Както знаете, в мразовития сезон компонентите и възлите на автомобила са подложени на особен стрес. За да улесните живота на системите на автомобила и да удължите експлоатационния му живот, е необходимо да се подлагате навременна поддръжка, редовно да проверявате нивата на работещите течности, внимателно да наблюдавате поведението на колата и също така да следите стила си на шофиране - по-специално, да поддържате правилните обороти на двигателя.
Като начало нека си припомним, че оптималните обороти в един бензинов двигател - тези, с които се постига максималната еластичност на силовия агрегат - се считат оборотите в диапазона от 50-70 % от пика. И ако на автомобили с два педала (с автоматик, робот или вариатор) процесът на смяна на оборотите е обвързан само с интензивността на натискане на педала на газта, то при механичните трансмисии е възможно и дори е необходимо да поддържате въпросните оптимални обороти в норма.
Ако вземем за пример 1.6-литров бензинов двигател със мощност от 123 к.с., то измерванията на стенд показват, че стойностите от 2500 до 4000 об/мин са оптимални за представянето на този двигател. Тоест оборотите, най-близки до пика на максималния въртящ момент. В процентно изражение това е гореспоменатия диапазон от 50 до 70%.
Какво се случва, ако редовно карате на прекалено ниски или високи обороти?
Техническите експерти са на мнение, че по време на продължителна и редовна работа на автомобила с ниски обороти, близки до тези на празния ход, електронният блок за управление трябва да регулира образуването на сместа твърде често, което води до повишено натоварване на устройствата за неутрализация на отработените газове (катализатор или филтър за твърди частици).
На свой ред, поддържането на високи обороти за дълго време (повече от половин час) е изпълнено с повишено температурно натоварване на елементите на горивната система и силовия агрегат, което важи особено през лятото. В допълнение, при високи обороти също се увеличава разхода на гориво и се увеличава нивото на замърсяване на околната среда от изгорелите газове и емисиите на двигателя. И това е само малка част от възможните неприятни последици.