Ако искате да станете шофьор в Германия, удоволствието може да Ви излезе до 4400 евро. Установява го не друг, авторитетният автомобилен клуб ADAC. В същото време мераклиите за шофьорска книжка стават все повече. Книжката вече не е някакъв атрибут на избраници, тя отваря пред хората повече възможности да участват в обществения и в икономическия живот.
Защо стана така скъпо?
Защо така поскъпват шофьорските книжки в страната на Volkswagen, Mercedes и BMW? Поради общия ръст на цените, поскъпналия бензин, по-високите разходи по поддържането на леките коли и заради технологичното развитие на автомобилите. Но в Германия роля играят и други фактори, които са по-невидими. Така например появата на тротинетките в уличното движение или пък все по-сложната ситуация по улиците с умножаването на велосипедните платна, например. Кандидатите за шофьорска книжка трябва да са добре подготвени за тези нови предизвикателства, а освен това да овладеят и новите електронни системи, подпомагащи шофьорите – да ги овладеят още преди изпита по кормуване.
Ето защо от 2021 година насам времетраенето на изпита по кормуване в Германия се увеличи от 45 на 55 минути. Часовете за кормуване също се увеличиха. Навремето младите шофьори сядаха зад волана на учебната кола общо за 25 часа, днес вече им трябват 45-50 часа. А цената за един такъв учебен час (който всъщност трае 45) е цели 75 евро. Така че – направете си добре сметката!
Ако в Германия е прекалено скъпо, какво можете да направите?
Според правилата в ЕС шофьорска книжка се вади по местоживеене, тоест – в онази държава, в която живеете поне 185 дни в годината. В определени случаи, при доказана наложителност, книжка можете обаче да си извадите и в държава, където е второто Ви местожителство. Отдавна има фирми, които организират „туризъм за шофьорски книжки“, издавани от държави в ЕС. Германски медии все още броят България като една от дестинациите с евтини шофьорски книжки, но това вече е относително. Теоретичната подготовка в България струва над 500 лева, кормуването (30-40 учебни часа) също излиза близо 1000 лева, плюс общо пет различни такси. Да, по-евтино е, отколкото в Германия, но не е съвсем без пари. Според различни източници, на германците би излязло по-евтино да извадят книжка в Чехия, а също така в Белгия, например.
Горе-долу същите ценоразписи, както в Германия, важат в държави като Франция, Ирландия, Швеция и Дания, докато най-скъпа е шофьорската книжка в Норвегия. В САЩ и в Австралия шофьорската книжка излиза около 1000 местни долара, във Великобритания също стига до хиляда паунда. Тези цени са условни и приблизителни, посочват всички източници, защото зависят от много допълнителни фактори: ценоразписа на съответната школа, разликите между града и селото, другите регионални различия, та чак до степента, в която е подготвен кандидат-шофьорът. Германските медии уточняват в този смисъл, че винаги е добра идея, освен часовете по кормуване, да се потренира допълнително заедно с мама или татко на съответния полигон.
Лична отговорност
В обобщение: шофирането не е толкова проста работа, а от ден на ден практикуването му става все по-сложно. Като имаме предвид, че шофьорите носят отговорност за здравето и живота на своите пътници и на други участници в движението, издаването на шофьорска книжка не е просто административен акт – това е голяма отговорност, която има своята цена.
Автор: Лукас Хилман ARD