Популярността на електромобилите расте с всяка изминала година, но производителите незнайно защо неглижират опаковката, в която пристигат модерните технологии и екологията. С дребни изключения най-продаваните нови коли на ток приличат на рисувани от 3-годишно дете.
Когато я купува, украинският собственик на тази класическа Волга не планира нищо повече от качествена реставрация. Докато обработва каросерията обаче, човекът решава, че от ГАЗ-21 би се получил електромобил с чудесен дизайн. След няколко месеца в работа и очакване на нужните части антиката с модерно задвижване вече е получила сертификат и скоро ще бъде регистрирана, разказва autocentre.ua.
Съживената с ток съветска класика черпи енергия от 29 йон-литиеви батерии TS-LFP с по 260 Ач всяка. Произведени са от Thunder Sky Batteries и са монтирани под предния капак и в багажника. Избрани са заради ниската си цена и приемливото тегло от 9 кг.
Сумарното напрежение на акумулаторния блок достига 104.4 волта, а капацитетът - 27 кВтч. Електрифицираният ГАЗ-21 трудно може да мери сили с еталоните в жанра по динамични характеристики и автономен пробег, но 85 км с едно зареждане при средна скорост 50 км/ч са нелоши показатели за гаражна разработка.
Работата на батериите се управлява със система GT BMS, също произведена от Thunder Sky. Информацията за текущото състояние на акумулаторния блок (температура, напрежение и оставащ пробег) се показва на сензорен екран, монтиран на трансмисионния тунел под арматурното табло.
"Сърцето" на електрическата Волга е разположено в предния кош под батериите. Електромоторът с постоянен ток Warp11 развива номинална мощност 30 кВт (максимална 90 кВт). Въртящият момент от 230 Нм се предава на задните колела през оригиналната тристепенна трансмисия, свързана с двигателя със зъбчата предавка.
Максималната скорост е ограничена на 90 км за пестене на енергия. За зареждане са предвидени две устройства. Със стационарното зарядно с мощно 9 кВт акумулаторите възстановяват капацитета си за 4-5 часа.
За зареждане далеч от дома собственикът е монтирал на борда 2-киловатово устройство, което се включва към 220-волтови контакти. С него обаче процесът на зареждане отнема между 8 и 10 часа.
Украинският ентусиаст е успял да съхрани напълно оригиналния вид на ГАЗ-21. За трансформацията подсказва само мониторът, светодиодната подсветка на приборния панел и подменените с амперметър и волтметър датчици за количеството на горивото и заряда на акумулатора.
Салонът се отоплява с калориферче с мощност 800 Вт, монтирано на мястото на оригиналното парно. За осветление се ползват светодиоди, захранвани от преобразувател на напрежението от бордовата мрежа от 100 на 12 волта.
Електрическата Волга тежи 1 600 кг и очевидно няма спринтьорски заложби. Благодарение на 230-те Нм, достъпни при 0 об/мин, обаче движението в градския трафик е песен, твърди собственикът.
Той е вложил в проекта около $25 000 и за рентабилност надали може да се говори. Комбинацията от ретро дизайн и екология обаче си струва всяка вложена стотинка, убеден е украинецът.