Целта е германците да бъдат сплашени за бъдещето, поръчителят е Кремъл, а изпълнител - руската "Агенция за социален дизайн" (SDA). Няколко германски медии разкриват как работи "машината за лъжи на Путин".
В ексклузивното разследване участват германските медии WDR, NDR и „Зюддойче Цайтунг“ (ЗЦ). Ето какво разкриват те.
Техните инструменти са манипулациите и лъжите
Ръководител на SDA е Иля Гамбашидзе, който е известен като един от най-активните информационни бойци на Москва, пише АРД. Гамбашидзе е смятан за наследник на убития през 2023 година Евгений Пригожин и неговата фабрика за тролове. Във фирмено видео на агенцията, с което германските медии разполагат, нейната дейност е ясно дефинирана - „събиране и анализиране на информация от западния медиен сектор, разработване на собствени наративи и опаковането им в съдържание“.
Изтеклите документи показват как руската компания се опитва да влияе на мненията и политическите процеси по света и да подсилва конфликтите на Запад, отбелязва АРД. Нито Гамбашидзе, нито говорителите на Владимир Путин са отговорили на въпросите на WDR, NDR и ЗЦ.
Как работят „информационните бойци“?
Документите датират от средата на 2024 година. В тях има списък на близо сто имена и длъжности на служители. Според списъка те са реализирали няколко дезинформационни кампании в различни държави. Навсякъде се появява и името на жена от руската президентската администрация, която се среща със служителите на SDA. „Бойците от информационния фронт“ използват стотици карикатури и мемета, които популяризират фалшиви новини и проруски наративи. Те се разпространяват от ботове и фалшиви профили в социалните мрежи. Един пример е карикатура на САЩ с картонена фигура на т.нар. „Ислямска държава“ и Украйна на фон. С нея се внушава, че Вашингтон и Киев стоят зад атаки на ислямските терористи. Други карикатури изграждат наратива, че САЩ диктуват поведението на Европа, както и че ЕС е заплашен от рецесия.
В началото на септември правителството на САЩ официално обвини SDA, че се опитва да се меси в американските избори през ноември. Властите в САЩ блокираха десетки интернет страници по подозрения, че са част от актуална руска дезинформационна кампания, озаглавена „Двойник“. Създавани са били двойници на реноминирани медии, които да разпространяват дезинформация. В изтеклата сега база данни има множество улики за това, че зад кампанията стои именно „Агенцията за социален дизайн“. Тя работи с конкретни индикатори за ефективност, известни още като KPI-s /Key Performance Indicator/. Те са описани поотделно за различните държави, в това число за Германия, Франция, Израел и Украйна.
За Германия например като цел е поставено „повишаването на гласовете на „Алтернатива за Германия“ до 20 процента“. Друга цел е „повишаване на страха от бъдещето“. Този индикатор трябва да е над 50% в допитванията. Освен това над 55% от германците не трябва да са готови да жертват част от своето благосъстояние, за да бъде победена Русия. Друга поставена цел гласи: „Поляризация на германското общество – да има над 40% нежелание да се гласува за Зелените“. Сред документите са описани и „тематични линии“ на публикациите, които се разпространяват в социалните мрежи. Сред тях например: Германия не е достатъчно въоръжена, САЩ ще използват антируски мерки, за да фалират Федералната република, а германците са в най-тежката си икономическа и социална криза в новата история.
Мониторинг на публични изказвания и протести
Агенцията на Гамбашидзе очевидно прави и мониторинг на публичните изказвания на германски политици и лидери на обществено мнение. Според Юлия Смирнова от Института за стратегически диалог това събиране на информация е първата стъпка. След него следва анализиране на данните, а след това „идентифициране на наративи и теми, които могат да бъдат използвани при манипулационни кампания“.
Във списъци за вътрешна употреба на организацията са изброени и конкретни протести в Германия, които подробно са били проследени. „SDA следи много внимателно кои са проблемните места в Германия и как материалите от тези протести могат да бъдат използвани в пропагандни кампании“, обяснява Смирнова. В друг документ пък са изложени 24 мотива за графити, които да бъдат изрисувани по обществени сгради в Германия. Те включват внушения срещу Зелените, САЩ и високите цени на електричеството.
"Партии на мира"
SDA е организирала и друга кампания в навечерието на Европейските избори през юни. В рамките на тази кампания е трябвало да бъде увреден имиджът на водещите политически сили, както и на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Крайнодесни партии пък са били обрисувани като „партии на мира“, защитници на националните интереси и партии със здрав разум.
В едно от видеата на агенцията, което достига до германските медии, нейните цели са описани ясно: „Подготвяйки внимателно информационните си атаки и разбирайки целите и задачите на проекта, ние твърдо вярваме в крайната побeда. Бойното поле са главите на жителите на планетата Земя. На това бойно поле ние ще победим“.