Лимузината на Путин, с която той толкова много се гордее, всъщност само условно може да се нарече "руска": много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски".
"Олицетворение на достойнството и силата, присъщи на руския характер" – гласи гордата самооценка на производителя на руския автомобил Aurus Senat Limousine, който "няма аналог в света". Тази бронирана лимузина с дължина над 6,5 метра (в базовата си версия) струва около половин милион евро.
Аурус Сенат е официалният автомобил на руския президент Владимир Путин и, според руските медии, е най-дългият представителен автомобил за държавни ръководители. Освен Владимир Путин с такава луксозна лимузина се е сдобил и туркменският лидер, а севернокорейският вожд Ким Чен-Ун вече има две. И двете - къса и дълга версия - са му подарени от Путин и са пристигнали в Пхенян през тази година. Самият стопанин на Кремъл има и един кабриолет "парадна" версия - в допълнение към седана.
Вместо внос - "Аурус" като символ
В контекста на санкциите на ЕС, които забраняват вноса в Русия на автомобили на стойност над 50 000 евро, елитното возило, произвеждано в Русия, е проект с немалко значение. За Кремъл "Аурус" вместо "Мерцедес" е символ на прокламирания курс за замяна на вноса - "проект за възраждане на промишления и научно-техническия потенциал на страната", четем на сайта на НАМИ, Държавния изследователски център на Руската федерация, който разработва и тества лимузини за номенклатурата на Путин.
На практика обаче лимузината на Путин може да се нарече "руска" само условно. Според митническите декларации, които ДВ анализира с помощта на услугата ImportGenius, много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски". Например италианската компания Industrie Ilpea S.p.A. доставя стъклата и гумените уплътнения, без които на Путин и Ким Чен Ун щеше да им подухва, докато се возят в лимузината.
Италианският интериор на "руския Аурус"
Диктаторите се радват и на изящен интериор, изработен от кожа и благородно дърво от италианската компания AV-EL, от чиято фабрика в предградията на Торино Русия получава изящни интериорни елементи - от лоста за скоростната кутия, до рамката на арматурното табло.
В допълнение към вноса, някои от декоративните елементи на италиански дизайнери се произвеждат в завода в град Октябрск, Самарска област. За луксозния интериор на "Аурус" италианският собственик на заводите Джорджо Вердучи през 2018 година дори получи грамота от Владимир Путин.
И двамата големи италиански доставчици остават верни на проекта за "руска" лимузина. Компаниите не отговориха на въпросите на ДВ дали войната на Русия срещу Украйна и обвиненията срещу Владимир Путин от Международния наказателен съд в Хага във военни престъпления се отразяват на сътрудничеството им с руските власти. Италианските продукти за "Аурус" не са обект на международните санкции срещу Москва.
Германски компоненти по заобиколни пътища
Много от компонентите за "Аурус" идват от Германия, например горивната помпа и други съставни части на двигателя. Тези доставки обаче не се извършват директно, а чрез посредници в други държави - Турция, Киргизстан или Китай. При доставките през трети страни в митническите декларации, налични в базата данни ImportGenius, често не се посочва конкретният производител, а само страната на произход.
Въпреки това ДВ успя да установи част от компаниите. Така например компресорите за "Аурус" са на водещата японска марка Sanden, но са произведени в Европа. Доставят се в Русия от европейската централа на Sanden в Бад Наухайм, Германия. Преди Русия да нападне Украйна, японско-германските компресори стигаха до Русия директно от Германия, но от 2023 година това става по заобиколни пътища - чрез компанията Gold Solution OU, регистрирана от руснаци в Естония. От февруари 2024 година дружеството е включено в санкционния списък на САЩ за стоките с двойна употреба, с които Москва заобикаля санкциите. Въпросната компания не фигурира в санкционните списъци на ЕС.
От германския офис на Sanden International (Europe) отговориха на запитването на ДВ, че доставките за Аурус и НАМИ са били "прекратени още през 2022 в съответствие с разпоредбите на ЕС". И още: от компанията нямали основание да смятат, че техни продукти може да са стигнали до Русия.
Според ImportGenius обаче естонската фирма е доставила компресори за Аурус - не директно на разработчика НАМИ или на производителя Аурус ООД, а през Киргизстан на руска фирма, свързана с естонската Gold Solution.
Официално не се доставят части за "Аурус"
По заобиколни пътища до Русия стигат и вентилатори за охлаждане на двигателя - от водещия германски производител Brose. След началото на руската пълномащабна война срещу Украйна е преустановено сътрудничеството с Русия, твърдят от германската компания. Нещо повече – макар продуктите ѝ да не са включени в санкционните списъци на ЕС, от 2023 насам Brose отказва да участва в производството на "руската" лимузина.
Германските вентилатори обаче продължават да стигат до Русия – през сръбско-руската фирма "Гумма Лайн ООД", регистрирана в Самарска област. Дружеството произвежда каучукови изделия и няма нищо общо с Brose. В Самара пък вентилаторите Brose се доставят от турска фирма от Анталия, която дори няма собствен уебсайт.
Първо Турция, после Китай
През 2024 година турският посредник е заменен от китайската компания Shanghai Sing-Glory Technology, за която не открихме публична информация. От септември 2022 насам, по данни на ImportGenius, тази фирма е извършила около 150 доставки в Русия на компоненти за "Аурус" - от елементи на вътрешната тапицерия до различна електроника, например за електрическите стъкла на автомобила.
Производителите в повечето случаи не се посочват в декларациите. "Ние не поддържаме бизнес отношения с посочените компании от Турция и Китай. Ако наши клиенти доставят наши продукти в трети страни, ние нямаме нищо общо с това", подчертават от пресслужбата на Brose.
Засега отказът на редица западни компании да си сътрудничат с Русия не е спрял държавната програма за производство на луксозен автомобил за руската номенклатура. Но сивият внос на резервни части и компоненти няма да реши всички трудности. Въпросът за обслужването и осигуряването на модерни технологии за лимузините за Кремъл остава открит. Факт е, че до 2022 двигателите за новите модели на "Аурус" са били изпращани за тестване в Германия, тъй като са разработени в тясно сътрудничество с Porsche Engineering. От тази компания обаче увериха ДВ, че от 2022 вече не си сътрудничат с Русия.
Същият отговор получихме и от Bosch Engineering, която разработва, съвместно с НАМИ, цялата бордова електроника за "Аурус".