Както знаете, в мразовития сезон компонентите и възлите на автомобила са подложени на особен стрес. За да улесните живота на системите на автомобила и да удължите експлоатационния му живот, е необходимо да се подлагате навременна поддръжка, редовно да проверявате нивата на работещите течности, внимателно да наблюдавате поведението на колата и също така да следите стила си на шофиране - по-специално, да поддържате правилните обороти на двигателя.
Като начало нека си припомним, че оптималните обороти в един бензинов двигател - тези, с които се постига максималната еластичност на силовия агрегат - се считат оборотите в диапазона от 50-70 % от пика. И ако на автомобили с два педала (с автоматик, робот или вариатор) процесът на смяна на оборотите е обвързан само с интензивността на натискане на педала на газта, то при механичните трансмисии е възможно и дори е необходимо да поддържате въпросните оптимални обороти в норма.
Ако вземем за пример 1.6-литров бензинов двигател със мощност от 123 к.с., то измерванията на стенд показват, че стойностите от 2500 до 4000 об/мин са оптимални за представянето на този двигател. Тоест оборотите, най-близки до пика на максималния въртящ момент. В процентно изражение това е гореспоменатия диапазон от 50 до 70%.
Какво се случва, ако редовно карате на прекалено ниски или високи обороти?
Техническите експерти са на мнение, че по време на продължителна и редовна работа на автомобила с ниски обороти, близки до тези на празния ход, електронният блок за управление трябва да регулира образуването на сместа твърде често, което води до повишено натоварване на устройствата за неутрализация на отработените газове (катализатор или филтър за твърди частици).
На свой ред, поддържането на високи обороти за дълго време (повече от половин час) е изпълнено с повишено температурно натоварване на елементите на горивната система и силовия агрегат, което важи особено през лятото. В допълнение, при високи обороти също се увеличава разхода на гориво и се увеличава нивото на замърсяване на околната среда от изгорелите газове и емисиите на двигателя. И това е само малка част от възможните неприятни последици.
Коментиран от #2
-72 +23
До коментар #1 от "Гост":
Ако пикът на въртящия момент е 4000 оборота (бензинов двигател, 2.0, 150 к.с.), означава ли че е добре да караме с около 3500 оборота предимно?
Коментиран от #44
-4 +56
-3 +103
-3 +108
-29 +40
-5 +90
-8 +40
-5 +67
Коментиран от #10
-8 +77
До коментар #9 от "Карач":
имам 1,4 , бензин, 120 к.с. На 6та скорост е на 3000 оборота при 120км.ч. Зависи си от конкретния мотор.
-2 +37
Коментиран от #26
-4 +55
Тотално скапване на двигателя.
При свръхвисоки е нужно единствено качествено масло.
Коментиран от #23
-14 +24
Позната кара служебен автомобил в градско единствено до 3та скорост и се чуди защо по Цариградско колата ръмжи яко.
-3 +29
-3 +31
Рокох ти мале, да си додеш на село, да си гледаш козичките, че мале, тейкото е много ядосан, дека ни срамиш пред ората,. мале.
Статията ти мале е требвало да вика "оти ми дадоа книжка, кат сам толку просто"
-6 +24
Всичко е въпрос на усет и интелект. Интернета не помага ни за едното, нито за другото.
-1 +50
Коментиран от #42
-5 +11
-13 +38
-7 +15
-11 +16
-13 +7
-4 +24
До коментар #12 от "Некой си":
Не разбрах когато това което си казал е правилно защо нашите" многознаещи" по-точно малоумните са те оценили отрицателно.Що за за идиотизъм ? Вместо да се учат те които нямат понятие от това което е казано . Те оценяват ?.
Коментиран от #30
-6 +5
-4 +17
-3 +27
До коментар #11 от "оня с коня":
100% подкрепям, и двигателят, и цялата кола постоянно ви говорят, казват ви какво им е добре и какво не, едни коли искат да ги пържиш и се радват, други се сърдят и искат спокоен ход, научете се да разбирате какво ви казва колата и никога няма да има нужда да четете статии и да анализирате диаграми.
-0 +37
-3 +7
-0 +16
Показах му тая статия и ме пусна.
-6 +27
До коментар #23 от "ела":
Хора, които се образоват от фейса и от аверчетата в кафенето, не са фактор , освен пред аверчетата в кафенето.
Няма да им се връзваш, я!
-0 +6
-0 +3
Коментиран от #34, #41
-1 +13
-0 +6
До коментар #32 от "159":
НАучете се да усещате автомобила си. Ако го усещате, то той ще ви каже как му е най-добре. Със стрелки, часовници и рецепти, не се управлява машина. Всеки един атомобил си има негова си нужда. Дори това да са два автомобили от един и същи модел.
На мен ми е добре от пастърма, но не ми носи вино. На теб ти носи вино, но от соленото не ти е добре. А инак, като ни гледаш сме набори, еднакво тежим и дори си приличаме.
-1 +18
-1 +14
-0 +16
Коментиран от #38, #45
-0 +8
До коментар #37 от "333":
Натоварва ги парично, но термично...едва ли!
-0 +8
-3 +7
-0 +3
До коментар #32 от "159":
Не точно, предпочитам да сменям на малко над 2000 и да поддържам тези обороти около 2000 . Говорим за градско. Тойотата ми се чувства най-добре около 2000об. Мога и на по-ниски обороти да я карам, защото съм на газ и колата си "поема" и на 1200 - 1300 , но няма смисъл. Пробвал съм и такова каране (на ниски обороти) , икономия няма някаква забележима.
-1 +4
До коментар #17 от "Пора":
Спокойно,насън,винаги има рестарт
-0 +0
До коментар #2 от "Читател":
Не, но не е добре и да мъчиш двигателя с обороти под 1500. Само когато искаш сила връщаш две предавки, 5к оборота, газ, и най-димящата печка на коментатор 1 остава отзад.
-2 +2
До коментар #37 от "333":
Получава се т. н. Lugging. Т. е. ако до момента си карал с 1500 об и натиснеш газта додолу рязко повишаваш температурата в горивната камера за сметка на по-студения блок. Затова е хубаво преди да настъпиш (примерно да изпревариш камион зад който си карал дълго време) да свалиш една предавка още докато си зад камиона, и ако се налага още една преди самото изпреварване.
-1 +2