Отидете към основна версия

13 571 38

Саботира ли някой Борисов с "Витиня"?

  • тунел "витиня"-
  • ам "хемус"

Години наред тунелът работи на 50% от капацитета си, ставайки причина за километрични задръствания

Ремонтираната тръба на "Витиня" Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Започната през далечната 1974 г. магистрала „Хемус“ се превърна в събирателен образ на някои от най-лошите български черти – некомпетентност, протакане, безотговорност и разбира се невъздържане от крадене. През октомври премиерът Борисов обяви, че ще се оттегли от политиката, когато построи магистралата. Изявлението бе посрещнато с тревогата, че скоро няма да видим края на управлението на ГЕРБ.

„Хемус“ е „трудна“ магистрала. Като знаем качеството на пътните настилки на прави участъци и равен терен, нормално е да се притесним как се извършват ремонтите на сложни пътни съоръжения като виадукти и тунели. Най-малкото: имат ли нужния опит тези, които печелят поръчките за строителство и ремонт?

Ще разгледаме случая с тунела „Витиня“, за който имаме информация, че е в твърде лошо състояние. Завършен през 80-те, тунелът е строен по стара методика, а според наши източници това е най-некачествено построеният тунел у нас тогава. Така или иначе най-дългият тунел в България (1195 м) е в експлоатация, тръбата в посока от София за Варна дори беше ремонтирана през 2017 г. Лявата тръба също трябваше да бъде ремонтирана и тук идват твърде много неясноти. Неясноти, които ярко контрастират на претенциите на институциите, че процедурите са наистина открити, а с парите на данъкоплатците, както и със средствата от оперативните програми, се разполага прозрачно.

През 2015 г. АПИ обявява обществена поръчка за „Избор на изпълнител за поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации) на автомагистрален участък АМ „Хемус” от км 0+000 до км 78+554 и пътна връзка „Прелок” от км 0+000 до км 3+024, включително и принадлежащите пътни връзки, поддържане осветлението на тунели: „Витиня”, „Топли дол”, „Ечемишка” и „Правешки ханове” с обслужващите ги подстанции и далекопроводи, охрана на пътни съоръжения и принадлежности в обхвата на автомагистралата на територията на ОПУ – София и ОПУ - Ловеч, стопанисвани от АПИ”.

Изпълнител на поръчката за срок от 4 г. става „Автомагистрали“ ЕАД. В допълнителната документация, достъпна на сайта на АПИ, става ясно, че компанията сключва договори с трима подизпълнители: „Евро Алианс Инженеринг“ АД, която обаче се ангажира със строително-монтажни дейности по тунел „Ечемишка“; „ОРС-Инфраструктура“ ООД, чиято работа е по връхните конструкции и долното строене на виадукт км 41+160 – ремонт ляво платно и на виадукт км 41+400 – ремонт ляво платно; „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД с предмет на договора „Извършване на аварийни ремонтни строителни работи на връхната конструкция и долното строене на виадукт „Елешница“.

Излиза, че ремонтът на „Витиня“ поема пряко „Автомагистрали“ ЕАД. Дясната тръба обаче не е в портфолиото на компанията, а в няколко медии се появява информацията, че с ремонта на „Витиня“ е ангажирана ГБС. Тук възниква въпросът кой ремонтира лявата тръба и виждал ли е изобщо някой работници и техника през последните 3 години.

От АПИ уточниха за ФАКТИ, че подизпълнител по договора от 2015 г. е „Главболгарстрой Холдинг“ АД, а ремонтът е започнал миналата година:

„В момента се ремонтира тръбата за София. Строителството на терен започна през 2018 г. Направени са множество проучвания и експертизи и е решено да се предприемат спешни аварийни мерки. В момента в тунелната тръба се извършват аварийно-укрепителни мероприятия. Реалните дейности по ремонта на тунела за привеждането му в съответствие с Директива 2004/54/ЕО за минималните изисквания за безопасност за тунелите на трансевропейската пътна мрежа ще започнат след като е напълно готов проектът. Тогава ще се премине към модернизацията на тунелната тръба с поставянето на хидроизолация, покриване с дебел бетонен слой, поставяне на осветлението, вентилацията, тротоари, противопожарни ниши с оборудване, както и система за улавяне на опасните товари. Предвижда се ремонтните дейности да приключат през 2020 г.“

На 25 октомври 2019 г. министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова казва следното:

"Тунелите „Топли дол", „Ечемишка" и „Витиня" на „Хемус", както и „Траянови врата" на „Тракия" трябва да бъдат напълно рехабилитирани до 2021 г. През 2017 г. бяха ремонтирани тръбите в посока Варна на тунелите „Витиня" и „Ечемишка" на автомагистрала „Хемус". И те вече са с модерни системи за пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, осветление, система за светлинно водене, системи за извеждане на хората при инцидент и т.н. За „Витиня" имаме ангажимент - тъй като е дълъг над 1000 метра, да изградим освен пешеходна и транспортна връзка между двете тръби."

Само месец по-рано на 20 септември 2019 г. министър Аврамова заявява, че:

"...ремонтът на лявата тръба на тунел „Витиня“ трябва да завърши до края на 2020 г. Възложено е изработването на проект за различни видове системи на съоръжението. Към изпълнение на предвидените дейности ще се пристъпи след осигуряване на необходимия финансов ресурс от държавния бюджет. В изпълнение на европейска директива, в тунела, който е над 1000 м, трябва да бъде изпълнена и връзка между двете тръби – пешеходна и пътна за пожарни автомобили, което прави този ремонт още по-сложен."

Същият ден в отговор на въпрос от народен представител относно ремонтните дейности и ограничаване на движението по автомагистрала „Хемус“ от МРРБ потвърждават, че:

"Към днешна дата продължават ремонтните дейности на 4 обекта на АМ „Хемус“. Това са:

- Пътен тунел „Витиня“, лява тръба при км 32+260;

- Виадукт при км 19+270, с. Потоп;

- Виадукт „Коренишки дол“ при км 36+452;

- Участък „Шумен – Варна“ от км 393+500 до км 400+100 дясно платно."

Малко по-рано тази година, на 28 март 2019 г. зам.-министър Николай Нанков в Сливница пред журналисти заявява:

През тази година се очаква да приключи ремонтът на тръбата в посока София на тунел „Витиня“ на АМ „Хемус“.

За по-малко от осем месеца в публичните си изявления МРРБ измества крайния срок на ремонта на лявата тръба на „Витиня“ от 2019 г. в 2021 г. без да обяснява кое налага забавянето. Виждаме също, че последната публична информация, която дава министър Аврамова и тази, която получихме от АПИ относно годината на завършването на тунела също се разминава.

Междувременно срока на договора от 2015 г. с „Автомагистрали“ ЕАД изтича. На 28 май 2019 г. е сключено допълнително споразумение между компанията и АПИ, с което „Срокът за изпълнение на дейностите по договора се удължава до сключване на договор с участник, определен за изпълнител в резултат на проведена процедура по реда на ЗОП.“ В регистъра на Агенцията по обществени поръчки обаче няма обявена нова процедура.

За съжаление, от АПИ не получихме отговор на може би най-важния въпрос, а именно има ли и какво е становището за състоянието на „Витиня“.

Тунелът е съществен сегмент от АМ „Хемус“, чиито качество и стабилност са въпроси от национално значение. Защо обаче тунелът работи на 50% от капацитета си и защо изглежда така сякаш някой има интерес дългоочаквания и обещаван ремонт да не се случи? В най-добрия случай „Витиня“ ще продължава да генерира кошмарни тапи на скромните километри магистрала, на която премиер и министри снимат фотосесии. Сценарии обаче има и още много, съвсем различни. Като данъкоплатци сме свикнали да се чувстваме саботирани от институциите – с бюрокрация, с абсурди, с лоши ремонти, а от скоро и с режим на водата. Саботаж от страна на държавната администрация и институциите както към работниците, така и към бизнеса. В случая обаче не ухае ли на саботаж срещу правителството и срещу самия Борисов?

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 22 гласа.

Свързани новини