Дори за съветските войници зимата на 1941-1942 г. се оказва най-сериозното изпитание. И все пак руснаците са свикнали със студа, докато Вермахтът трябва да изпита за първи път всички „прелести“ на истинска руска зима на собствен гръб. Много германски ветерани, оцелели през Втората световна война и участвали в битките на източния фронт, си спомнят с ужас не само за „руската зима“, но и за трудностите, с които е свързан процесът на извличане и поддържане на топлина.
Що се отнася до германските танкове, до 1944 г. не е имало опити да се монтират печки или нагреватели в тях. Първият танк, на който се появява поне някакъв вид отоплителна система, е Panzer V - "Пантера". Вярно е, че бързо след това военните дейности на Германия приключват и много малко такива танкове са оборудвани със заветната печка. И всичко това, защото през 1944 г. на Вермахтът вече не му е до технологични изкушения. Те трябва да пестят от всичко възможно поради изчерпването на ресурсите на Райха и постоянните бомбардировки от страна на Съюзниците.
Най-лесният и ефективен начин да се стопли танк е да се използва двигателя на превозното средство. Както може би се досещате, топлината идва от именно от мотора. Проблемът е, че двигателният отсек при повечето модели Panzer е ограден със специална стена. Тя е инсталирана с цел повишаване на пожарната безопасност на танка, но при -15 градуса по Целзий се превръща в проклятие за екипажа. Затова немските танкисти започват масово да пробиват дупки в защитната преграда и да вкарват там маркучи, така че поне малко горещ въздух да може да попадне от двигателното отделение в бойното.
Освен това са използвани керосинови горелки, бункерни керосинови лампи и химически източници на топлина. Ефектът от първите две е много съмнителен. Освен това керосиновите лампи са забранени за използване от танкисти, тъй като представляват голяма опасност вътре в танка. Химическите приспособления затоплят достатъчно добре, но рядко попадат в ръцете на танкисти, тъй като са предназначени предимно за шофьори на камиони. Така, пробиването на дупки в огнеопорната стена остава единственият начин за отопление на кабината на германските танкове.