F-16 е еднодвигателен и многоцелеви реактивен самолет, който може да изпълнява мисии въздух-въздух и наземни атаки. САЩ наричат F-16 "сравнително евтина оръжейна система с висока производителност", като около 2200 такива самолета са активни в света през тази година, което ги прави най-популярния боен самолет с 15% от световния флот, изяснява в анализ Си Ен Ен.
Украйна очаква да получи по-стари версии на F-16, които разполагат с модернизирана авиониката и софтуер. Тъй като западните нации разполагат с излишък от F-16, предлагайки незабавна наличност и добра логистична поддръжка, това е икономически и логистично предпочитаемият вариант за Украйна.
Въпреки че има други по-способни самолети като F-35, F/A-18 и Rafale, които не са достъпни за прехвърляне, Шведският Grippen е отличен пример за самолет с високи бойни способности, лесна поддръжка и операционна гъвкавост.
Нидерландия също предлага успешен пример с модернизирани F-16, които разполагат с модерни радари и авионика и могат да използват съвременно оръжие.
Поддръжка на F-16: Предизвикателство за Украйна
Анализаторите отбелязват, че въпреки голямото количество активни F-16 в света, което подразбира наличието на логистична пътека и резервни части, обучението на персонала за поддръжка може да отнеме повече време от обучението на пилоти.
Доклад на Конгреса указва, че за придобиване на пълна квалификация в поддръжката, поддръжащият от ВВС на САЩ има нужда от една година опит на работното място след 133-дневно обучение. Също така се посочва, че F-16 изискват интензивна поддръжка, с до 16 часа поддръжка за час полетно време.
Въпреки че украинските пилоти на реактивни изтребители са показали своите умения, научаването на ефективното използване на F-16 в динамична заплаха може да отнеме години. Многогодишен процес е необходим за усвояването на тактическите възможности на F-16, като се увеличава броят на управляваните самолети.
Припомняме, че администрацията на американския президент Джо Байдън е сигнализирала на европейските съюзници, че Съединените щати ще им позволят да прехвърлят американски изтребители F-16 в Украйна, съобщи CNN, позовавайки се на свои източници.
По-рано, поради отказа да достави самолети, Белият дом беше изправен пред натиск не само от европейските страни, които подкрепят Украйна, но и от членовете на Конгреса на САЩ.
Съединените щати не възнамеряват сами да изпращат самолети, но няма да се противопоставят на доставката на F-16 на Украйна от други страни, казаха анонимни служители пред CNN. Според тях обаче все още няма постъпили официални искания в тази връзка.
Предизвикателства при базирането на украински F-16
Анализаторите от RAND Corp. посочват, че базирането на украинските F-16 може да се сблъска със сложности поради липса на писти в изправно състояние. Украйна може да се наложи да преасфалтира и разшири няколко писти, което може да привлече вниманието на Русия. Тактическите руски атаки може да попречат на украинските F-16 да летят, ако само няколко летища са налични и са известни места.
Освен логистичните предизвикателства, Украйна също трябва да разполага с подходящо въоръжение, за да бъде ефективна срещу руските изтребители, като Су-25 и МиГ-31. Доклад на Конгреса на САЩ посочва, че предимствата от внедряването на западни изтребители като F-16 за постигане на въздушно превъзходство са възможни само при съчетаването им с големи количества западни боеприпаси.
Също така, модерното западно въоръжение за F-16 е скъпо, като например една усъвършенствана ракета AMRAAM струва около 1,2 милиона долара и изисква около две години за производство. Макар САЩ да могат да предоставят AMRAAM и други оръжия от своите запаси, продължителните времена за производство представляват риск от изчерпване на собствените им резерви в случай на конфликт, включващ пряка американска ангажираност.
Украйна и въвеждането на F-16: Политически и оперативни предизвикателства
Въпреки недостатъците на F-16, в Украйна се води политическа война, където победите в бойното пространство са от съществено значение. Доставката на F-16 в Украйна ще служи като демонстрация на силно политическо и дипломатическо сътрудничество между НАТО и западните страни.
Според експертите, Украйна трябва да планира дългосрочно. Тъй като заместници за съществуващите съветски самолети вече не са достъпни поради износване или загуба в битки, украинските военно-въздушни сили се нуждаят от нови самолети за бъдещите им задачи в областта на противовъздушната отбрана.
Преходът към западна флота има смисъл и представлява логична стъпка за Украйна. Въпреки това, войната в Украйна не показва признаци за скорошен край и настоящите пилоти на F-16 не виждат, че самолетите ще променят хода на конфликта. Въвеждането на украинските F-16 ще подобри морала и ще добави ограничени бойни способности, но не може само по себе си да промени изхода на войната.
Така че, въпреки предимствата, политическите и оперативни предизвикателства остават пред Украйна във въвеждането на F-16 в бойните условия.