Отидете към основна версия

4 727 131

Руската лимузина на Путин, която не е много руска

  • aurus senat limousine-
  • русия-
  • кремъл-
  • владимир путин-
  • лимузина-
  • аурус

Засега отказът на редица западни компании да си сътрудничат с Русия не е спрял държавната програма за производство на луксозен автомобил за руската номенклатура

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Лимузината на Путин, с която той толкова много се гордее, всъщност само условно може да се нарече "руска": много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски".

"Олицетворение на достойнството и силата, присъщи на руския характер" – гласи гордата самооценка на производителя на руския автомобил Aurus Senat Limousine, който "няма аналог в света". Тази бронирана лимузина с дължина над 6,5 метра (в базовата си версия) струва около половин милион евро.

Аурус Сенат е официалният автомобил на руския президент Владимир Путин и, според руските медии, е най-дългият представителен автомобил за държавни ръководители. Освен Владимир Путин с такава луксозна лимузина се е сдобил и туркменският лидер, а севернокорейският вожд Ким Чен-Ун вече има две. И двете - къса и дълга версия - са му подарени от Путин и са пристигнали в Пхенян през тази година. Самият стопанин на Кремъл има и един кабриолет "парадна" версия - в допълнение към седана.

Вместо внос - "Аурус" като символ

В контекста на санкциите на ЕС, които забраняват вноса в Русия на автомобили на стойност над 50 000 евро, елитното возило, произвеждано в Русия, е проект с немалко значение. За Кремъл "Аурус" вместо "Мерцедес" е символ на прокламирания курс за замяна на вноса - "проект за възраждане на промишления и научно-техническия потенциал на страната", четем на сайта на НАМИ, Държавния изследователски център на Руската федерация, който разработва и тества лимузини за номенклатурата на Путин.

На практика обаче лимузината на Путин може да се нарече "руска" само условно. Според митническите декларации, които ДВ анализира с помощта на услугата ImportGenius, много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски". Например италианската компания Industrie Ilpea S.p.A. доставя стъклата и гумените уплътнения, без които на Путин и Ким Чен Ун щеше да им подухва, докато се возят в лимузината.

Италианският интериор на "руския Аурус"

Диктаторите се радват и на изящен интериор, изработен от кожа и благородно дърво от италианската компания AV-EL, от чиято фабрика в предградията на Торино Русия получава изящни интериорни елементи - от лоста за скоростната кутия, до рамката на арматурното табло.

В допълнение към вноса, някои от декоративните елементи на италиански дизайнери се произвеждат в завода в град Октябрск, Самарска област. За луксозния интериор на "Аурус" италианският собственик на заводите Джорджо Вердучи през 2018 година дори получи грамота от Владимир Путин.

И двамата големи италиански доставчици остават верни на проекта за "руска" лимузина. Компаниите не отговориха на въпросите на ДВ дали войната на Русия срещу Украйна и обвиненията срещу Владимир Путин от Международния наказателен съд в Хага във военни престъпления се отразяват на сътрудничеството им с руските власти. Италианските продукти за "Аурус" не са обект на международните санкции срещу Москва.

Германски компоненти по заобиколни пътища

Много от компонентите за "Аурус" идват от Германия, например горивната помпа и други съставни части на двигателя. Тези доставки обаче не се извършват директно, а чрез посредници в други държави - Турция, Киргизстан или Китай. При доставките през трети страни в митническите декларации, налични в базата данни ImportGenius, често не се посочва конкретният производител, а само страната на произход.

Въпреки това ДВ успя да установи част от компаниите. Така например компресорите за "Аурус" са на водещата японска марка Sanden, но са произведени в Европа. Доставят се в Русия от европейската централа на Sanden в Бад Наухайм, Германия. Преди Русия да нападне Украйна, японско-германските компресори стигаха до Русия директно от Германия, но от 2023 година това става по заобиколни пътища - чрез компанията Gold Solution OU, регистрирана от руснаци в Естония. От февруари 2024 година дружеството е включено в санкционния списък на САЩ за стоките с двойна употреба, с които Москва заобикаля санкциите. Въпросната компания не фигурира в санкционните списъци на ЕС.

От германския офис на Sanden International (Europe) отговориха на запитването на ДВ, че доставките за Аурус и НАМИ са били "прекратени още през 2022 в съответствие с разпоредбите на ЕС". И още: от компанията нямали основание да смятат, че техни продукти може да са стигнали до Русия.

Според ImportGenius обаче естонската фирма е доставила компресори за Аурус - не директно на разработчика НАМИ или на производителя Аурус ООД, а през Киргизстан на руска фирма, свързана с естонската Gold Solution.

Официално не се доставят части за "Аурус"

По заобиколни пътища до Русия стигат и вентилатори за охлаждане на двигателя - от водещия германски производител Brose. След началото на руската пълномащабна война срещу Украйна е преустановено сътрудничеството с Русия, твърдят от германската компания. Нещо повече – макар продуктите ѝ да не са включени в санкционните списъци на ЕС, от 2023 насам Brose отказва да участва в производството на "руската" лимузина.

Германските вентилатори обаче продължават да стигат до Русия – през сръбско-руската фирма "Гумма Лайн ООД", регистрирана в Самарска област. Дружеството произвежда каучукови изделия и няма нищо общо с Brose. В Самара пък вентилаторите Brose се доставят от турска фирма от Анталия, която дори няма собствен уебсайт.

Първо Турция, после Китай

През 2024 година турският посредник е заменен от китайската компания Shanghai Sing-Glory Technology, за която не открихме публична информация. От септември 2022 насам, по данни на ImportGenius, тази фирма е извършила около 150 доставки в Русия на компоненти за "Аурус" - от елементи на вътрешната тапицерия до различна електроника, например за електрическите стъкла на автомобила.

Производителите в повечето случаи не се посочват в декларациите. "Ние не поддържаме бизнес отношения с посочените компании от Турция и Китай. Ако наши клиенти доставят наши продукти в трети страни, ние нямаме нищо общо с това", подчертават от пресслужбата на Brose.

Засега отказът на редица западни компании да си сътрудничат с Русия не е спрял държавната програма за производство на луксозен автомобил за руската номенклатура. Но сивият внос на резервни части и компоненти няма да реши всички трудности. Въпросът за обслужването и осигуряването на модерни технологии за лимузините за Кремъл остава открит. Факт е, че до 2022 двигателите за новите модели на "Аурус" са били изпращани за тестване в Германия, тъй като са разработени в тясно сътрудничество с Porsche Engineering. От тази компания обаче увериха ДВ, че от 2022 вече не си сътрудничат с Русия.

Същият отговор получихме и от Bosch Engineering, която разработва, съвместно с НАМИ, цялата бордова електроника за "Аурус".

Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 48 гласа.

Свързани новини

Новини по държави:
Новини САЩ, Новини Великобритания, Новини Германия, Новини Италия, Новини Франция, Новини Испания, Новини Гърция, Новини Украйна, Новини Белгия, Новини Китай, Новини Сирия, Новини Сърбия, Новини Бразилия, Новини Австралия, Новини Япония, Новини Швейцария, Новини Северна Македония, Новини Турция, Новини Полша, Новини Румъния, Новини Иран (Ислямска Република), Новини Австрия, Новини Нидерландия, Новини Северна Корея, Новини Всички държави, Новини Унгария, Новини Канада, Новини Литва, Новини Индия, Новини Мексико, Новини Южна Корея, Новини Хърватия, Новини Норвегия, Новини Дания, Новини Финландия, Новини Ирландия, Новини Аржентина, Новини Дубай, Новини Португалия, Новини Словакия, Новини Беларус, Новини Латвия, Новини Естония, Новини Словения, Новини Чехия, Новини Швеция, Новини Ирак, Новини Афганистан, Новини Албания