Интервю на Винсент де Брабандере и Мария Минкова, специални пратеници на mobile.bg в Женева
Росен Даскалов е роден в Русе през 1971 г. Завършва Математическата гимназия в родния си град. От малък се увлича от моторните спортове. Шестгодишен стъпва на картинг пистата. Прекъсва състезателната си кариера в Националния отбор по авто и мотоциклетизъм, за да се отдаде на висшето си образование.
Заедно с баща си, който е бивш състезател и национален шампион по мотоциклетизъм и автомобилизъм, започва бизнес с внос на авточасти и ремонт на автомобили. Търговията обаче не го задоволява напълно. Мечтае да създаде продукт, който да издигне имиджа на България. И постига мечтата си.
- Г-н Даскалов, как започна всичко?
- Дълго време търсих състезателен автомобил, който да задоволява интереса ми. Като опитен картинг състезател нито една кола на пазара не ме удовлетворяваше. Реших да създам свой автомобил. В Англия срещнах правилните хора.
- Как се срещат „правилните хора“ за бизнес?
- През 2013 г. за първи път показах визията си чрез прототип в Бирмингам на най-големия в света панаир за състезателни автомобили. В Англия хората са отворени и идват на щанда, разговарят. Двама британци се спряха при мен и ми казаха: „Ако искаш да направиш добра състезателна кола, трябва да направиш това и това“. Посочиха ми десет пункта, на които да обърна внимание. Слушах много внимателно. Върнах се вкъщи, разруших всичко, което бях направил до момента и започнах отначало, следвайки съветите на англичаните. На следващото състезание срещнах същите британци. Те поддържаха състезателната кола в съседния бокс. По време на почивката дойдоха при мен и казаха: „Какво си направил?! Изпълнил си всичките ни препоръки. Дай да ти стисна ръката.“ Англичаните с 40-годишен опит в състезанията със спортни автомобили са изумени, че някой се е вслушал в съветите им. Това им е за първи път. Канят го във фабриката, предлагат да му помагат и така започва тяхното сътрудничество.
- Не е достатъчно да се събудиш сутрин с много пари и да започнеш да правиш състезателни коли. Необходими са много познания, страст, ентусиазъм, безсънни нощи.
През последните пет години съм прекарвал всяка свободна минута, за да доусъвършенствам тази кола и да я направя по-добра.
- Къде се състезава Sin R1?
- В момента автомобилите се движат в европейските и американските състезания.
- Български спорткар да се състезава в световните шампионати е голяма работа...
- Целта ми е да докажа, че в България се случват неща, различни от това, за което се говори за нас в чужбина. Светът ще види, че с нашето образование можем да постигнем неща, които са нормални за останалите държави.
Искам да имам възможност да създавам работни места. Обръщам се към всички млади хора, които се вълнуват от автомобилния спорт, да не се двоумят, а да се обръщат към нас. Продължавам да търся професионалисти, които работят добре на 3D програми. Оказва се, че това е дупка в българското образование. Приемам и студенти за стаж през летните месеци. При нас работят стажанти от цяла Европа. Миналата година имахме испанци, тази година - германци.
- За какво още мечтаете?
- В автомобилния свят преди двадесетина години Швеция се свързваше само с Volvo. Днес всички я знаят с Koenigsegg. Мечтая след петнадесет години хората да разпознават България и чрез Sincars.
P.S. „Тези луди българи, които идват тук да бият BMW и Ferrari! Отначало си помислих: Хм, българска състезателна кола...няма да е нещо кой знае какво. Но вижте тук – построиха я и е невероятна!“- възкликна Сам Колинс от Racecars engineering magazine, който следи отблизо процеса на разработване и създаване на автомобила още от първия ден.