Някои шофьори са сигурни, че горният капак на двигателя в моторния отсек не играе никаква роля и е направен изключително с декоративни функции, както и за топло и шумоизолация. Ето защо, още по време на първия ремонт на колата, много собственици на по-нови автомобили премахват пластмасовия корпус и забравят за неговото съществуване. Прави ли са обаче в преценката си?
Много от автомобилистите се оплакват, че капакът на двигателя на съвременните модели затруднява бързата смяна на свещи, например и не позволява визуално да се провери състоянието на двигателя. Също така не позволява навреме да се открият течове на масло и други технически проблеми, видими с просто око. В резултат на това те отстраняват пластмасовите капаци над мотора.
Автомобилните производители обаче не правят нищо просто ей така. Те винаги се стремят да намаляват разходите си и никога не инсталират ненужни части в превозните си средства. Пластмасовият капак предпазва мотора от мръсотия и влага, които влизат в отделението на двигателя през радиаторната решетка. Голям брой сензори и електронни устройства изискват чистота и именно те са скрити под този капак.
В допълнение, капакът предпазва ел. системата от изтичане на вода от каналите за източване, когато те се запушат. Той предпазва проводниците с високо напрежение, бобините за запалване и други електрически устройства от възможна влага и риск от късо съединение.
Но основната функция на капака е да предпазва от неоторизиран достъп. Производителите са на мнение, че модерната кола не трябва да се ремонтира от собственика, както беше в края на миналия век. Ето защо производителите на автомобили се опитват нарочно да затруднят достъпа на неквалифицирани майстори до силовия агрегат. Те смятат, че с неумели действия лаиците могат да навредят и на себе си, и на колата.
По същата причина, по време на гаранционното обслужване, на собственика не е разрешен достъп до механизмите на автомобила. Високоволтовите проводници дават силен ток по време на работа на двигателя и ако бъдат докоснати от любопитен младеж, който току-що е седнал зад волана, резултатът може да бъде изключително неприятен за него.
Освен това капакът покрива механизма за синхронизация и ремъците. Трудно е да ги достигнеш под прикритието. Капакът предотвратява навлизането на чужди предмети в механизма (има случаи, когато парцали, отвертки и други предмети, оставени в двигателното отделение от водачите, попадат в него).
Понастоящем в Съединените щати и Европа такава защита е абсолютно задължителна. Законът е такъв, защото в миналото имаше и редица съдебни дела от жертви, искащи обезщетение от производителите на автомобили за вреди, причинени от откритите части на двигателя.
По този начин пластмасовият капак на двигателното отделение предпазва човек от токови удари от кабелите с високо напрежение, когато двигателят работи, от изгаряния от горещите изпускателни тръби, а също така затваря турбината, която се загрява до няколкостотин градуса по време на работа. Като цяло всички опасни части на машината са покрити с термозащитни капаци.
Всяко сваляне на капака от самия водач се счита за неразрешена намеса на автомобилиста в конструкцията на превозното средство и може, в случай на последващи повреди, да доведе до лишаване от гаранционно обслужване на превозното средство. Поради тази причина въпросните пластмасови капаци се пломбират в сервизите, докато колата е гаранционна.
При обслужване на модерен автомобил собствениците имат право да извършват само три действия в двигателното отделение. Това е проверка на нивото на маслото с помощта на измервателната пръчка, добавяне на масло, както и пълнене на резервоара за миене на ветроупорното стъкло с течност за чистачки. Позволено е и да се сменят изгорели крушки на фаровете.