Отидете към основна версия

2 932 4

Бет Наш и Хашем Ал Гайли - почти платиненото минало и почти космическото бъдеще на авиацията

  • космос-
  • авиация-
  • хашем ал гайли-
  • бет наш

Изкуствен интелект в командната зала ще успява дори да прогнозира турбуленциите и да задейства механизъм за превенцията им

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Какво е общото между 86-годишната американка Бет Наш и 31-годишния йеменец Хашем Ал Гайли, за които тези дни се заговори много в редица западни медии като "Тайм”, "Ей Би Си”, "Си Ен Ен", "Индипентънт” или "Слейт”? На пръв поглед предвид разликата във възрастта или националността им нищо не свързва двете горещи имена в новинарския поток. Двамата дори не се познават. Поне за момента. Но предвид това, с което се занимават, те вероятно с удоволствие биха се впуснали в задълбочен разговор, ако им се отдаде възможност да се запознаят. Бет Наш и Хашем Ал Гайли са всъщност почти платиненото минало и почти космическото бъдеще на авиацията.

Американката Бет Наш е родена на 31 декември през 1935 г. В края на юни тя бе призната от "Книгата за рекордите на Гинес” за най-възрастната действаща стюардеса в света. На 86 години Бет Наш продължава да се занимава с професията си и на 4 ноември тази година ще отбележи 65 години кариера. Самата Бет се шегува, че както британската кралица Елизабет Втора отбеляза тази година своя платинен юбилей (70 години на британския престол), така и тя самата сега ще има свой почти платинен юбилей като стюардеса.

Бет Наш се запалва по летенето като тийнейджърка. Още при първото пътуване със самолет, тя си обещава, че ще се занимава с нещо, което ще ѝ позволи да лети често. През 1957 г., когато е на 22 години, започва кариерата си на стюардеса. И така до днес, когато става доайен в света на стюардесите по възраст и по стаж. Противно на пилотите от гражданските авиокомпании, които са принудени да се пенсионират в САЩ на 65 години, стюардесите имат правото да продължат да изпълняват професията си дори и да са прехвърлили тази възрастова граница. Достатъчно е да участват редовно в подготовката на нови кадри за професията, в съответствие с правилата на Управлението за гражданско въздухоплаване на САЩ.

Бет Наш си спомня, че в началото на кариерата си, пътниците не е трябвало да правят резервации за полетите, а са купували директно билетите от стюардесите, преди да се качат в самолета, както се плаща на шофьор на автобус или на ватман на трамвай. Така например за полет между Ню Йорк и Вашингтон пътниците са връчвали на Бет сумата от 12 долара. Застраховките за пътуване пък се взимали от специални автомати. Бет си спомня също, че едно време стюардесите раздавали цигари и кибрит на пасажерите в самолетите.

Като стюардеса в началото на кариерата си, Бет Наш била редовно следена от работодателя си, който искал да се увери, че тя не живее с някого. По онова време стюардесите били задължени да бъдат неомъжени. Преди всеки полет освен това Бет била претегляна. "Трябваше да сме с определен ръст и тегло. Това беше ужасно. Когато човек натрупа няколко килца, трябваше да продължи да се претегля редовно и ако не ги свали, го лишаваха от заплата”, разказва Бет.

Кариерата си американката започва в авиокомпания "Ийстърн еър лайнс”, преди тя да бъде купена през 1989 г. от милиардера Доналд Тръмп. След поредица от сливания на компанията, в крайна сметка фалира две години по-късно, припомня "Слейт”. За кратко Бет Наш работи и за компанията "Тръмп шатъл”, а след това е наета от американския гигант във въздухоплаването "Америкън еърлайнс”.

Сега Бет Наш лети регулярно между Ню Йорк, Вашингтон и Бостън. Тя има възможност да избира по маршрута заради дългия си стаж, но признава, че обича споменатите направления. Това ѝ позволява да се прибира у дома в Бостън всяка вечер, където я чака синът ѝ, който е инвалид и за когото тя се грижи и до днес сама.

Бет Наш е ветеран в летенето със самолети "„Кони” ( известен и като "Локхийд констелейшън”), "Локхийд електрас”, "Боинг 727” и "Ди Си 7”. Тя има сертификат за летене и с машини "Еърбъс А319”, "Еърбъс А320” и "Еърбъс А 321”. Неотдавна е получила и сертификат за летене с "Ембрайър Е-190”. Признава, че най-любимите ѝ модели самолети, с които е летяла, са "Боинг 727” и "Кони”.

По време на полетите Бет Наш е обслужвала и видни личности, сред които и Джаки Кенеди. Когато я питат за спомените ѝ за ВИП персони, с които е летяла, тя се въздържа обаче да изброява имена и да се опитва да прави класации с кои знаменитости е най-приятно да се лети.

Бет Наш все още не разкрива и как ще отбележи 65-годишния си юбилей като стюардеса. Но преди пет години, когато се навършиха 60 години от началото на кариерата ѝ, нейната авиокомпания "Америкън еърлайнс” отбеляза този диамантен юбилей с дарение в размер на 10 000 долара за хранителната банка на Католическата църква "Свето сърце”, към която Бет Наш редовно работи като доброволец през свободното си време.

Ветеранката сред стюардесите споделя, че ще продължи да лети, докогато здравето ѝ го позволи. А ако тези дни тя е обърнала внимание на информациите в редица медии за изобретението на йеменския инженер Хашем Ал Гайли, тя би си пожелала и да има възможност да лети на неговия самолет.

Защото Ал Гайли, който е роден на 11 август 1990 г. и е учил в университетите в Пешавар, в Пакистан, и в Бремен, в Германия, представи в ЮТюб проекта си за футуристичен летящ хотел, който ще бъде захранван от 20 ядрени двигателя. Концептуалната машина е наречена "Небесен круиз” (“Sky Cruise”) и ще може да остане във въздуха седмици, ако не и месеци. Така, де факто, Хашем Ал Гайли - който е специалист по научна комуникация и създател на видеа, помагащи популяризирането на науката, за да стане по-достъпна и разбираема за обикновените хора – постави началото на дебата за бъдещето на авиацията.

В "Небесния круиз” на Ал Гайли ще могат да живеят по едно и също време до 5000 души, в това число и екипажът. Те ще бъдат откарвани до огромната машина с традиционни самолети. Зареждането с продоволствия и поддръжката на летателния обект ще става също във въздуха, чрез самолети. Във футуристичния летящ хотел ще има ресторанти, мол, киносалони, спортни зали, басейни, спа центрове, клиника, огромно фоайе с 360-градусова панорама.

Всичко това дори няма да има нужда от пилоти, а ще се управлява автоматизирано. Изкуствен интелект в командната зала ще успява дори да прогнозира турбуленциите и да задейства механизъм за превенцията им.

Йеменският специалист казва, че се е вдъхновил за идеята от Тони Холмстен - концептуален артист, режисьор, илюстратор, работещ в сектора на видеоигрите. Преди няколко години той нахвърлил първи щрихи на сходен летящ обект. Сега йеменският инженер ги е съчетал с триизмерния проект на специалиста от Дюселдорф по триизмерно моделиране Александър Тужиков, който той откупил. Така се е стигнало до видеото, илюстриращо какво ще представлява летящият хотел „Небесен круиз”, коментирано от редица медии през изминалата седмица редом с юбилея на Бет Наш.

Но не бива да се забравя обаче, че Бет Наш и Хашем Ал Гайли може и да пораждат сега размисли за миналото и бъдещето на гражданското въздухоплаване, но всичко това се случва на фона на едно доста хаотично лято за пътуването по въздух, белязано от възобновен след коронавирусната пандемия наплив на туристи, но и от недостиг на персонал в авиокомпаниите и по летищата, от стачки, от системни закъснения и анулирания на полети, било то на нискотарифни или на редовни авиокомпании, както в Европа, така и в други части на света. Всичко това накара много хора да погледнат с голяма носталгия към спокойното минало, в което Бет Наш е продавала директно на пътниците билети за самолети, все едно че са билети за кинопрожекция. Авиационният хаос накара хората и да бленуват „проектът за бягство от земята” на Хашем Ал Гайли да успее да се реализира и мултиплицира в едно по-обозримо бъдеще.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 13 гласа.

Свързани новини