Грег Мафей, президент и главен изпълнителен директор на концерна Либърти Медия, заяви, че компанията е започнала да плаща авансово на някои отбори от Формула 1 пари от приходите на спорта за 2019 г., предава Clubs1.bg.
„Вече преведохме дължими плащания към определени екипи. Със сигурност не сме отворили някаква безкрайна чекова книжка. Но искаме да сме сигурни, че отборите са достатъчно платежоспособни, за да функционират, защото те са част от онова, което трябва да бъдат успешни състезания и бизнес през 2020, 2021 и след това”, обясни Мафей.
Точни суми и имена на екипите не се съобщават, но повече от половината от участниците в Гран при намалиха заплатите на служителите и пилотите си.
Някои се възползваха и от държавната подкрепа за бизнеса във Великобритания.
Интересно е, че се говори за прехвърляне на огромни средства между самите компании в структурите на Либърти, за да може да се изплатят пари към екипите, както и да се покрие дължимата част от заема за закупуването на Формула 1 преди няколко години от CVC Кепитъл Партнърс. Вероятно се планира част от сумата ($1,4 млрд.) да се използва и за организирането на състезания. ФИА и Либърти се трудят по съставянето на календар за втората половина на 2020 г. Промоутъри по отделни трасета са готови да приемат F1 стартове без публика, но за това им е необходима помощ. Причината е, че те реално получават като приход единствено парите от билети. Това означава, че Либърти трябва да помогне при финансирането на организацията.
За американската компания провеждането на състезания и приходите от телевизионни права са жизнено важни.
Мафей обаче бе категоричен, че се готвят и за пълен провал на сезона:
„Работим по различни сценарии за F1 – състезания без зрители, календар, който ще включва между 15 и 18 надпревари, но също така и възможността тази година да няма Гран при”, категоричен бе Мафей. „Изправени сме пред няколко предизвикателства да започнем сезон във Формула 1. Чейс (Кери, главният изпълнителен директор на F1 – б.а.) и неговият екип представиха различни сценарии. В момента нямаме гаранции за нищо. Само когато имаме зелена светлина от властите можем да започнем сезона.”
Междувременно шефът на Макларън Зак Браун направи поредното остро изказване срещу упорството на Ферари да се съгласи с намаляването на бюджетите, което според него може да бъде жизнено важно дори за тим като неговия „Не ми се иска да си тръгват от спорта. Би било ужасно който и да е да отпадне. Със сигурност не бихме искали да се случи нещо подобно. Но въпреки това смятам, че спортът ще оцелее и с 18 автомобила на решетката”, заяви американецът. „Мисля, че има и други производители на задвижващи системи, които биха могли да покрият двата екипа, получаващи в момента агрегати от тях. Така че да, мисля, че бихме могли да се справим и без Ферари.
„От друга страна обаче, мисля, че ако се спрем на прекомерно висока стойност на бюджетните тавани, това в крайна сметка ще извади от спорта много други, които сега бъркат в джобовете си, за да инвестират във Формула 1. Не мисля, че тя ще е оцелее с 14 автомобила. Мисля, че 16 ще са на ръба, с 18 може да стане. Да, смятам, че спорът би оцелял без тях, но наистина предпочитам да останат. Ще е по-добре с тях, отколкото без тях.”
Американецът поясни още, че всъщност акционерите в Макларън са „изключително разочаровани от сегашното състояние на Формула 1”. Те смятат, че Гран при просто трябва да стане по-рентабилна.
„Те са готови да инвестират в спорта, защото това има чудесен ефект върху нашата компания като производител на автомобили”, откровен е Браун. „Но бях помолен да им представя глобална платформа за автомобилен спорт, в който Формула 1 е върхът на айсберга. Точно паради тази причина ние настояваме толкова силно (за по-малки разходи). Не искам да се върна и да говоря какви са алтернативите, ако можем в дългосрочен план да бъдем конкурентоспособни, а не да участваме в спорт, в който просто губим значителна сума пари и това не си струва инвестицията.”