За първи път, откакто режимът на Владимир Путин започна война в Украйна, Европейският съюз възнамерява да наложи санкции срещу руския газ. Предвижда се 14-ият пакет от санкции да включва забрана за трансбордиране на руски LNG в европейските пристанища и мерки срещу три предприятия на Новатек. Това съобщи The Moscow Times.
Проектопредложенията на Европейската комисия могат да бъдат публикувани в следващите дни, съобщава Politico , като се позовава на трима дипломати от ЕС.
Значителна част от доставките, предимно от проекта Yamal LNG на Novatek, преминават през европейските пристанища и след това се изпращат в други страни. И така, миналата година, според Центъра за изследване на енергията и чистия въздух (CREA), ЕС е получил 20,2 милиарда кубически метра LNG от Русия. От тях 6 милиарда са били трансбордирани в пристанищата на блока, от които 4,4 милиарда кубически метра (22%) са отишли за страни извън ЕС, а 1,6 милиарда (8%) за други страни от съюза.
Цената на руския втечнен природен газ, доставен в ЕС (включително за трансбордиране), възлиза на 8,2 милиарда евро, според оценки на CREA. Така загубите на Русия от забраната за използване на пристанища за претоварване на газ за други страни ще възлязат на 1,8 милиарда евро, а за всички страни, включително държавите от блока, 2,5 милиарда евро.
Ембаргото обаче ще принуди Novatek радикално да промени своя бизнес модел, тъй като Yamal LNG използва европейските пристанища, за да прехвърля газ от ледоразбиващи LNG танкери към обикновени - и след това да го изпраща в други страни. „Ако не могат да се справят с газ в Европа, ще трябва да изпратят ледоразбиващи танкери по по-дълги маршрути, което означава, че броят на доставките ще бъде намален, тъй като корабите няма да могат да се връщат толкова бързо, колкото сега“, казва Лора Пейдж, газов експерт в Kpler.
Маршрутите за транспортиране на втечнен природен газ от Арктика ще станат много по-дълги и по-скъпи, а обемите на износа ще намалеят, добавя Владимир Сливяк, съпредседател на екологичната група Ecodefense!: „15 ледоразбиващи LNG танкера клас Arc7 са построени специално за износ на LNG от Ямал... От декември до юни [терминал] се обслужва изключително от тези танкери. Въпреки че се обслужва от други кораби от юли до ноември, лъвският дял дори през този период се превозва от танкери Arc7.“
Петрас Катинас, енергиен анализатор в CREA, нарича забраната на пристанището "добра първа стъпка", но не достатъчно, за да навреди сериозно на приходите на Кремъл, докато води война в Украйна. Но Катинас смята за безсмислени възможните санкции на ЕС срещу проекта Arctic LNG 2 и неговите терминали в Мурманск и Уст-Луга, тъй като те не са свързани с доставките за Европа.
Въпреки че вносът на тръбопроводен газ от Русия спадна с повече от 80%, ЕС увеличи покупките на втечнен газ с 40% миналата година в сравнение с предвоенната 2021 г. Тази година, според данни на S&P Global към 9 април, вносът на LNG достигна 4,89 милиона тона (6,85 милиарда кубически метра): това е повече от 16% от общите доставки на LNG, докато през първите четири месеца на 2023 г. делът на руския газ е 12,74%. Основните купувачи са страни с големи мощности за получаване и регазификация на LNG: Испания, Франция и Белгия. Делът на Русия в общия им внос на LNG тази година е съответно 32%, 49% и 27%.
В зависимост от това как Европейската комисия дефинира термина „трансбордиране“ в своя документ за забраната, в Европа санкциите може да имат най-голямо въздействие върху испанската компания Naturgy, френската Elengy и белгийската Fluxys, които имат дългосрочни договори, свързани с доставката и трансбордирането на LNG от Ямал, каза Катинас пред Politico. Според него все още не е ясно как Европейската комисия ще формулира забраната и дали тя ще позволи на компаниите да прекратяват едностранно договори, без да се страхуват от съдебни дела и глоби.