Отидете към основна версия

1 846 11

Проблемът с Х: Как Илон Мъск промени Туитър

  • илон мъск-
  • туитър-
  • сащ-
  • социални мрежи-
  • реч на омразата

Той уволни почти половината персонал, преименува платформата и върна в нея крайнодесни екстремисти

Снимка: Shutterstock

Преди една година Илон Мъск, най-богатият човек в света, официално пое ръководството на социалната мрежа Туитър. В следващите месеци той уволни близо половината от екипа на компанията и преименува една от най-разпознаваемите марки на Х.

Туитър далеч не е най-голямата социална мрежа по отношение на количеството активни потребители, но има огромно влияние. Политически лидери, големи компании, медии, журналисти и популярни личности използват платформата, за да комуникират и да градят имиджа си в световен мащаб.

Преди официално да придобие Туитър, Илон Мъск публично изразяваше неодобрение към политиката на платформата, която той наричаше "ограничаване на свободата на словото".

Екстремисти, реч на омразата и съдебни дела

Затова Мъск реши да уволни големия брой модератори на съдържание, да разпусне съвета за сигурност на компанията и да върне онлайн профилите на крайнодесни екстремисти и конспиратори, които бяха блокирани по-рано. Отделът на компанията за връзки с обществеността беше затворен през ноември 2022 година, а на всички допитвания се отговаря автоматично с емотикон на... лайно.

В месеците, след като Мъск пое контрола над социалната мрежа, съдържанието, пропагандиращо омраза, се е увеличило, както и дезинформацията, става ясно от американско проучване, в което изследователи са наблюдавали развитието на Туитър/Х. Това е важно наблюдение, защото "това, което се случва в социалните мрежи, отразява и развитието в света извън тях", казва социоложката Рафаела Андрес, която работи Centre for European Economic Research в Манхайм, Германия.

През май 2023 година анализаторите от фонда Fidelity, който държи част от акциите в Х, изчислиха, че компанията е загубила голяма част от приходите си от реклами, след като Мъск пое контрола над нея.

По-лош ли е Туитър от другите платформи?

Според Саша Алтай, психолог от Университета в Цюрих, е видно, че дезинформацията и речта на омразата са се увеличили в Туитър след настъпването на Мъск. Към момента обаче няма конкретни сравнения с други социални мрежи по този параметър.

"Мъск направи много неща, които не подобриха качеството на дискусиите, но е трудно да се каже дали действително са го влошили на фона на други платформи", казва Алтай. "По-зле ли е от ТикТок? Може би. Но нямаме адекватни данни, за да го докажем."

По конкретния въпрос за дезинформацията Алтай казва, че тя е проблем в Туитър от самото начало и че се разпространява главно не от ботове, а от хора с реална власт и влияние. В отговор на въвеждането на Закона за цифровите услуги (DSA) в ЕС, който установява правила за предотвратяване на разпространението на вредно съдържание, забрана или ограничаване на определени практики за насочване на потребители и споделяне на някои вътрешни данни с регулаторните органи, се появиха слухове, че Мъск обмисля да премахне услугата от Европа.

През септември Мъск се обърна към германското правителство. Той сподели призив да се гласува за крайнодясната популистка партия "Алтернатива за Германия", като коментира, че Европа е залята от бежанци и за това е виновно германското правителство, тъй като то финансира спасяването на мигранти в Средиземно море. "Дали германската общественост е наясно с това?", написа Мъск в Туитър. Официалният акаунт на германското външно министерство отговори с "Да, това се нарича спасяване на човешки живот".

Време ли е просто всички да напуснат Туитър?

Тъй като Туитър е все по-пълен с реч на омразата и дезинформация, възниква въпросът дали не е време да напуснем платформата - и къде да отидем?

Някои от най-известните германски политици изтриха личните си профили. Но повечето техни колеги и медии продължават да присъстват в платформата. Изключение прави американската организация с нестопанска цел NPR. След като през април 2023 година X я определи като "медия, свързана с държавата САЩ", медийната организация с 8,7 млн. последователи бързо напусна Туитър. Шест месеца по-късно харвардската фондация "Нийман" съобщи за меморандум, разпространен до служителите на NPR, в който се казва, че трафикът е спаднал само с един процентен пункт в резултат на напускането на платформата.

В неотдавнашна публикация в блога Medium влиятелният канадско-британски блогър, журналист и писател Кори Доктороу написа: "Проблемът с Туитър не е това, че тази важна услуга се управлява от грешния меркантилен, посредствен милиардер, а фактът, че стотици милиони хора са подвластни на милостта на всеки глупав корпоративен лидер."

Според Рафаела Андрес социалната мрежа няма да залезе. "Мисля, че ще се появят различни алтернативи като Mastodon, Blue Sky. Не очаквам те да станат толкова големи, колкото Туитър, мисля, че вече няма да имаме една всеобхватна платформа. Надявам се, че в някакъв момент хората ще могат да общуват между тези платформи [...] и мисля, че това е посоката, в която ще вървим."

Автор: Хелън Уитл

Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 8 гласа.

Свързани новини