Отидете към основна версия

1 045 7

Виновни ли са смартфоните за по-късния етап, на който проговаря детето

  • логопед-
  • деца-
  • проблеми

Смартфоните и таблетите, въпреки своите образователни възможности, могат да имат както положително, така и отрицателно въздействие

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В последно време много родители все по-често забелязват, че децата им проговарят по-късно от обикновено. Значително са се увеличили обажданията при логопеди. Разстройства като дислексия и забавяне на говора са особено чести. Въпроси: „Речта на детето подходяща ли е за неговата възраст?“ или „Какво трябва да се направи, за да се развие речта?“. Тези въпроси стават все по-актуални. Махаббат Толемисова, логопед в детската градина Карлигаш на Медицинския център на UDP на Република Казахстан, обяснява как правилно да се следи развитието на речта при децата в съответствие с тяхната възраст и какви фактори могат да повлияят на това.

Как можете да разберете дали речта на детето се развива нормално?

Всяко дете се развива индивидуално, но има определени етапи и признаци, на които родителите трябва да обърнат внимание. Например, преди навършване на 1 година детето започва да издава първите звуци и да проявява реакция към света около него - може да гука или да бърбори. След 1 година започва да казва мама, татко, баба. До 2 години детето може да съставя прости изречения от две думи като „Дай ми вода“ или „Искам ябълка“. На 3-годишна възраст речникът му е 150-200 думи и то вече използва по-сложни изречения, например „Тате, ще ям ябълка“. До 4-5-годишна възраст речта става ясна и разбираема, детето може да съставя кратки истории и да отговаря напълно на въпроси.

Важно е речникът на детето да обхваща различни категории: животни, хора, храна, цветове, части на тялото, действия и други. То трябва не само да разбира новите думи, но и да може да ги използва правилно. Ако детето може да изрази мислите си за това, което е видяло или почувствало, това е показател за неговото развитие, както по отношение на възприятието, така и по отношение на разширяващия се речников запас.

Как да разпознаем говорните проблеми в ранен етап? На какви симптоми трябва да обърнете внимание и кога трябва да се свържете с логопед?

Трябва да наблюдавате развитието на речта на детето си от най-ранна възраст. Ако се наблюдават отклонения, важно е да се свържете с логопед възможно най-рано. Например, ако до 2-3-годишна възраст не произнася прости думи и не образува фрази, това е причина за безпокойство. Ако до 3-годишна възраст не може да формулира прости изречения или след 3 години речта му остава неясна и често изкривява звуци и думи, тогава трябва да се консултирате с логопед.

Как да подобрим речника на детето?

Има ефективни методи за развитие на речника и речта на детето. Важно е да развиете умения за слушане, като четене на книги и научаване да слушате истории. Книгите трябва да са на подходяща възраст и всяка нова дума трябва да се обяснява, като същевременно се задават прости въпроси за сюжета. Така детето не само ще научи нови думи, но и ще се научи да конструира правилно изречения.

За да подобрите мисленето и да развиете речника, е полезно редовно да задавате прости въпроси: „Какво е това?“, „Какъв цвят е това?“, „Какво прави този обект?“. Подобни въпроси помагат да разберем по-добре света около нас и да разграничим характеристиките на обектите. Също така, отговаряйки на въпроси, то се научава да изразява мислите си и да изгражда по-сложни речеви структури.

Съвременните деца все повече се докосват до джаджи и това не може да не се отрази на развитието на речта им. Смартфоните и таблетите, въпреки своите образователни възможности, могат да имат както положително, така и отрицателно въздействие. Твърде ранният и чест контакт с екрана може да доведе до забавяне на говора, тъй като на тази възраст детето се нуждае повече от живо общуване, отколкото пасивно възприемане на съдържание. Намаляването на социалните взаимодействия на живо, особено през първите години от живота, може да попречи на развитието на езиковите умения.

Могат да се използват различни игри за развиване на правилно произношение на звуци и речеви умения. Например, в който трябва да повтаряте думи от снимки, да подчертавате звуци, да решавате гатанки. В процеса вие тренирате не само говорния си апарат, но и развивате паметта си.

Може ли да се повлияе изоставането в говорното развитие на детето от продължителното гледане на телевизия?

Да се ​​каже, че това е основната причина за забавяне на говора, не е съвсем вярно. Разбира се, ако седите дълго време, гледайки анимационни филми и програми, речникът на детето няма да се увеличи, тъй като на тази възраст той често е пасивен слушател. Освен това, ако ги гледа на друг език, това може да попречи на развитието на родния му език и речеви умения.

Кога може да очакваме резултати от логопедичните упражнения? Това дълъг процес ли е?

Резултатите от упражненията може да не се забелязват веднага, но при редовна работа положителни промени ще се появят след един до два месеца. В случай на тежки говорни нарушения, като значително изоставане в психо-говорното развитие, може да отнеме няколко месеца или дори повече, за да се постигне видим резултат. Тук вече е важна работата с логопед дълго и системно. С течение на времето детето ще започне да произнася звуци правилно, ще разширява речника си и ще конструира изречения, което ще покаже подобрена реч.

Каква е ролята на родителите в такава терапия?

Разбира се, изключително важна роля, тъй като развитието на речевите умения на децата не се ограничава само до работа с логопед. Родителите са активни участници в този процес, те трябва:

помощ у дома за систематично прилагане на методите, научени в клас, което насърчава консолидацията; наблюдавайте промените и напредъка в развитието на речта, информирайте логопеда за текущото състояние. Обсъждат се и резултатите от терапията, което позволява на логопеда да коригира методите на работа; мотивирайте детето да учи, стимулирайте интереса му, което има положителен ефект върху неговото развитие; създаване на езикова среда у дома, активно общуване с детето, използване на нови думи и езикови структури.

Какво казва статистиката? Увеличават ли се обажданията при логопеди?

За съжаление, статистиката показва ръст на посещенията при логопед през последните години. Това важи дори за тийнейджърите. Увеличиха се случаите на говорни нарушения при деца - дислексия, забавено говорно развитие. Нараства търсенето на логопедична помощ сред възрастните, особено по време на възстановяване от инсулт или други заболявания на нервната система.

Важно е да се знае, че речта се развива преди всичко чрез социално взаимодействие. Затова препоръчвам на родителите да ограничат времето, което детето прекарва пред телевизора и джаджите. За предпочитане изберете методи за развитие, които насърчават вашето дете да участва активно в разговори и дейности в реалния живот.

Новината е публикувана на база споразумение за обмен на информация между Fakti.bg и Kazinform

Поставете оценка:
Оценка 3 от 2 гласа.

Свързани новини