Отидете към основна версия

13 270 18

Болидът от Формула Е отвътре

  • renault-
  • болид-
  • формула е
Завърши първият сезон от най-новите състезателни серии Formula E. Наш екип посети финалните състезания от тазгодишния шампионат в Лондон, където станаха ясни доста от нещата, касаещи бъдещето на този иновативен и интересен шампионат. В основата на всичко стои промоутърът Алехандро Агаг, който развива идеята за състезания с електрически коли от нулата, както и автомобилният алианс Renault. На французите се дължи  разработката на болидите за Формула Е, които през отминалия сезон бяха еднакви за всички. Електро болидите се разработват от няколко компании, като всички възли и агрегати се куплират под зоркия поглед на експертите от Renault Sport Technologies и Renault Sport F1.
Шасито
Болидът, който се казва Spark-Renault SR_01E е изработен по най-новите технологии в автомобилостроенето, но въпреки това е относително евтин. Французите от Renault възлагат задача за направата на шасито на италианската компания Dallara, която има повече от 40 години опит в моторните спортове. Именно те изграждат шасито и монококът. Конструкцията е изработена от карбон и алуминий, което прави шасито едновременно супер леко и в същото време изключително здраво. Болидът Spark-Renault SRT_01E напълно съответства на най-новите краш тестове на FIA, същите, с които се изпитват и болидите от Формула 1.
Двигателят
Електрическият двигател, който осигурява мощ на Spark-Renault SRT_01E е дело на специалистите от McLaren Electronics Systems - световен лидер в областта на технологии за моторните спортове. Друго име, познато от света на Формула 1 - Williams Advanced Engineering пък доставя батериите. Те са с мощност от 200 киловата, което е равно на около 270 конски сили. Въртящият момент пък се предава през петстепенна секвенциална скоростна кутия, предоставена от фирмата Hewland. Всички тези системи се куплират от френските експерти на Renault за да се получи един болид, разполагащ с уникална динамика и в същото време с нулеви вредни емисии.
Динамика
Ел. болидите са "обути" със специални гуми, дело на Michelin, като те са проектирани така, че да са ефективни, както на сухо, така и при дъжд. При оптимални условия максималната скорост на болида е 225 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч става за 3 секунди. Трябва да отбележим и факта, че по време на състезание пълната мощност от 270 к.с се ограничава до 202,5 к.с. или 150 киловата. Трима от пилотите получават т.нар. fan boost - допълнителна мощност от 30 киловата или 40.5 конски сили, които пилотите използват еднократно по време на състезанието по свое усмотрение в рамките на 5 секунди. Още нещо любопитно е, че издаваният шум от напълно електрическите болиди по време на максимално натоварване е по-висок от този на стандартен автомобил с двигател с вътрешно горене.
Бъдещето
От догодина всеки отбор ще разработва сам ел. двигателите и трансмисиите си, като се очаква в битката да се включат още доста автомобилни гиганти. Пионерите тази година бяха Renault и Audi, чрез отборите e.dams-Renault Formula E и Audi Sport ABT, но от следващия сезон те ще са доста повече. Със сигурност в битката ще се включат и PSA с новия си бранд DS, които се очаква да влязат във ФЕ чрез отбора Virgin Racing. Според ексцентричния собственик на отбора Virgin Ричард Брансън, на Формула 1 и остават още пет години живот. След това всичко ще се върти около електрическата формула. Хората от Renault в лицето на Ален Прост и Карлос Гон бяха доволни от свършеното, но по-умерени в изказванията си след края на първия сезон, като казаха, че това са два паралелни шампионата, но не пропуснаха да отбележат, че електрическата формула има голямо бъдеще. И няма как да не са доволни, защото именно отборът e.dams-Renault Formula E безапелационно спечели титлата при конструкторите. 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини