Отидете към основна версия

30 098 22

Rover 75

  • rover-
  • rover 75

От развода на родителите страдат най-вече децата. В автомобилния свят ситуацията не се различава особено. Роденият през 1999 г. Rover 75 трябваше да възроди прочутата британска марка, принудена през 80-те и 90-те да се задоволи с позицията на лицензен производител на Honda. Вместо това елегантната лимузина се превърна в последно издихание на една автомобилна легенда.

Проектът за нов престижен седан, който да върне Rover в елита започна веднага след покупката на компанията от BMW. Новите германски собственици бяха непоколебими - бъдещият 75 ще стане най-добрият автомобил с предно предаване на пазара. За целта не се жалеха средства, усилия и тенхологичен потенциал. Британските конструктори получиха от BMW всичко необходимо за целта. Наследникът на сериите 600 и 800 се сдоби наготово с баварската платформа Е48, проект за заместник на бестселъра E36, но с предно предаване. Впрегнати бяха най-способните дизайнери, инженери и технолози. Точно както се случва в повечето провалени бракове обаче, третата година се оказа преломна. Общата собственост бе поделена, германците се оттеглиха, а Rover фалира.

В последвалата бъркотия в складовете бяха зазимени стотици хиляди 75-ици, които никой нямаше лиценз да продава. Моделът вероятно е най-тиражираният автомобил в света, от който могат да се намерят тригодишни коли на възраст над 3 години с нулев километраж. Из Европа ги продават дилъри от сивия сектор, които изкушават купувачите с безпрецедентно ниски цени. Неяснотите покрай тези возила обаче ги правят колкото привлекателна, толкова и рискова покупка. Още повече, че 75 съвсем не може да се похвали с лозунга, съпътствал създаването му. Британският благородник е всичко друго, но не и "най-добрият автомобил с предно предаване в света". Такива поне са отзивите от повечето собственици на екземпляри, закупени от официални представителства в периода 1999-2001 г. Мнението се подкрепя и от статистиките на техническите служби, според които 75-ицата покрива твърде малко от изискванията и стандартите за надеждност и техническа безпроблемност. За колите, произведени след развода с BMW, пък никой не се наема да твърди каквото и да било.

Едно обаче не може да се отрече на Rover 75. Британската лимузина представлява дизайнерски шедьовър във всяко отношение. Подобна непреходност на стила се постига изключително рядко. 75-ицата щеше да изглежда толкова добре дори да бе дебютирала през тази година, а не преди близо осем. В цялата архитектура на

каросерията

няма нито една права линия, което си е постижение в стил Гауди. Твърде жалко е, че тези изискани форми не са "събрани" дори с половината качество, което предполагат. Покритието на декоративните лайстни по купето влизат в химическа реакция и потъмняват. Пантите на вратите не са смазани, скърцат и ръждясват за отрицателно време. Във фаровете кондензира влага, а през уплътненията на вратите, прозорците и капаците тече вода. Ситуацията при някои екземпляри е толкова трагична, че се налага смяна на покритието в багажника, за да се премахне мирисът на мухъл.

По неясни причини генераторът дефектира много по-често от нормалното
Стилният интериор не се представя кой знае колко добре. Собственици на британския аристократ се оплакват, че скърцането, тракането и потропването от всевъзможни ъгълчета на

салона

не може да се преодолее дори с усилена до краен предел музика. Немалко споделят, че са на ръба на нервна криза от разнообразния шумов фон, който им "организира" купето на автомобил с такава цена.

Ако се изключат тези чисто производствени недостатъци, Rover 75 може да предизвика единствено възторг с аристократичната, почти "клубно-джентълменска" атмосфера, с която глези пътниците си. Разположението на копчетата и усилието, с което се натискат, подборът на материалите и комбинацията на цветовите гами - всичко е на върхово равнище. При вида на арматурното табло човек дори е готов да пренебрегне факта, че капакът на жабката опира в коленете на пасажера до водача при отваряне, обемът й е нищожен, а скритите зад скоростния лост пепелник и запалката могат да се достигнат само с нечовешка гъвкавост на ставите на ръцете.

Заменяйки едновременно две моделни семейства от гамата на Rover, 75 не отговаря на стандартите нито на долния, нито на горния сегмент на средния клас. Габаритите на автомобила са по-солидни от тези на третата серия на BMW, голяма част от чиято механика ползва, но не и достатъчно, за да го приравнят с баварската петица, Е-класата на Mercedes-Benz или Audi A6. Нетрадиционен за нито един от двата сегмента е и подборът на

двигатели

Тяхната гама също подрежда 75 някъде между класовете. Състои се от моторите, монтирани на Land Rover Freelander, плюс една оригинална двулитрова V-образна разработка и турбодизел със система за впръскване на горивото Common rail от арсенала на BMW. Последният агрегат се произвежда от Steyr в Австрия и определено е за препоръчване пред осталаните мотори. Причина за това са не само отличните му технически параметри и икономичност, а и обстоятелството,че превъзхожда останалите двигатели по отношение на надеждността. Без да страдат от кой знае какви механични недостатъци, бензиновите агрегати постоянно бъркат в джоба заради течове на масло и откровената си ремонтна непригодност, съчетана със скъпо сервизиране. Изключение в този план прави само базовият 1.8-литров двигател, но неговата мощност определено не достига за возило с такива размери и маса. Това пък означава постоянна работа в натоварени режими и завишена амортизация. Спасението е във версията с турбокомпресор, но пък при нея възникват проблеми с нагнетателя.

Ходовата част

Благородството на интериора не успява да компенсира слабото качество на сглобката
на Rover 75 използва много голяма част от компонентите на баварската тройка. Заради по-високото си тегло обаче британецът я износва доста по-бързо. Проблемите, заради които тройката обикновено търпи критики, се усещат още по-осезаемо при британеца. Амортизираната кормилна уредба и преден мост заявяват за състоянието си с вибрации и шумове, които няма как да се пропуснат дори и от човек с влошен слух. Понякога за целта са нужни едва 30 000 км.

Най-сериозни слабости при Rover 75 обаче показва

електрическата система

Проблемите са толкова много, че би било по-лесно да се изброи онова, което не се поврежда. Уви, списъкът би бил крайно къс. По-лошото е, че с настроенията на контролните уреди, бордовата електроника и даже елементарни възли като осветлението в салона може де се справи само висококвалифициран механик заради изключително сложното устройство и специфичните компоненти на инсталацията.

За жалост на почитателите на британското автомобилостроене, Rover 75 дава доста ясна представа за причините, довели до краха на компанията. Сред малкото положителни качества на модела са цените на употребяваните екземпляри. Поддръжката на този автомобил обаче е свързана с много повече негативни последствия и най-вече огромни разходи, което я обезсмисля.

Справка за модела
Rover 75 (RJ, J, RX, X)
История
Юни 1999 Започват продажбите на Rover 75. Моделът заменя едновременно сериите 600 и 800. За задвижване се предлагат 1.8-, 2.0- и 2.5-литрови бензинови двигатели с мощност 120, 150 и 177 к.с. съответно. Монтира се също така и двулитров турбодизел на BMW със 116 к.с
Април 2001 Дебютира комби версията Tourer
Февруари 2003 Гамата се обогатява с турбо вариант на базовия бензинов двигател със 160 к.с. Мощността на турбодизела нараства на 130 коня
Декември 2004 Представена е топмодификацията на Rover 75 с V-образен 8-цилиндров двигател Ford с мощност 260 к.с. и задно предаване

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
5 200 EUR
Скоростна кутия (механична)
3 500 EUR
Динамо
450 EUR
Стартер
410 EUR
Водна помпа
290 EUR
Ауспух (без катализатор)
450 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
180 EUR
Накладки (предни дискови)
135 EUR
Фар (комплект)
190 EUR
Калник
450 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Rover 75 2.0 CDT /116 к. с./, произведен 2001 г.


ЦЕНИ НА СТАРО НА AUDI TT (8N)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
2003
2002
2001
2000
1999
Rover 75 1.8 Classic
4
88/120
23 510
11 450
10 100
8 800
7 550
6 850
Rover 75 1.8 Charme
4
88/120
25 760
12 500
10 950
9 550
8 200
7 350
Rover 75 2.0 V6 Classic
4
110/150
25 800
12 600
11 050
9 650
8 350
7 400
Rover 75 2.0 V6 Charme
4
110/150
27 850
13 550
11 900
10 450
8 850
7 950
Rover 75 2.0 V6 Celeste
4
110/150
30 650
14 800
12 950
11 300
9 400
8 450
Rover 75 1.8 T Classic
4
118/160
26 110
12 850
-
-
-
-
Rover 75 1.8 T Charme
4
118/160
28 360
13 950
-
-
-
-
Rover 75 1.8 T Celeste
4
118/160
31 060
15 300
-
-
-
-
Rover 75 2.5 V6 Charme
4
130/177
31 410
14 550
12 750
11 050
9 350
8 300
Rover 75 2.5 V6 Celeste
4
130/177
33 110
15 800
13 750
11 950
10 050
8 950
Rover 75 2.0 CDT Classic
4
85/116
25 050
12 700
11 250
9 900
8 700
7 550
Rover 75 2.0 CDT Charme
4
85/116
27 100
13 800
12 200
10 750
9 550
8 250
Rover 75 2.0 CDT Celeste
4
85/116
29 900
14 950
13 150
11 600
10 000
8 700
Rover 75 2.0 CDTi Classic
4
96/130
25 655
13 000
-
-
-
-
Rover 75 2.0 CDTi Charme
4
96/130
27 905
14 150
-
-
-
-
Rover 75 2.0 CDTi Celeste
4
96/130
30 605
15 550
-
-
-
-
Rover 75 Tourer 1.8 Classic
5
88/120
24 810
12 250
10 800
9 450
-
-
Rover 75 Tourer 1.8 Charme
5
88/120
27 060
13 500
11 950
10 400
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 V6 Classic
5
110/150
27 100
13 600
12 000
10 550
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 V6 Charme
5
110/150
29 150
14 700
13 000
11 450
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 V6 Celeste
5
110/150
31 950
15 900
13 950
12 150
-
-
Rover 75 Tourer 1.8 T Classic
5
118/160
27 410
14 000
-
-
-
-
Rover 75 Tourer 1.8 T Charme
5
118/160
29 660
15 200
-
-
-
-
Rover 75 Tourer 1.8 T Celeste
5
118/160
32 360
16 550
-
-
-
-
Rover 75 Tourer 2.5 V6 Charme
5
130/177
31 710
15 600
13 700
11 900
-
-
Rover 75 Tourer 2.5 V6 Celeste
5
130/177
34 410
16 550
14 450
12 450
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Classic
5
85/116
26 350
13 400
11 900
10 500
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Charme
5
85/116
28 400
14 400
12 800
11 350
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Celeste
5
85/116
31 200
16 050
14 300
12 650
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi Classic
5
96/130
26 955
13 700
-
-
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi Charme
5
96/130
29 205
14 850
-
-
-
-
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi Celeste
5
96/130
31 905
16 200
-
-
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
Rover 75 (RJ, J, RX, X)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Rover 75 (RJ, J, RX, X)
Работен обем
1 796-4 601 куб. см
Мощност

116-260 к. с.

Максимална скорост
190-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.2-6.5 сек.
Jaguar X-type (X400)
Работен обем
1 998-2 968 куб. см
Мощност

130-231 к. с.

Максимална скорост
199-235 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
11.0-7.0 сек.
Audi A4 (8E)
Работен обем
1 595-4 163 куб. см
Мощност

100-380 к. с.

Максимална скорост
190-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.6-4.9 сек.
BMW 3-er (E46)
Работен обем
1 796-3 246 куб. см
Мощност

105-360 к. с.

Максимална скорост
194-250 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.4-4.9 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
AvtoMitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка 4 от 1 гласа.

Свързани новини