по данни на Федералната статистическа служба, около една трета от домакинствата в Германия не разполагат нито с гараж, нито с място за паркиране. И много хора с право се питат защо да харчат толкова много спестени пари или пък да взимат кредит за електромобил, който ги изправя пред нови проблеми.
"Нуждаем се от паркове за бързо зареждане", казва още Братцел пред германското издание. "Трябва да има възможност за десетина минути да си заредите колата за пробег от нови 100 до 150 километра. Само с гъста и надеждна мрежа от станции за бързо зареждане можем да успеем да убедим клиентите в предимствата на електромобилността", сe казва още в публикацията на АРД.
Автор: Юри Зоненхолцнер ард, свр