Отидете към основна версия

6 205 13

Гумите на бъдещето ще са умни

  • гуми-
  • технологии-
  • автомобили

Шофьорите искат гуми, които да реагират на метеорологичните условия

Все повече смарт технологии биват интегрирани в автомобилите. Изкуственият интелект може да реагира по-бързо от хората, а той започва да бъде използван и при автомобилните гуми. Потребителите особено се интересуват от това гумите им да се адаптират към различни условия, като използват сензорни технологии. Според проучване, поръчано от Nokian Tyres, 34% от европейските шофьори се надяват, че в бъдеще черните гумени "обувки" на техните автомобили ще реагират на метеорологичните условия.

Интернетът на нещата (-IoT) бързо навлиза в повечето потребителски продукти. На практика, това означава, че предметите са оборудвани със сензори, които могат да измерват, идентифицират и реагират на промените в заобикалящата ги среда. Леглото със сензори може да следи качеството на съня ви, а умните дрехи могат да се охлаждат или затоплят, когато е необходимо.

Умната гума пък може да контролира както собственото си състояние, така и заобикалящата я среда, по-бързо и по повече начини, отколкото шофьорът.

„Сензорите в гумата могат да измерят дълбочината и износването на протектора и да предупредят шофьора, когато има нужда от нови гуми, или да предложат предните да бъдат сменени със задните, с цел да се уеднакви износването и да се удължи експлоатационният им живот.“, казва Теему Соини, отговарящ за новите технологии в Nokian Tyres.

Умни решения на хоризонта

В първата вълна смарт технологии, сензорите инсталирани в гумите ще измерват различни променливи величини и ще изпращат информацията към шофьора, директно към системите на борда на автомобила или към мобилното устройство на водача. Истинската умна гума обаче е тази, която може да реагира на получената от сензора информация, без да е нужна намеса от страна на шофьора.

„Тези гуми ще могат автоматично да се адаптират към метеорологичните и пътните условия като променят шарката на протектора, например. В дъждовно време каналите, които съхраняват и отвеждат водата, могат да увеличат обема си и по този начин да намалят риска от аквапланинг.“

Индустрията на автомобилните гуми вече е направила първите стъпки към умните гуми, и сензорите вече са често използвани за измервани на налягането в гумите. Истински смарт технологии в този сектор обаче все още не са налице.

„Към момента, има много малко умни приложения от следващо поколение в гумите за леки автомобили, но това със сигурност ще се промени през следващите пет години, а премиум гумите, определено ще предлагат решения за подпомагане на водача. Гумите, способни да реагират автоматично, са все още нещо от бъдещето.“, смята Соини.

За да се превърне това в реалност, има нужда от редица нововъведения, като например, това да направим сензорите трайни и достатъчно безопасни по време не продължителното натоварване, на което са подложени, както и да превърнем умните технологии в естествена част от масовия производствен процес на автомобилните гуми.

Сигурността на първо място в развитието
Наред с умните гуми, потребителите искат безопасни гуми. Според проучването на Nokian Tyres, почти всеки втори водач би направил гумите по-безопасни, отколкото са сега.

Гумите са основен фактор за безопасност. Четири възглавнички с размер малко по-голям от длан са единствената точка на контакт с повърхността на пътя, и тяхната основна задача е безопасно да ви отведат там, където отивате, независимо от времето или пътните условия.

Днешните висококачествени гуми са изключително безопасни. Въпреки това, винаги има място за подобрение. Продължителното развитие и безкомпромисните тестове са ключови за това.

За в бъдеще, бих желал гумите ми да…

1. бъдат по-безопасни 44% (всички държави)
Германия 34%, Италия 51%, Франция 30%, Чехия 50%, Полша 56%
2. използват сензорна технология, за да се адаптират към различни условия 34% (всички държави)
Германия 30%, Италия 40%, Франция 35%, Чехия 28%, Полша 35%
3. елиминират нуждата от сезонна смяна 33% (всички държави)
Германия 35%, Италия 30%, Франция 40%, Чехия 28%, Полша 34%
4. се износват по-бавно отколкото в момента 25% (всички държави)
Германия 27%, Италия 19%, Франция 21%, Чехия 33%, Полша 25%
5. търкалят се леко, спестяват гориво, и следователно удължават пробега на електрическия ми автомобил 23% (всички държави)
Германия 28%, Италия 23%, Франция 19%, Чехия 24%, Полша 21%
6. са непробиваеми и се поправят сами 22% (всички държави)
Германия 19%, Италия 20%, Франция 17%, Чехия 25%, Полша 31%

*Данните са базирани на отговорите на 4 100 души участвали в проучване на Nokian Tyres проведено между декември 2018 и януари 2019. Проучването се е провело онлайн от yougov, маркетингова компания за изследвания на пазара.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Фенер, работещ със... солена вода

    Милеете за околната среда, но в същото време не искате да се откажете от предимствата на цивилизацията, включително осветлението? Тогава за вас е подх ...
    10.03.2022
    4 547
    5
  • Скъпи или евтини гуми да изберем?

    Отговорът на този въпрос не е еднозначен, но предвид финансовото състояние на средностатистическия българин, той по-скоро клони към т.нар. гуми от &qu ...
    29.03.2019
    77 992
    73
  • Купуват ли си българите нови гуми?

    Времето за смяна на зимните гуми с летни наближава и немалко шофьори са изправени пред дилемата - да сложат гумите от миналото лято или да купят нови. ...
    26.03.2019
    37 521
    73