Италианската радиотелевизионна компания РАИ тази година има двоен празник - 70 години от първото излъчване в национален мащаб на нейни телевизионни програми и 100 години от създаването през лятото на 1924 г. на Италианския радиофоничен съюз, който през 1944 г. прераства в компанията „Италиански радио емисии“ (Radio Audizioni Italiane – RAI), прераснала на свой ред преди седем десетилетия в настоящата РАИ. Медията придоби през десетилетията световна слава с новинарските и публицистичните си предавания, с известни журналисти като Бруно Веспа или Джована Ботери, с развлекателните си програми, водени от шоумените Пипо Баудо, Карло Конти или Амадеус, с дивата на телевизионния спектакъл Рафаела Кара, смятана от мнозина за оригинала, на който са подражавали в началото на кариерата си Мадона, Рошин Мърфи или Лейди Гага. РАИ придобива световна известност и конкурсите, които организира, като „Златната монета”, или фестивала в Сан Ремо, както и с успешните си сериали, като „Октопод”, излъчен за първи път и у нас през 80-те години на миналия век, „Бланка”, излъчен по Би Ти Ви миналото лято или излъчвания сега по „Канал едно“ на Българската национална телевизия „Не ме оставяй”.
Двойната годишнина би трябвало да е повод за радост за РАИ, но от една година медията се свързва с постоянни полемики. След миналогодишното издание на фестивала в Сан Ремо, белязано от много нападки срещу управляващите, управляващото мнозинство на Джорджа Мелони предприе някои промени в ръководството на обществената медия, в която водещи фигури са президентът, административният директор и главният директор.
Президент на РАИ е родената през 1966 г. във Флоренция Маринела Солди, учила в Лондонското висше училище за икономика и в Европейския институт за бизнес администрация във Франция, работила в консултантската компания „Маккинзи”, като изпълнителен директор за Южна Европа на медията „Дискавъри нетуърк”, заемала висши управленчески функции в „Ем Ти Ти Европа” и „Ем Ти Ви Италия” и в социалната фондация на „Водафон Италия”, както и в редица други италиански компании с разнородни дейности, вариращи от дигиталните разплащания и термалните иновации до мода и инвестиции. Маринела Солди беше предложена за президент на РАИ през 2021 г. от тогавашния премиер Марио Драги и от тогавашния министър на икономиката Даниеле Франко. Предложението беше одобрено в парламентарната комисия за медиен надзор, където от присъствали 37 депутати „за“ Солди гласуваха 29, трима се въздържаха, а двама се обявиха „против“, припомнят „РАИ нюз” и „Тудей.ит”. Маринела Солди е петата жена президент на РАИ след Летиция Морати, Лучия Анунциата, Анна-Мария Тарантола и Моника Маджони.
Миналия май управляващото мнозинство избра за административен директор или така наречения делегиран администратор на РАИ Роберто Серджо, роден през 1960 г. в Рим и завършил политически науки и науки в областта на комуникациите. Той е бил административен директор в редица компании, отговарял е дълги години за новите медийни средства в РАИ, бил е и директор на „Радио РАИ”, дирекцията, ръководеща дейността на радиостанциите на РАИ, припомня изданието „Домани”. До назначаването му на поста на административен директор се стига, след като тогавашният административен директор на РАИ Карло Фуортес, назначен едновременно с Маринела Солди от правителството на Марио Драги, подаде оставка с аргумента, че не е съгласен с редакционната линия и програмните промени, които правителството на Мелони иска да наложи в РАИ, се припомня в публикация в сайта на Европейската федерация на журналистите.
След назначаването на Роберто Серджо за административен директор, той повери позицията на генерален директор на Джампаоло Роси, роден през 1966 г. и завършил литература в университета „Сапиенца” в Рим, посочва изданието „Афари Италиани”. През годините Роси е заемал различни позиции в РАИ, публикувал е статии за изданията „Джорнале” и „Темпо”, участвал е в организирането на фестивала „Атрею” на партията на Мелони, участвал е в нейната предизборна кампания през 2022 г. Известен е с някои полемични изказвания срещу мигрантите и срещу антифашистите. Роси е обрисуван и като симпатизиращ на Виктор Орбан, на Владимир Путин и на Бенямин Нетаняху, допълва италианското издание на „Ескуайър”. Изказвал се е негативно за Джордж Сорос, когото е обрисувал като „спекулатор-глобалист с порочна цел да дестабилизира демократично избраните правителства” и като „истинският кукловод на миграционните процеси с цел нарушаване на демографския баланс”, допълва изданието. То припомня, че по време на коронавирусната пандемия Роси е изразявал и позиции срещу препоръките на властите към хората да се ваксинират и е приканвал сънародниците си да изчетат трудовете на философката Хана Аренд за тоталитаризма, за да придобият представа относно мерките на управляващите с цел овладяване на разпространението на Ковид-19 в Италия, допълва италианското издание на „Ескуайър”.
След назначенията на Серджо и Роси на ръководни постове в РАИ последваха кадрови промени. Относно всичко това Европейската федерация на журналистите отбеляза още миналия май, че крайнодясното правителство в Италия поема контрола върху държавната медийна компания. Но още тогава дясното италианско издание „Джорнале” нарече тази констатация невярна и посочи, че тя се базира на „възстановка на фактите”, в която има пропуски. Изданието напомни и, че след кадровите промени в РАИ осем от 24-те дирекции в медията са отишли в ръцете на опозиционната лявоцентристка Демократическа партия, което показва, че десницата няма пълен контрол върху държавната медия.
След кадровите промени, от РАИ си тръгнаха няколко медийни ветерани. Първа беше Лучия Анунциата, бившата президентка на РАИ, която освен тридесетгодишна кариера в медията е работила и за водещи издания като „Република”, „Кориере дела сера” и „Стампа”. Анунциата водеше ток шоу по канала „РАИ Тре”. След напускането на РАИ тя започна да води своя емисия по „Радио 24”, собственост на медийната група, стояща зад финансовото издание „Соле 24 оре”. Като мотив за оттеглянето си от РАИ Анунциата посочи, че не е съгласна с новата редакционна линия и с това, че правителството се меси в дейността на медията, предаде АНСА. Тя допълни, че не вижда климат на сътрудничество в РАИ и затова е решила да се оттегли, въпреки че новите ръководни кадри на медията нямаха намерение да спират програмата ѝ. Пак от „РАИ тре” си тръгна и дългогодишната журналистка и телевизионна водеща Бианка Берлингуер, дъщеря на италианския комунистически лидер Енрико Берлингуер. Бианка Берлингуер имаше също над тридесетгодишен стаж в РАИ и последно водеше ток шоу. Сега тя е част от екипа на телевизия „Рете куатро” към медийната корпорация на клана Берлускони „Медиасет”. Отношенията си с РАИ приключи и Масимо Грамелини, който също водеше ток шоу по „РАИ тре” и който е коментатор и в издания като „Стампа” и „Кориере дела сера”. Сега той има програма в екипа на телевизия „Ла Сете” на медийния холдинг „Каиро къмюникейшън”.
С гръм и трясък намерението си да се оттегли от РАИ обяви и 89-годишният журналист, коментатор, телевизионен водещ и писател Корадо Ауджиас, който имаше над шест десетилетия журналистически стаж в медията. Ауджиас е автор на шпионски романи, на творби, фокусирани върху отделни градове, водил е много разнородни ток шоута, посветени на видни личности, на различни населени места по света, на политически теми, в даден момент е бил и евродепутат. Последно той имаше ток шоу по „РАИ тре”, но обвини новоназначените ръководители на медията, че я унищожават с политиката, която водят, и от миналия ноември премина на работа в телевизия „Ла Сете”, припомня „Домани”. Това решение на Ауджиас породи силен отзвук и административният директор Роберто Серджо започна разговори с медийния ветеран, като накрая се стигна до помирение и от пролетта той ще се върне в РАИ с програма, посветена на класическата музика в 20 епизода. Този самосиндикален ход на Роберто Серджо обаче е подразнил „мелонистите” и генералния директор Джампаоло Роси, пише „Домани”. Раздразнението им е било още по-голямо и от това, че връщайки се в РАИ Ауджиас няма да прекрати работата си за „Ла Сете” и ще получава заплати от две места.
След кадровите промени в РАИ стана ясно, че по „РАИ тре” няма да стартира дългоочакваното предаване на разследващия журналист и писател Роберто Савиано, който заради активизма си срещу мафията в Италия от години е под полицейска охрана, съобщиха АНСА, „Кориере дела сера“ и „Скай Ти Джи 24“. Роберто Серджо изтъкна, че в това решение няма нищо политическо, но Демократическата партия и антисистемното „Движение 5 звезди“ казаха, че става дума за политически избор. Предаването на Савиано щеше да бъде посветено на темата за борбата с мафията, на хората, отличили се в тази борба и на преследваните заради работата си журналисти. Самият Савиано също заяви, че решението е било политическо и че в РАИ вече няма място за предавания срещу мафията.
В последните години срещу Савиано бяха заведени две дела - от Джорджа Мелони и от лидера на партията "Лига" Матео Салвини, припомня Франс прес. Делото, заведено срещу него от Мелони, беше за клевета заради изказване на Савиано от 2020 г. срещу Мелони и Салвини, заради тяхната твърда антиимиграционна политика. По онова време Мелони не беше управляваща, а Салвини вече не беше министър на вътрешните работи. Савиано беше нарекъл и двамата политици „мръсници” заради това, че намекваха, че корабите на хуманитарни организации, спасяващи мигранти в Средиземно море, са част от схемата на трафикантите на мигранти. Савиано се аргументира, че е използвал термина „мръсници”, за да подчертае какви вреди са били причинени от „лъжите” на Мелони и на Салвини относно дейността на неправителствените организации и допълни, че е нехуманно и недостойно да се дискредитира работата на хората, спасяващи мигранти и да се оставят лодки с мигранти да потъват, предаде Франс прес. Миналата есен по делото, заведено от Мелони срещу Савиано, беше произнесена присъда. Савиано получи „условна глоба” от 1000 евро, припомнят Франс прес и Би Би Си. Това означава, че засега той няма да плаща сумата, но в случай на рецидив ще трябва да я изплати. Преди една година започна и делото на Салвини срещу Савиано отново клевета, припомнят Франс прес и „Домани”. Искът датира от времето, когато Салвини е бил министър на вътрешните работи. Тогава Савиано го нарече „бандит” заради решението му да затвори италианските пристанища за кораби на хуманитарни организации, спасяващи мигранти. Пак тогава Савиано нарече Салвини и „министър на престъпността” заради това, че примамил гласовете на избирателите от южната италианска област Калабрия, в която действа мафията Ндрангета, но после е пренебрегнал борбата срещу нея и е предпочел да започне борба срещу сезонните работници-мигранти в калабрийското селско стопанство, посочва Франс прес. По това дело вече имаше три съдебни заседания в Рим, но Салвини не се яви на нито едно от тях. Като аргумент за неявяване на последното заседание на 7 декември, той изтъкна, че трябва да присъства на откриването на оперния сезон в театър „Ла Скала” и на благотворителна проява в Милано. Следващото съдебно заседание е насрочено за юли, посочва „Домани”.
Миналата година от РАИ се оттегли и емблематичната програма „Ке темпо ке фа”, излъчвана в продължение на 20 години основно по „РАИ тре” и водена от Фабио Фацио, който има четиридесетгодишен стаж в медия, припомня АНСА. Програмата на Фацио е ток шоу, което привличаше всяка седмица милиони зрители заради особено успешната му формула да се канят като гости главни действащи лица на съвремието. Списъкът с гостите на програмата е неизчерпаем, отбелязва италианското издание на „Ел” – Барак Обама, Бил Гейтс, Грета Тунберг, Еманюел Макрон, Шон Пен, Куентин Тарантино, Педро Алмодовар, Пенелопе Круз, Мерил Стрийп, Фани Ардан, Рафаела Кара, Джоди Фостър, Сюзан Сарандън, Джон Траволта, Уди Алън, членовете на "Ю Ту" начело с Боно Вокс, Ед Шийран, Мадона, Лейди Гага, Адел, Пипо Баудо, Адриано Челентано, Роберто Бенини, Пеле, Марадона. В програмата са излъчвани и интервюта с папа Франциск и с Михаил Горбачов. А Роберто Савиано често пъти беше канен да произнесе емблематични монолози, сред които такива за борбата срещу мафията, или в прослава на руската журналистка критикуваща Путин - Анна Политковска, убита през 2006 г. Последното предаване на „Ке темпо ке фа” по „РАИ тре” беше през юни, като тогава специално участие имаше Антъни Хопкинс. Към формулата на успеха на емисията се добавяше и това, че в нея специална рубрика имаше актрисата Лучана Литицето. Във всяко едно предаване около 30 минути тя хвърляше ироничен поглед върху актуални политически и социални теми. Рубриката ѝ приключваше обичайно с писмо, адресирано много често до политик, „отличил се” с изказване или действията си през изминалата седмицата. След избирането на десницата на власт през 2022 г. Литицето не спести в писмата си критики срещу първите управленчески решения на правителството на Мелони. Относно прекратяването на емисията на Фабио Фацио и на Лучана Литицето десницата подчерта, че просто договорът на предаването е изтекъл и не е бил подновен и че не става дума за политическа цензура. Но Матео Салвини, който сега е вицепремиер и министър на инфраструктурата в кабинета на Мелони, постна в „Туитър” (сега „Екс”) думите: „Красавци, чао!” по адрес на Фацио и на Литицето. След което Марко Фурфаро, член на секретариата на Демократическата партия заяви, че по този начин Салвини се е подиграл не само с труда на Фацио и на Литицето, но и на всички онези, които години наред са работили, за да превърнат предаването в една от топ продукциите на РАИ, донесла на обществената телевизия милиони евро постъпления и милиони зрители. Фурфаро заяви, че емисията е съчетавала авторитет и ирония, развлечение и култура, като всичко това е било винаги на високо ниво. „Да се радваш заради цензурирането на една програма е проява на мракобесие или пък реакция на авторитаризъм. Но често пъти двете съвпадат”, заяви Фурфаро, цитиран от АНСА. Но докато някои се радваха, че Фацио и екипа му вече не са в РАИ, той сключи договор за четири години с „Дискавъри” и сега програма му със същата успешна формула се излъчва по канала „Нове” на частната медия и привлича милиони зрители. Неотдавна в нея за втори път се излъчи интервю с папа Франциск. А още миналата пролет в коментарната си рубрика, която поддържаше в изданието „Оджи”, Фацио заяви, че десницата, окрилена от победата си на изборите през 2022 г., смята, че може да се държи като собственик на всичко в публичната сфера, като почти не се интересува от общественото благо.
Заради всички тези промени, през които премина РАИ, в много медии се появиха иронични коментари, че тя се е превърнала в „Теле Мелони” и се заговори, че зрителите са намалели. На годишната пресконференция на Мелони на 4 януари беше повдигнат и този въпрос. Тогава Мелони припомни, че медията е имала и много проблеми и че може още много да се направи, за да се подобри качеството ѝ и да се гарантира плурализма и обективността в нея. Като пример тя припомни, че в миналото нейната партия, която е била в опозиция, е получавала отразяване в новинарските емисии на РАИ само по нощите. Същевременно Демократическата партия с около 18 процента обществено одобрение е „имала 70-процентно изразяване на позициите си в РАИ”. Мелони подчерта, че РАИ е обществена медия и че не трябва да се съди за нея единствено по параметъра за аудиторията, защото ако идеята е само да се привлича аудитория, както правят частните медии, то тогава се губи смисълът на мисията на РАИ на обществена медия. Мелони отхвърли обвиненията, че има „режим на десницата” в РАИ. Тя припомни, че в миналото нейната партия е била единствената, която, освен че е била в опозиция на правителството на Драги, не е била и в административния съвет на РАИ и тогава не е отправяла никакви обвинения, че обществената медия е подчинена на някакъв управленчески режим. Накрая Мелони заяви, че една обществена медия като РАИ трябва да работи в полза на обществото, в това число и по отношение на плурализма и на способността да представлява всички.
След цялата тази полемика като тест за РАИ се възприемаше тазгодишното издание на фестивала в Сан Ремо. За пети пореден път негов творчески директор и водещ беше известният италиански шоумен и телевизионен водещ Амадеус. Преди началото на фестивала той увери, че тази година от сцената на феста няма да има политика, а ще има невероятно музикално шоу с участието на 30 претенденти от четири възрастови категории, както и световноизвестни гости като Ръсел Кроу и Джон Траволта. Резултатът от това беше рекордна зрителска гледаемост на фестивала, което опроверга отчасти критиците на „Теле Мелони”. През първите четири вечери фестивалът привлече интереса на между 10 и 12 милиона зрители. А финалната вечер на 10 февруари беше гледана средно от 14,3 милиона зрители. Това беше 74,1 процента дял от цялата телевизионна аудитория в тази вечер и най-голямо подобно постижение за фестивала от 1995 г., когато изданието му, водено от легендарния Пипо Баудо, привлече 75,2 процента от общата телевизионна аудитория във финалната си вечер, отбелязва АНСА. Но мнозина анализатори казват, че тази висока гледаемост се дължи на самия талант на Амадеус и на това, че пред последните пет години той е усъвършенствал формулата на фестивала, като го е превърнал в конкурс, в който младите са изключени и гледат отстрани изявите на музикални ветерани, в конкурс, в който младите участват активно и дори са доминиращите на фестивалната сцена, което е довело и до повишен зрителски интерес.
А що се касае до теста за липсата на политика на фестивала тази година, то той не премина никак успешно. Победата на неаполитанския рапър Джолиер във вечерта на кавърите на фестивала стана повод са разпалване на старата вражда между италианския Юг, възприеман като изостанал и мързелив, подвластен на престъпността и мафията, и италианския Север, възприеман като прогресивен, работлив и почтен. По-големите политически скандали дойдоха обаче от двама рапъри – ветерана Дарджен Д’Амико и Гали, обобщава АНСА. И двамата представиха привидно лежерни денс парчета, посветени обаче на сериозни теми. Песента на Дарджен Д’Амико „Onda Alta” („Висока вълна”) говореше за мигрантите, които предприемат опасното пътуване през Средиземно море, за да се доберат до бреговете на ЕС. Песента на рапъра Гали, който е от тунизийски произход, озаглавена „Casa Mia” („Мой дом”) съдържаше критики към едно общество, в което „всички са зомбита с телефони в ръка” и препратки към миграционната тема чрез фрази като „пътят не води към дома, ако не знаеш къде е твоят дом” и „мечти, които се губят в морето”. Но в центъра на парчето на Гали бяха стихове, посветени на военните конфликти по света, в частност на този в Газа. В парчето му се говореше за бомбардиране на болница и за това, че за „едно парче земя, или за едно парче хляб няма никога мир”. Антивоенни послания от сцената на фестивала отправи и Дарджен Д’Амико, който на два пъти спомена за деца под бомбите, без вода и храна и за това как „нашето мълчание ни прави съучастници в това”. Подобно мнение сподели и друг участник в конкурсната програма - Диодато. Специалният гост на фестивала певецът Ерос Рамацоти припомни също за многото конфликти по света и отправи призив за спиране на огъня и на кръвопролитията и за възстановяване на мира. А на изнесената фестивална сцена на круизен кораб в залива на Сан Ремо сред публиката се видяха плакати, на които пишеше: „Стоп на геноцида” и призиви за прекратяване на огъня. Във финалната фестивална вечер рапърът Гали беше поканил на фестивалната сцена „извънземно”, фигуриращо в клипа към парчето му. Странното създание, за което хората се двоумят все още дали е роботизирана кукла или дегизиран актьор, подсказа на Гали да каже, след като изпя парчето си, думите: „Стоп на геноцида!”. След което последва истинска буря.
Посланикът на Израел в Рим Алон Бар изрази възмущение в коментар в „Екс”, че сцената на фестивала в Сан Ремо е била използвана по един безотговорен начин за разпространение на ненавист и провокация. Той припомни, че на 7 октомври, когато бойци на „Хамас” атакуваха Израел, сред 1200-ге жертвите на масовото убийство, извършено тогава, бяха и 360 младежи, присъствали на музикалния фестивал „Нова”. Други 40 младежи, също зрители на фестивала, бяха отвлечени и все още са в ръцете на терористите, изтъкна Алон Бар. „Сан Ремо можеше да изрази солидарност с тях и е жалко, че това така и не се случи”, допълни той, цитиран от АНСА. Ноеми де Сени, председател на Съюза на италианските еврейски общности, заяви, че е разочарована, че от фестивалната сцена на Сан Ремо не е имало призив за освобождаването на заложниците, държани от „Хамас”. Тя добави, че вместо това на фестивалната сцена е бил използван термин, който обижда историята на Израел и на цяла Европа.
В деня след финалната вечер на фестивала по традиция всички участници в конкурсната програма гостуваха в неделната следобедна програма „Доменика ин” по „РАИ Уно”, водена от известната и дългогодишна телевизионна водеща Мара Вениер. В това предаване журналисти задаваха въпроси на участниците в конкурса в Сан Ремо. Когато дойде ред на рапъра Дарджен Д’Амико той подхвана отново темата за миграцията и заяви, че финансовият принос на мигрантите за пенсионната система на Италия е много по-голям от средствата, които харчи държавата за приема на мигранти на италианска територия. Но водещата го прекъсна с думите, че в нейното предаване се говори за музика и че не може за три минути да се обсъжда въпрос, който се нуждае от детайлни отговори, какъвто е този за миграцията. След което се чу и как тя казва, че певецът и журналистите, задаващи му въпроси, я поставят в неудобно положение с повдигането на такива теми, за които сега не му е времето. Когато дойде ред на рапъра Гали, той беше помолен да коментира от един от журналистите възраженията на израелския посланик. Певецът заяви, че темата, която е засегнал на финала на фестивала, е тема, за която той говори, откакто е написал първите си песни, когато е бил на 13-14 години. „Фактът, че израелският посланик говори по този начин не е добре”, добави той. После Гали заяви, че днес хората се страхуват все повече да кажат „Спрете войната” и „Спрете геноцида” и сякаш чувстват, че, ако призоват „Да живее мира” ще изгубят нещо, а това не бива да се случва, предаде АНСА. Тогава водещата Мара Вениер го прекъсна с думите, че всички подкрепят мира. Гали успя все пак да продължи мисълта си, като заяви, че в Газа насред войната има толкова деца със своите мечти, които са бъдещето и които умират. „Кой знае колко звезди, колко лекари, колко преподаватели и гении има там“, каза той. След като той свърши да говори, водещата Мара Вениер прочете изявление от Роберто Серджо, изпълнителния директор на РАИ, в което той изразява от все сърце солидарност с народа на Израел и с еврейската общност и в което той казва, че всеки ден „нашите новини и програми припомнят трагедията на заложниците в ръцете на „Хамас” и ще продължат да го правят, както и ще продължат да припомнят за избиването на деца, жени и мъже на 7 октомври”. След като прочете изявлението, Мара Вениер добави: „Това са думите на нашия изпълнителен директор, които разбира се ние всички споделяме”. И веднага беше тя беше засипана с критики, че се е съгласила да прочете нещо, в което не се споменава нито дума за палестинската кауза и за цивилните жертви в Газа и, че е допълнила и коментар от себе си относно едностранчивото изявление на Роберто Серджо. Вениер беше обвинена и в цензура над творците, които са се опитали да изразят своето мнение по важни въпроси. Критиките заваляха и над цялата медия РАИ. А рапърът Гали беше поканен да участва в предаването на Фабио Фацио в частната телевизия „Нове” за да представи там възгледите си.
Посланикът на Израел заяви, че изявлението на Роберто Серджо е било важно и каза, че цени това, че Израел е получил солидарност по този начин. „Ако обвиняването на Израел в геноцид е начин за насърчаване на мира, то тогава има известно объркване. Фестивалът в Сан Ремо беше използван за разпространяване на ненавист, вместо на солидарност, на диалог и на мир. Мисля, че можеше сцената да се използва, за да се говори за жертвите на атаката на „Хамас” по време на фестивала „Нова”, повтори дипломатът, цитиран от АНСА.
Скандалът показа и вътрешни разделения в РАИ. Президентката на обществената медия Маринела Солди, според източници от РАИ, е била силно несъгласна с поляризиращото изявление на Серджо, предаде АНСА. Но Солди предпочела да не навлиза открито в полемиката по един толкова деликатен въпрос, какъвто е израело-палестинският, за да не поражда още повече спорове. Според източници от РАИ изявлението на Роберто Серджо не е било съгласувано с всички по ръководните върхове в РАИ, включително и със Солди и тя не одобрявала нито съдържанието му, нито избора на място за прочитането му. Според източниците, Солди смятала, че РАИ като държавна медия има мисия да гарантира плурализма, да дава глас на всички позиции по дадена тема и прочитането на изявлението на Серджо по такава деликатна тема като израело-палестинския конфликт, налагаща задълбочен размисъл, е оставила у хората впечатлението, че в РАИ има разделение и пристрастност, допълва агенцията.
Италианският министър на външните работи Антонио Таяни коментира също създалата се полемика и заяви, че не мисли, че в Газа се извършва геноцид, като намекна рапърът Гали, но допълни, че Израел със сигурност допуска грешка, защото операцията му срещу „Хамас” води до прекалено много цивилни жертви. „Има прекалено много жертви, които нямат нищо общо с „Хамас”, заяви той пред „Радио Уно” и призова Израел да избягва репресиите срещу палестинското население. „На този етап реакцията на Израел става непропорционална”, допълни той и припомни, че трябва да се освободят заложниците, държани от "Хамас".
Според председателя на Сената Иняцио Ла Руса, който е от партията на Мелони, фестивалът в Сан Ремо просто не е трябвало да засяга изобщо израело-палестинската тема, а ако все пак е решил официално да го прави, е трябвало да има балансиран подход. „Не може да се повери на един певец тази тема и той да произнася фраза, която е едностранчива. Певците могат да казват каквото си искат, но трябва да са коректни”, заяви Ла Руса пред „Радио Уно.
Според представителя на административния съвет на РАИ Давиде Ди Пиетро обаче изявлението на Роберто Серджо е било и пристрастно. „Никой не забравя какво се е случило на 7 октомври в Израел и бруталното убийство на стотици цивилни от страна на „Хамас” е един ужасяващ акт, който трябва да бъде осъден без никаква сдържаност. Но не може да не се взимат предвид и жертвите сред цивилното палестинско население, в това число жени и деца. Няма мъртъвци от група А и от група Б”, заяви Ди Пиетро. Според него сцената на Сан Ремо е била и ще бъде на разположение на всеки, който иска да отправи послание за мир, за единство и за уважение, предаде АНСА.
Сандро Руотоло, отговарящ за информацията в Демократическата партия, каза относно полемиката: „Всички сме съгласни, че масовото убийство, извършено от Хамас на 7 октомври, трябва да бъде осъдено и всички сме съгласни, че е нужно хуманитарно прекратяване на огъня в Газа. Но не е работа на административния директор на РАИ да интерпретира изказванията на един творец и да ги допълва със своето изявление, ориентирано в една посока”. Представителят на Демократическата партия добави, че в същата програма, в която е било прочетено изявлението на Серджо, е бил прекъснат и музикант, говорил за миграцията, като всичко това е създало усещането за цензура и за "една РАИ все повече в услуга на Двореца Киджи" (канцеларията на премиера Мелони), предаде АНСА.
Кметът на Флоренция Дарио Нардела, който също е от Демократическата партия, обаче заяви, че разбира се певецът Гали е имал право да изрази мнението си, но някои думи покачват още повече напрежението, а трябва да се работи за обратното, за намаляване на напрежението, за постигането на мир, което означава да се промени риториката.
Според Алесандро Морели, от партията „Лига” на Салвини, е срамно фестивалът в Сан Ремо да бъде използван и лишаван от първоначалното му предназначение от „някои, който трябва само да пее, а вместо това прави друго, прави политическа пропаганда. Творците трябва да излизат на сцената, да се представят добре и да си тръгват от сцената”, заяви Морели, цитиран от АНСА. Той призова в бъдеще онзи, който прави политическа пропаганда от сцената на фестивала, да бъде обект на забрана за участие в него.
На 13 февруари петима полицаи и петима демонстранти бяха леко ранени по време на протест, прераснал в размирици пред регионалното представителство на РАИ в Неапол. Протестът беше срещу начина, по който медията отразява хуманитарната ситуация в Газа, възникнала като последствие от войната на Израел и „Хамас”. Протестът беше иницииран от организацията „Мрежа Неапол за Палестина”, обединяваща няколко групи. Организаторите на проявата нарекоха РАИ „медия, която цензурира случващия се геноцид в Газа и заема открита проционистка позиция пред милиони хора”, припомня АНСА. Същия ден подобен протест е имало и пред представителството на РАИ в Торино, съобщава „Ла Пресе“. Моменти на напрежение имаше и два дни по-късно по време на протест, организиран от движението „Млади палестинци“ пред регионалното представителство на РАИ в Болоня, съобщава „Вирджилио нотицие“. А след още два дни по време на нова демонстрация в Торино на „ултраси на Газа“, както пише изданието „Либеро куотидиано“, визирайки пропалестински протестиращи, са били изгорени демонстративно снимките на Мелони и на Нетаняху.
Полемиката стана повод и за появата във Фейсбук на подигравателни колажи, както между впрочем се случва в Италия при всяка полемика, свързана с който и да е политик или партия, или с която и да е тема. В акаунт във Фейсбук, наречен "Italia Mattanza", представящ се като блог за информация и сатира, беше публикуван колаж, на който Мелони е обрисувана като севернокорейския лидер Ким Чен-ун, а водещата Мара Вениер като говорителка от севернокорейската държавна телевизия на фона на две цифри - 100 и 70, напомнящи за юбилеите на РАИ. А в акаунт във Фейсбук, наречен "Stelle Del Web", представящ се като страница за света на спектакъла и интернета, се появи колаж, в който изпод маската на извънземното, подсказало на певеца Гали думите за спиране на геноцида, се появява Матео Салвини. Случилото се в програмата на Мара Вениер вдъхнови и скеч в пародийно-сатиричното шоу на Маурицио Кроца „Фратели ди Кроца“ по телевизия „Нове“, в което той, имитирайки телевизионната водеща, четяща изявление от началника си, казва: „Всеки ден нашите програми съобщават за реалността, която се нрави на Мелони“.