Германия официално е имала в миналото съвместни програми с Китай за военно обучение. Обмяната на технически и тактически опит между военните на различни държави е по-скоро обичайна практика. А пренасянето на уникалния опит на военнослужещите в частния сектор, след като те се пенсионират, също не е необичайно.
Но когато говорим за Китай, нещата изглеждат по-различно. Това си личи и от острите реакции след публикация, която хвърли светлина върху нещо, което до неотдавна е било обикновена практика. "Шепа" пенсионирани пилоти от германските военновъздушни сили (ВВС) са заминали за Китай, след като са сключили изгодни частни договори за обучение, съобщиха списание "Шпигел" и обществената телевизия ZDF. А германският министър на отбраната Борис Писториус, когото новината завари на срещата на върха в Сингапур, можеше единствено да заяви пред китайския си колега Ли Шангфу, че очаква "тази практика да бъде прекратена незабавно".
Всичко това се случва в момент когато германското правителство преоценява икономическите и стратегическите си отношения с втората по големина икономика в света - нещо, което Берлин прави по настояване на Вашингтон.
Затягане на правилата
"Министерството (на отбраната) сега трябва да направи всичко възможно, за да сложи край на тази практика", заяви пред ДВ Маркус Фабер, депутат от парламентарната комисия по отбрана на Бундестага. "Правилата за хората с достъп до информация, свързана със сигурността, трябва спешно да бъдат затегнати", категоричен е той.
В случая не е нарушен нито един закон на страната. Същевременно обаче съществуващата сива правна зона оставя на германското правителство само ограничени правомощия да сложи край на този вид обмяна на военни познания.
При липсата на ясен казус, касаещ издаване на държавни тайни, говорител на германското Министерство на отбраната заяви пред ДВ, че пенсионираните служители на армията и други трудещи се на държавна служба до голяма степен са свободни да използват своя опит. Според изявлението на институцията те подлежат на "ретроактивни служебни задължения", които изискват от тях да докладват за работата си, както и да "запазват в тайна въпроси, станали им известни" по време на тяхната служба. Освен това министерството извършва "проверка за конфликт на интереси" и може да откаже да наеме служител, ако установи свързан с него или нея конфликт на интереси.
Кражба на военни тайни?
Министерството изрази загриженост, че китайските пилоти получават не само базови инструкции за полетите в страните от НАТО, но и информация за тактиката и оперативните възможности на Алианса. Не е ясно обаче дали това представлява нарушение на правилата за конфиденциалност.
Пред ДВ от южноафриканското училище TFASA, което беше посочено в публикацията на "Шпигел", отрекоха да застрашават националната сигурност на която и да било държава. "Всички аспекти на обучението и материалите са строго некласифицирани. Те се предоставят или от обществено достъпен източник, или от самите клиенти", е казал в Лондон представител на училището.
Наемането на пенсионирани пилоти от НАТО за обучение на китайски летци е започнало преди почти десетилетие, припомнят китайски военни анализатори. Но тогава Европейският съюз още не беше определил Китай като "системен съперник", а стратегията за национална сигурност на САЩ още не разглеждаше Пекин като "единственият конкурент", разполагащ със средствата и желанието да "промени международния ред".
Самият Китай има дълга история на успешно използване на чуждо ноу-хау за ускоряване на своето развитие и увеличeние на мощта си. Западните постижения в областта на науката и изследванията, индустрията, технологиите и интелектуалната собственост намериха своя път към съответните им китайски еквиваленти. Не би било прекалено трудно подобни усилия да се насочат и към отбранителния сектор на страната.
"За китайските въоръжени сили работата с пенсионирани западни пилоти им позволява да усъвършенстват доктрината си, а това всъщност представлява кражба на тайни от военните учения на западните държави", заяви за ДВ Цу-юн Су, научен сътрудник в Института за национална отбрана и изследване на сигурността (INDSR) в Тайван.
Проблемът засяга всички в НАТО
Репортажите на германските медии за пенсионираните пилоти от военновъздушните сили идва на фона на вълна от подобни разкрития в други страни. Твърди се, че британски и американски пилоти също са взели участие в подобни китайски програми. Подобно на Германия, британският парламент също обмисля затягане на законите, касаещи подобни казуси.
В един малко по-краен случай бивш пилот от американската морска пехота бе арестуван миналата година в Австралия. Даниел Дъган е изправен пред риска от екстрадиция в САЩ по обвинения в заговор, трафик на оръжие и пране на пари, свързани с предполагаемо обучение в Китай по договор, сключен с южноафриканското училище TFASA.
Бившият военен, който сега е гражданин на Австралия, отрича да е извършвал каквито и да са нарушения. Той твърди, че делото срещу него е политически мотивирано, тъй като отношенията между САЩ и Китай са се влошили след изтичането на договора му.
Автор: Уилям Глукрофт