Отидете към основна версия

4 060 101

Владимир Путин залага на военна стратегия от времето на Сталин

  • русия-
  • украйна-
  • война-
  • владимир путин-
  • крим-
  • донбас

Руските сили се опитват да приложат съветската теория за дълбоката битка за оперативно планиране с цел бърз пробив на украинската отбрана, но не успяват да постигнат ефекта на съветските операции в дълбока битка

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Украинският военен наблюдател Костянтин Машовец съобщи, че руските сили се опитват да възстановят маневреността на бойното поле чрез съветската теория за дълбокия бой, но засега се затрудняват с прилагането на съветския дълбок бой поради настоящите украински възможности.

Това се посочва в анализ на Института за изследване на войната (ISW).

Машовец заяви, че руските сили се опитват да приложат съветската теория за дълбоката битка за оперативно планиране с цел бърз пробив на украинската отбрана, но не успяват да постигнат ефекта на съветските операции в дълбока битка.

Теорията за дълбоката битка е продукт на съветското оперативно изкуство, разработено през 20-те и 30-те години на ХХ век, което има за цел да възстанови маневреността на бойното поле след Първата световна война чрез ангажиране на противника на няколко фронта и в дълбочина на тактическо и оперативно ниво чрез атакуване на противниковите средства на всички ешелони с артилерия, въздушни удари и атаки срещу тила на противника в синхрон с фронтални атаки за пробиване на отбранителните линии на противника.

Теорията за дълбоката битка също така твърди, че успешното оперативно планиране включва последователни планове за последователни операции, за да се попречи на защитника да възстанови съгласувани отбранителни позиции след пробива и неговото експлоатиране.

Ключовите оперативни постулати на теорията за дълбоката битка са все още валидни в съвременната война и руската армия би могла да възстанови маневреността на бойното поле и да преодолее украинската отбрана, ако успее да планира и проведе успешно оперативно обосновани кампании, използвайки теорията за дълбоката битка. Украинските сили също биха могли да използват теорията на дълбоката битка.

Украинските сили също биха могли да използват теорията за дълбоките битки, за да възстановят маневреността на бойното поле в своя полза, ако западните им поддръжници им предоставят подходящи ресурси.

Машовец обаче отбеляза, че настоящите ограничени възможности на руските сили, по-специално при воденето на ефективен контрабатареен огън, нанасянето на удари по цели в оперативна дълбочина, прикриването на концентрацията на силите от противника и борбата с украинското технологично равенство, пречат на руските сили да постигнат изненада на оперативно ниво, необходима за пробив на украинските линии и провеждане на дълбоки бойни операции.

Машовец заяви, че руското военно командване не успява да внедри някои технологични иновации в оперативното планиране, включително дистанционното поставяне на мини; мащабните операции с безпилотни самолети; командването и контрола; и комуникациите, използващи съвременни технологии.

Настоящите украински бойни способности, които лишават руските сили от възможността да възстановят маневреността на бойното поле при руски условия, до голяма степен зависят от предоставянето на западна военна помощ в ключови системи, много от които само САЩ могат да предоставят в голям мащаб. В момента украинските сили имат предимства в технологиите за противодействие и възможностите за нанасяне на удари на средни и дълги разстояния благодарение на предоставената от Запада военна помощ.

Западните държави предоставиха на НАТО 155-милиметрови артилерийски системи и боеприпаси, способни да поразяват цели на по-дълги разстояния от съветското оборудване, както и превъзходни радарни системи за борба с батареите, които осигуриха на украинските сили предимства при насочването.

Осигурените от Запада системи със среден и далечен обсег, включително HIMARS, ATACMS и ракети Storm Shadow/SCALP, позволиха на украинските сили да постигнат значителни резултати, като освободят западния бряг на Херсонска област и сериозно влошат състоянието на руския Черноморски флот, наред с други.

Предоставените от Запада системи за противовъздушна отбрана лишиха руските сили от въздушното превъзходство, необходимо за безопасното използване на въздухоплавателни средства в подкрепа на руските настъпателни операции, включително хипотетични операции в дълбока битка.

Украинските сили няма да могат да запазят тези предимства и да лишат руските сили от възможността да възстановят маневреността на бойното поле при руски условия без допълнителна помощ от страна на Съединените щати и техните страни партньори в краткосрочен и средносрочен план.

Руският президент Владимир Путин и други високопоставени руски представители вече изтъкнаха надеждите си да надживеят западната помощ за сигурността на Украйна на бойното поле, а руските сили се опитват да разработят технология, която да се адаптира към настоящите украински възможности.

Машовец отбеляза, че руското военно командване се учи и в момента демонстрира по-голяма оперативна гъвкавост, отколкото в началото на войната, включително чрез създаване на нови артилерийски батареи за увеличаване на огневите възможности, засилване на разузнавателните способности, използване на дезинформация за подаване на фалшиви сведения за движението на руските сили и фрагментиране на движенията на по-големите си формирования.

Машовец заяви, че руските сили също така активно разработват собствени технологии, за да противодействат на украинските възможности и да развиват свои собствени способности, включително системи за електронна война (ЕВ), морски безпилотни летателни апарати, системи за бойно управление.

Украйна ще загуби сегашните си предимства на бойното поле, ако западните държави, особено САЩ, прекратят преждевременно помощта за сигурност на Украйна, преди продължаващите усилия на Украйна за съживяване на отбранителната индустриална база (ОИБ) да направят ОИБ до голяма степен самостоятелна.

Ако САЩ прекратят военната си помощ сега, руските сили могат да възстановят бойните си способности, необходими за възстановяване на маневрирането на бойното поле при руски условия, което би поставило Русия в много по-добра военна позиция в средносрочен и дългосрочен план.

Сенатът на САЩ прие законопроект за допълнителни бюджетни кредити, с който на Украйна ще бъде предоставена помощ за сигурност в размер на около 60 млрд. долара, по-голямата част от които ще бъдат предоставени на американски компании и персонал. На 13 февруари Сенатът прие със 70-29 гласа пакет от 95,3 млрд. долара за подпомагане на Украйна, Израел и Тайван, от които 60,6 млрд. долара са за Украйна.

Приблизително 16% от бюджетните кредити, свързани с Украйна, в законопроекта ще отидат директно за подпомагане на украинското правителство и икономика, докато останалите 84% от бюджетните кредити са специално обозначени за американски производители и американски или съюзнически правителствени структури, подкрепящи Украйна.

Руски източници умишлено преувеличават украинските жертви при руския удар край Селидово, Донецка област, на 13 февруари.Други руски източници твърдят, че ударът е причинил много по-малко жертви, и публикуват кадри, за които се твърди, че са от руски удар срещу Цукурине (южно от Селидово), които не съответстват на големия брой жертви, за които твърдят други руски източници.

На 13 февруари украински военни съобщиха, че руски източници са започнали целенасочено да разпространяват дезинформация за украинските загуби след руския удар край Селидово и заявиха, че на 13 февруари руските сили са нанесли удар с ракетна система за залпов огън (РСЗО) срещу Цукурине, Донецка област, който е нанесъл щети на гражданската инфраструктура, но не е довел до жертви.

Информационната служба на Кремъл ТАСС засили твърдението от предполагаем неофициален канал в Telegram на украинска бригада, потвърждаващ загубите на украински личен състав при удара.

По-късно този неофициален канал в Telegram се отрече от първоначалното си твърдение.

Официалната страница на украинската бригада във Фейсбук не е публикувала нищо във връзка с предполагаемия удар към момента на публикуване на тази статия.

През декември 2023 г. Украинският център за борба с дезинформацията съобщи, че руски участници планират да насърчават информационни операции, насочени към понижаване на украинския морал, чрез мрежа от фалшиви канали в Telegram, прикрити като официални акаунти на украински регионални служители и военни бригади.

Изглежда, че Кремъл заявява правото си да прилага законите на Руската федерация по отношение на служители на правителства на държави - членки на НАТО, за действия, предприети при изпълнение на служебните им задължения на територията на собствените им държави.

Руското министерство на вътрешните работи (МВР) е включило десетки правителствени служители от страни от НАТО в списъка на издирваните лица в Русия заради предполагаеми нарушения на руското федерално законодателство, извършени извън юрисдикцията на Руската федерация.

На 13 февруари руското опозиционно издание Медиазона заяви, че е получило достъп до списъка с издирвани лица на МВР и че руското МВР е включило в списъка с издирвани лица министър-председателя на Естония Кая Калас, държавния секретар на Естония Таймар Петеркоп, министъра на правосъдието на Латвия Инезе Либина-Егере, министъра на финансите на Латвия Арвилс Асераденс, министъра на земеделието на Латвия Армандс Краузе и бившия министър на вътрешните работи на Латвия Мария Голубева заради предполагаемо унищожаване на съветски паметници в Естония и Латвия - което потвърди и информационната служба на Кремъл ТАСС.

Медиазона посочва, че 59 депутати от литовския Сейм, 15 депутати от общината в Рига, литовският кмет на Клайпеда Арвидас Вайткус, заместникът на Вайткус, 13 членове на градския съвет на Клайпеда, шестима депутати от градския съвет на Вилнюс, полският кмет на Валбжих Роман Шелемей и полският заместник-министър на държавните активи Карол Рабенда също фигурират в списъка на руското МВР за издирване във връзка с унищожаването на съветски паметници в балтийските държави и Полша.

Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков заяви, че балтийските служители са издирвани за "враждебни действия срещу историческата памет и Русия".

Говорителят на руското Министерство на външните работи (МВнР) Мария Захарова заяви, че Калас "активно провежда политика на разрушаване на паметници и подигравка с паметта на съветските войници" и че трябва да бъде подведена под отговорност за "богохулство".

Захарова призова руските правоприлагащи органи да проведат разследвания "в рамките на своите правомощия и отговорности в съответствие със законодателството на Русия". Захарова заяви, че длъжностните лица трябва да "отговарят за престъпленията си" и че "това е само началото".

Член 243 от руския Наказателен кодекс гласи, че унищожаването или повреждането на обекти и паметници на културното наследство се наказва с лишаване от свобода до шест години.

Русия обаче не разполага със законови правомощия да преследва чужди граждани за предполагаемо нарушаване на руските закони в чужди държави. В миналото Русия е използвала по-специално въпроса за съветските паметници, за да оправдае тактиката на хибридната война срещу държави от НАТО, когато през 2007 г. Русия предприе мащабни кибератаки срещу Естония, след като Естония премести съветски военен паметник от Втората световна война и останките на съветски войници от центъра на Талин в гробището на отбраната на Талин.

Въпреки че не е ясно дали руското правителство е планирало да оповести включването на европейски официални лица в списъка, преди Mediazona да разкрие тази информация, това може да е част от продължаващите руски усилия за създаване на информационни условия, които да оправдаят евентуални руски ескалации срещу държави от НАТО в бъдеще, както ISW обширно съобщи.

Кремъл също така се позовава на наративи, свързани с историческата памет за Втората световна война, за да оправдае и поддържа пълномащабното си нахлуване в Украйна.

Съобщава се, че санкциите на САЩ ограничават усилията на Русия да заобиколи петролния таван на Г-7 на фона на продължаващите индикации, че Индия може да преосмисли нарастващата си позиция като клиент на руски петрол. На 13 февруари агенция "Блумбърг" съобщи, че поне 21 от 50-те танкера, на които САЩ са наложили санкции от октомври 2023 г. за превоз на руски суров петрол на цена над 60 долара, определена от Г-7, са спрели да превозват руски петрол и петролни продукти.

"Блумбърг" съобщи също, че през последните два месеца приблизително половината от 14-те нефтени танкера на празен ход, превозващи руски петрол за Индия, са се обърнали от местоназначението си, без да разтоварят.

Неотдавна индийски правителствени източници съобщиха, че Индия иска да се дистанцира от Русия поради войната в Украйна, което ограничава възможностите на Русия да предоставя на Индия боеприпаси.

Увеличеният износ на енергия за индо-тихоокеанските държави, предимно Индия и Китай, и широко разпространените руски усилия за заобикаляне на ценовия таван на Г-7 чрез флот от танкери с неясна собственост и застраховка позволиха на Русия да увеличи значително приходите си от петрол през 2023 г.

През 2023 г. Русия разчиташе на приходите от петрол, за да подпомогне федералните бюджети на фона на увеличените разходи за войната си в Украйна, а ефективните санкции на САЩ и преразглеждането на търговските отношения на Индия с Русия може да усложнят тези усилия през 2024 г.

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 33 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: